UNIZO positief na Taskforce over aanslagen: Tijdelijke maatregelen werken, maar situatie snel normaliseren

Geplande investeringen vervroegd uitvoeren
Imagocampagne, maar ook realiteit hieraan aanpassen
Klanten die er zijn bedanken

De recente aanslagen hebben een grote impact op onze economie. Uit een recente rondvraag van UNIZO blijkt dat ondernemers over heel Vlaanderen en Brussel door de aanslagen gemiddeld een derde omzetverlies lijden. UNIZO drong aan op maatregelen en is dan ook tevreden met het overleg deze morgen tussen de betrokken sectoren en de federale regering. De regering stelde ook een aantal nieuwe maatregelen. UNIZO is vooral positief over de verlenging van de tijdelijke werkloosheid wegens overmacht tot 30 juni. Brusselse ondernemers en ondernemers uit Vlaams-Brabant krijgen die onvoorwaardelijk toegekend, ondernemers uit andere provincies moeten hun aanvraag motiveren. Ook juicht UNIZO de uitbreiding toe van het uitstel, de verlaging en de vrijstelling van voorlopige bijdragen naar alle zelfstandigen. UNIZO waarschuwt dat de tijdelijke maatregelen zonder twijfel faillissementen en ontslagen zullen vermijden, maar dat het slechts uitstel van executie is zolang het normale (toeristische) leven in Brussel niet hervat. UNIZO stelde deze morgen dan ook voor om geplande investeringen vervroegd uit te voeren of middelen voor nieuwe initiatieven uit te trekken om de aantrekkelijkheid van Brussel te verhogen en weer toeristen te lokken. Ze denkt daarbij aan de renovatie van de federale musea en historische gebouwen, een vervroegde bouw van een nationaal stadion en de organisatie van topevenementen. UNIZO ondersteunt ook de vraag van het Brussels Gewest om erkend te worden als ‘ontwrichte’ zone. UNIZO riep eerder al op tot een (internationale) imagocampagne.

Belangrijk daarbij is dat ondernemers zelf ook van de imagocampagne gebruik kunnen maken. Zij moeten de boodschap kunnen uitdragen naar hun klanten en contacten. Dat werkt versterkend.  “Maar het belangrijkste is natuurlijk dat Brussel niet alleen op papier een goed imago heeft. De stad moet prioritair aandacht geven aan de netheid, veiligheid, bereikbaarheid – veilige tunnels en een operationeel parkeergeleidingssysteem –  en een efficiënt bestuur.  UNIZO vraagt de ondernemers om zelf ook hun steentje bij te dragen. Velen zagen hun omzet dalen, maar de meesten kunnen nog steeds rekenen op heel wat vaste klanten die hen doorheen deze moeilijke periode helpen . UNIZO nodigt haar leden uit om die in de bloemetjes te zetten. “Vandaag focussen we misschien te veel op de klanten die wegblijven, in plaats van de klanten die er nog zijn te bedanken”.  UNIZO lanceert zelf alvast opnieuw de oproep om de Brusselse horeca en handel te steunen door gewoonweg ergens te gaan eten of te winkelen. Ze stelt voor om die ervaring via sociale media te delen met de hashtag #BeBrussels4lunch of #BeBrussels4shopping.

Meer over: Rampen
Thema: Actueel