Recent trokken we hier nog aan de alarmbel over de toename aan administratieve rompslomp waar ondernemers onder gebukt gaan. We vergeleken die met ‘slechte’ cholesterol.

Er is gelukkig ook goede cholesterol die uw onderneming niet doet dichtslibben en die zelfs gezond is. Neem nu de evolutie naar e-facturatie. Nu al in sommige gevallen verplicht door de overheid en daarom misschien niet door iedereen omarmd. Maar tegelijkertijd ook een stevige opportuniteit, voor wie er de voordelen van wil inzien. En die voordelen zijn er.

Tenzij u er mordicus aan vasthoudt om facturen fysiek nog op ‘een hoopje’ te leggen of godbetert, in een schoendoos te bewaren, kunnen digitale facturen je administratie onmiskenbaar vereenvoudigen en ook efficiëntiewinsten opleveren. Door het automatiseren van manuele handelingen kunnen medewerkers op andere domeinen ingezet worden, en verkleint de kans op menselijke fouten.

Tel daarbij ook de besparing op kosten voor aankoop van papier, enveloppes, postzegels, drukkosten, enz... maar ook indirecte kosten van archivering, verzending van betalingsherinneringen, druk- en verzendkosten van duplicaten, enz…

Volgens berekeningen van het agentschap voor administratieve vereenvoudiging leidt dit tot een besparing van 9,01 euro per factuur. Dat lijkt ons in veel gevallen een schromelijke overschatting. Niettemin wijst de praktijk uit dat e-facturatie beduidend goedkoper is dan de papieren artefacten. En als toiletpapier nog het enige papier is dat u heeft in uw onderneming, dan haalt u niet alleen olympisch goud in efficiëntie maar ook in duurzaamheid… 
 
Wil u meer weten over e-facturatie, klik dan hier. (10 vragen over e-facturatie beantwoord)
Recent organiseerden we een infosessie over e-facturatie. In de loop van het jaar zal nog een nieuw initiatief volgen.

Bart Lodewyckx
Gedelegeerd Bestuurder UNIZO Limburg