Zelf ook een commerciële actie organiseren n.a.l.v. de Warmste Week? Mag dat wel?

Het is weer de Warmste Week van Music for Life. Een actie van Studio Brussel voor het goede doel.

In het kader daarvan worden tal van acties georganiseerd om de goede doelen te steunen. Kan u als ondernemer ook een (commerciële) actie organiseren n.a.l.v. de Warmste Week?  

De warmste week gaat door van 18 tot 24 december. In het kader daarvan worden al heel wat acties georganiseerd. U zal er dus niet aan ontsnappen. Meer nog, misschien wil u zelf ook als ondernemer uw steentje bijdragen. Maar mag dat wel?

Dat kan zeker! De acties kunnen niet alleen door verenigingen en organisaties georganiseerd worden. Ook particulieren en bedrijven mogen hieraan meedoen. Als u met uw zaak een actie wenst te organiseren in ket kader van de Warmste Week, dan moet u deze actie wel registreren op de website www.warmsteweek.be . Daar kiest u dan een goed doel waarvoor u een actie wenst te organiseren.

Als uw actie geregistreerd is, dan mag u ook het logo en de naam van de Warmste Week en Music for Life gebruiken. Als uw actie niet geregistreerd is, dan mag u dat niet! De namen “Warmste Week” en "Music for Life” zijn immers gedeponeerd als merk in het merkenregister.

U kan zelf kiezen welke actie u organiseert. Dat kan een pannenkoekenbak, een quiz of enig ander event zijn binnen uw bedrijf. U kan ook een (speciaal) aanbod doen naar uw klanten, waarbij uw bepaalde producten of diensten verkoopt, waarvan de opbrengst naar Music for Life gaat. Hou wel rekening met een aantal zaken:

  • U mag zelf als handelaar geen tombola of loterij organiseren naar uw klanten toe (dat kan enkel door VZW’s die hiervoor toelating hebben), andere promoties (klik hier) zijn wel toegelaten.
  • Als u zelf drankje of hapjes aanbiedt, hou dan rekening met een goede hygiëne: u moet zich in principe niet melden of registreren bij het FAVV, maar als u echt met tijdelijke eetkramen of dergelijk gaat werken, dan vindt u hier de hygiënevoorschriften.
  • Voor de opbrengst van uw actie die u doorstort aan Music for Life krijgt u geen fiscaal attest. Dat melden de organisatoren uitdrukkelijk

Voor de rest zijn er geen specifieke regels. Uiteraard dient u de opbrengst van de actie aan te wenden als gift aan één van de goede doelen. De actie mag niet aangewend worden om zelf commerciële winst op te strijken. Al kan zo’n actie mogelijks wel zorgen voor extra aantrek en op die manier zorgen voor extra inkomsten. Ook uw imago als bedrijf of als ondernemer kan er wel bij varen. Tenslotte kan het ook zorgen voor een goede vibe onder uw medewerkers en de samenwerking en arbeidsvreugde bevorderen. Een triple win-win-win dus…

Samengevat

  • U kan zelf een commerciële actie organiseren met het logo en naam van de Warmste Week en/of Music for Life, op voorwaarde dat u zich registreert en een goed doel kiest, waaraan u de opbrengst zal schenken.
  • U kan dan zelf uw actie kiezen, maar doe dat conform de regels inzake marktpraktijken en desgevallend voedselhygiëne
  • Zo’n actie kan uw imago als bedrijf bevorderen en de sfeer onder uw medewerkers ten goede komen.
    Meer over: Commerciële acties, Diverse marktpraktijken

    Op zoek naar meer ondernemersinfo?

    UNIZO ondernemerslijn - 0800 20 750Voor andere nuttige ondernemersinfo
    raadpleeg hier het Unizo Kennisnet:
    geef uw zoekterm in of zoek per thema
    of trefwoord in onze databank.

    Of contacteer Unizo Ondernemerslijn voor
    een persoonlijk eerstelijns advies of een
    nuttig contact.

    Ons adviesteam staat voor u klaar!