Bent u verplicht een klacht van een consument te behandelen?

Wanneer een consument een klacht heeft over uw onderneming, zal hij zich normaal gezien eerst tot u wenden. Bent u verplicht om gevolg te geven aan die klacht?

Het is inderdaad wettelijk verplicht om gevolg te geven aan een klacht van een consument ( in de zin dat u minstens op de klacht moet antwoorden). Het spreekt echter voor zich dat u sowieso best elke klacht van een consument ter harte neemt en tracht een oplossing te vinden.

Wanneer u een klachtendienst heeft, bent u bovendien verplicht het telefoonnummer, faxnummer en mailadres van deze klachtendienst aan de consument te geven vooraleer die een overeenkomst sluit. Heeft u geen klachtendienst, dan zal de consument zich kunnen richten tot uw algemene contactgegevens.

Wanneer een consument een klacht indient, bent u verplicht ‘zo snel mogelijk op deze klacht te reageren’ en ‘alles in het werk te stellen  om een bevredigende oplossing te vinden’.
Let op: als er geen oplossing wordt gevonden, moet u aan de consument op mail, per brief, … (per telefoon volstaat niet) de contactgegevens van de Consumentenombudsdienst doorgeven of van een andere Ombudsdienst waartoe u behoort. Doet u dit niet, dan riskeert u een sanctie van de Economische Inspectie.

De contactgegevens van de Consumentenombudsdienst:
North Gate II
Koning Albert II-laan 8 Bus 1
1000 Brussel
Tel : 02 702 52 00
Fax : 02 808  71 20
E-mail : contact@consumentenombudsdienst.be
www.consumentenombudsdienst.be

Afgepunt

  • Laat klachten van consumenten niet zomaar liggen. U moet er wettelijk gezien gevolg aan geven.
  • Geef duidelijk aan waar u klanten voor eventuele klachten terecht kunnen.
  • Als u er niet uit geraakt, moet u doorverwijzen naar de Consumentenombudsdienst

Ledenvoordeel

Op zoek naar juridische bijstand bij klachten of conflicten? U kan een advocaat zoeken uit uw regio en rechtstreeks contacteren. Het eerste uur is dan als UNIZO-lid gratis. Zie www.unizo.be/advocaat.

 

 

Meer over: Commerciële acties, Klachten, controles en inspecties, Geschillen, Bemiddeling
Thema: Juridisch

Op zoek naar meer ondernemersinfo?

UNIZO ondernemerslijn - 0800 20 750Voor andere nuttige ondernemersinfo
raadpleeg hier het Unizo Kennisnet:
geef uw zoekterm in of zoek per thema
of trefwoord in onze databank.

Of contacteer Unizo Ondernemerslijn voor
een persoonlijk eerstelijns advies of een
nuttig contact.

Ons adviesteam staat voor u klaar!