Consument heeft nood aan gezelligheid in laatste rechte lijn naar Kerst en Nieuwjaar

In moeilijke economische tijden ziet UNIZO via haar handelaars dat de consument meer dan ooit nood heeft aan gezellig samen zijn. Dit uit zich in het feit dat er in deze laatste dagen voor Kerstmis en Nieuwjaar volop cadeautjes en feestartikelen geshopt worden. De ondernemersorganisatie merkt, via haar aangesloten netwerk van sectoren, dat duurzame, kwalitatieve en energiezuinige producten het goed doen. Deze trend versterkt UNIZO met een nieuwe Winkelhier-campagne.

“We sensibiliseren met deze nieuwe Winkelhier-campagne om zowel online als offline lokaal te winkelen. Alles wat je lokaal uitgeeft, komt namelijk op de een of andere manier naar jou terug. In tijden van economische crisis is het des te belangrijker om dat plaatselijk ondernemerschap in de kijker te zetten”, duidt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO.

Uit een bevraging bij de bij UNIZO aangesloten sectororganisaties blijkt dat consumenten volop op zoek gaan naar meerwaarde via lokaal shoppen. Er zijn dan ook duidelijke consumententrends vast te stellen: “Zo wordt vaker een kwalitatief kledingstuk verkozen boven fast-fashion, wil men lekkers op tafel zetten dat lokaal geteeld of geproduceerd is, gaat men op zoek naar duurzame energiezuinige elektrotoestellen en wil men meer dan ooit handgemaakte lokaal geproduceerde pakjes onder de kerstboom leggen”, zegt Van Assche. Ondanks de constante negatieve berichtgeving over koopkracht ziet UNIZO dat, zeker tijdens de kerstdagen, gekozen wordt voor kwaliteit en niet voor vergankelijkheid.

Met de slogan ‘Lokaal kopen heeft meer impact dan je denkt’ zoomt de ondernemersorganisatie in op alle soorten impact van lokaal kopen: zo is er niet enkel het financieren van gezellige winkelstraten en creëren van lokale tewerkstelling, maar ook het ondersteunen van het lokale verenigingsleven en financiering van onze maatschappij in de brede zin. En in de zoektocht naar leuke cadeaus misschien nog het belangrijkste: het in stand houden van ons (uniek) breed vertakt winkellandschap waardoor we vermijden dat de consument in elke stad of gemeente dezelfde eenheidsworst voorgeschoteld krijgen.

De campagnefilm is te bekijken via diverse kanalen op sociale media.