Problemen met digitale bouwaanvraag

Sinds de invoering van de verplichte digitale bouwaanvraag op 22 februari 2017 ervaren veel architecten grote problemen met het internetloket voor de digitale bouwaanvraag. Ze geraken niet op het digitaal platform, het werkt veel te traag of er zijn foutmeldingen. Eind maart moest het loket zelfs enkele dagen gesloten worden waardoor het tijdelijk onmogelijk was om bouwaanvragen in te dienen. Door niet-indiening, of laattijdige indiening van de aanvraag, dreigen contractuele afspraken niet nagekomen te worden, en lopen investeringsprojecten van ondernemers onaanvaardbare vertragingen op.

Deze week zijn er via een technische richtlijn bijsturingen gecommuniceerd voor het omgevingsloket voor aanvraagdossiers die dringend ingediend moeten worden. Het aanvraagdossier en digitale documenten kunnen in die gevallen ook overgemaakt worden via bv. USB-stick of via WeTransfer. Er komen (gelijkaardige) bijsturingen voor het platform digitale bouwaanvraag. Het gaat om een tijdelijke werkwijze die opgeheven zal worden van zodra de problemen opgelost zijn.

De problemen met het digitale platform hypothekeren het vertrouwen in een vlotte start van het digitale omgevingsloket dat voor alle Vlaamse gemeenten moet ingaan op 1 juni 2017. Ondernemers, bouwheren, architecten en studiebureaus mogen in juni, een drukke periode net voor het bouwverlof, niet geconfronteerd worden met een digitaal platform dat vastloopt en/of offline moet gehaald worden. 

Meer over: Omgevingsvergunning

Op zoek naar meer ondernemersinfo?

UNIZO ondernemerslijn - 0800 20 750Voor andere nuttige ondernemersinfo
raadpleeg hier het Unizo Kennisnet:
geef uw zoekterm in of zoek per thema
of trefwoord in onze databank.

Of contacteer Unizo Ondernemerslijn voor
een persoonlijk eerstelijns advies of een
nuttig contact.

Ons adviesteam staat voor u klaar!