Limburgers kopen jaarlijks voor 300 miljoen op het internet

70% van deze omzet gaat naar het buitenland 
De impact van de verkoop via internet op de detailhandel in Limburg vergroot jaar na jaar. 
In 2014 was de Limburgse detailhandel goed voor een omzet van 4,37 miljard euro. Het aandeel goederen en diensten dat online verkocht wordt, bedraagt zo’n 7% (Comeos) of voor Limburg omgerekend 306 miljoen euro. “We stellen vast dat de wereld aan een razendsnel tempo verandert. Dit aandeel stijgt jaar na jaar”,”, zegt Bart Lodewyckx, directeur van UNIZO Limburg. “Wie vandaag niet op de trein zit, of niet minstens in het station staat om er op te stappen, loopt dus het risico om de trein te missen. Daarom zetten we dit jaar met UNIZO Limburg volop in om onze ondernemers digitaal te versterken”, aldus Lodewyckx.

Druk uit het buitenland
Uit recent onderzoek blijkt dat maar liefst 70% van de opbrengsten van de onlineverkoop niet in Limburg of België blijft, maar naar het buitenland stroomt. “Elke Limburger spendeert op jaarbasis gemiddeld 355 euro aan internetaankopen. Daarvan vloeit dus elk jaar 250 euro naar het buitenland”, zegt Lodewyckx.

In totaal komt dit volgens UNIZO Limburg neer op 215 miljoen euro die jaarlijks via internetaankopen de grens over gaat. De totale som van die 215 miljoen euro aan onlinebestedingen in het buitenland komt overeen met ca. 80.000 m2 aan winkeloppervlakte, of het equivalent van een binnenstad als Hasselt”, aldus Lodewyckx.

De toekomst is digitaal
E-commerce heeft duidelijk een invloed op de lokale ondernemer. En alles ziet er naar uit dat het belang van e-commerce in de toekomst enkel zal toenemen. Als ondernemersorganisatie zal UNIZO Limburg dit niet kunnen tegenhouden. “We moeten dit ombuigen tot een opportuniteit.”  
“We zijn er ons als ondernemersorganisatie dan ook van bewust dat we de Limburgse ondernemer versneld klaar moeten stomen voor de digitale toekomst. Wie niet mee evolueert, riskeert de boot te missen. Bovendien kan de  ondernemer maar best zitten waar zijn klanten zitten. En dat is meer en meer op het internet. We gaan onze ondernemers ook klaarstomen in samenwerking met verschillende partners, waaronder zelfs Google. Tijdens de infosessies “Het Internet. Ook uw zaak” versterken we de aanwezigheid van Limburgse ondernemers op het internet. Later in het voorjaar staat een vervolgtraject op het programma”, verduidelijkt Lodewyckx. Ook de zeer succesvolle roadshow ‘The Future of Shopping’ –waarbij in enkele knap ingerichte containers een blik wordt gegund op de winkel van de toekomst- komt na het overdonderende succes van vorig jaar terug naar Limburg. De containers worden dit voorjaar nog opgesteld in Genk. 

Combinatie fysiek en online
De boodschap aan onze ondernemers is dat de fysieke winkels zeker niet zullen verdwijnen.  “De echte toekomst zit in de combinatie van een fysieke én online winkel. We zien trouwens dat een aantal grote internationale onlinespelers er aan denken om fysieke winkels te starten. Onze ondernemers moeten de omgekeerde stap maken en online gaan”, aldus Lodewyckx.

Vanuit het beleid moeten de ondernemers alle ruimte  krijgen om ook online een sterk merk en een sterk concept uit te bouwen en de concurrentie aan te gaan met de Zalando’s en de bol.com’s van deze wereld. De recente aanpassing van de wet op e-commerce is alvast een stap in de goede richting, want op dat vlak hebben we de voorbije jaren veel tijd verloren. Maar de verantwoordelijkheid ligt niet alleen bij de overheid.  “We moeten in Limburg ook ambitieuzer worden als het gaat over digitaal ondernemerschap. We onderschatten vandaag nog hoe belangrijk het internet ook kan worden voor lokale spelers. Wat we daar vooral bij nodig hebben zijn goede logistieke processen en oplossingen, waardoor zij  dezelfde service kunnen bieden als internetgiganten. En op dat vlak beweegt er van alles. Binnen afzienbare tijd gaan ook lokale ondernemers via partners op een betaalbare manier en binnen de 24u hun producten bij hun klanten kunnen krijgen. Door hun nabijheid hebben ze zelfs een concurrentieel voordeel. Maar dan zullen ze er ook wel klaar voor moeten zijn. Het is onze ambitie om ze daarbij te helpen”, besluit nog Bart Lodewyckx.

Meer over: Online marketing, Webshop