Compensatieregeling voor de panne van Wordline

Op 18 september deed zich een panne voor bij Worldline, waardoor handelaren soms tot een week moesten wachten vooraleer hun geld werd doorgestort. Aangezien dit de derde panne was van Worldline op evenveel jaren tijd, drong UNIZO aan op duidelijke afspraken met Worldline een die de dienstverlening moeten versterken. We zetten de gemaakte afspraken even op een rijtje voor u:

Op welke compensatie kan u rekenen?

In eerste instantie werd uiteraard een vergoeding afgesproken voor de ondernemers die door de panne getroffen werden. Worldline zal hen de transactiekosten voor een periode van twee weken, terugstorten[1].

Wat bij nieuwe problemen in de toekomst?

Daarnaast werd op vraag van UNIZO de nadruk gelegd  op concrete afspraken over de dienstverlening door Worldline, met duidelijke doelstellingen en automatische boetes wanneer die doelstellingen niet worden gehaald!

Die afspraken zorgen er voor dat:

  • de klantendienst verbeterd wordt ( zowel via telefoon als via mail), ook voor de ondernemers die vandaag in de goedkoopste abonnementsformules zitten;
  • de stabiliteit van het netwerk van elektronisch betalen verhoogd wordt;
  • Er garanties komen dat banken voldoende snel de informatie krijgen die nodig is om het geld op de rekening van de handelaar te plaatsen.

Voor een volledig overzicht van de doelstellingen en de automatische sancties: klik hier.

Worldline zal bovendien maandelijks de vastgelegde doelstellingen rapporteren aan de ondernemersorganisaties,

Tot slot zal ook het systeem waardoor elektronische betalingen zelfs bij een panne kunnen worden verwerkt, het zogenaamde TINA-systeem, verder aangepast worden aan de noden van zelfstandige en KMO.

Wat deed Unizo voor u en wat vindt Unizo hier van?

Unizo was dankzij de meldingen van problemen via haar Ondernermerslijn snel op de hoogte van de omvang van de problemen met bancontact. Daarom trok Unizo meteen aan de alarmbel. Om te vermijden dat elke gedupeerde handelaar zelf individueel zijn schadevergoeding zou moeten claimen, startte Unizo onderhandelingen op om een algemene compensatieregeling af te dwingen voor alle gedupeerde handelaars.

Unizo is tevreden dat er na intense onderhandelingen een goede compensatieregeling tot stand kwam waarvoor de gedupeerde handelaars zelf niets moeten doen. Zij genieten automatisch van de compensatie! Even belangrijk is dat er ook duidelijke afspraken gemaakt zijn voor een stabiel systeem in de toekomst en er bij nieuwe problemen een automatische vergoeding komt.

 


[1] Er is een maximum voorzien van 400 transacties, maar voor 97% van de betrokken ondernemers zal dat plafond geen impact hebben.

Meer over: Betaalverkeer, Elektronisch betaalverkeer

Op zoek naar meer ondernemersinfo?

UNIZO ondernemerslijn - 0800 20 750Voor andere nuttige ondernemersinfo
raadpleeg hier het Unizo Kennisnet:
geef uw zoekterm in of zoek per thema
of trefwoord in onze databank.

Of contacteer Unizo Ondernemerslijn voor
een persoonlijk eerstelijns advies of een
nuttig contact.

Ons adviesteam staat voor u klaar!