Lancering e-commercecampagne: Het Internet, ook uw zaak

Vandaag hebben Vlaams minister van Economie Philippe Muyters en Karel Van Eetvelt van Unizo het startschot gegeven van de e-commercecampagne “Het internet. Ook uw zaak”. Doel van de campagne is de Vlaamse handelaar bewust te maken van de opportuniteiten die het internet biedt en te overtuigen dat online voor elke winkelier een haalbare kaart is. Online hoeft daarbij niet direct een webshop te zijn. Afhankelijk van welke producten een handelaar verkoopt, het soort klanten dat hij bedient en ook de tijd en middelen die hij kan investeren, kan gewoon online aanwezig zijn een belangrijke eerste stap zijn. Steeds meer consumenten oriënteren zich namelijk online voor ze naar een fysieke winkel trekken om te shoppen.

Maar liefst 64 % van de Belgische consumenten kocht afgelopen jaar iets online. Het jaar voordien was dat 60 % en in 2012 bedroeg dit percentage nog 46 %. Het aantal mensen dat jaarlijks iets online aankoopt, blijft dus stijgen. Nog veel belangrijker: 3 op 4 consumenten informeren zich eerst via het internet voor ze hun aankopen doen. Via o.a. website en sociale media worden almaar meer mensen naar de winkel gelokt waar ze effectief kopen. Het internet is dan ook niet meer weg te denken in het hedendaagse winkelen. Handelaars kunnen dan ook niet meer om het online aspect heen.

Het Vlaams Regeerakkoord stelt dat we handelaars willen voorbereiden op de uitdagingen van de online handel. Met de campagne “Het internet. Ook uw zaak” doen we dat nu ook. De campagne beperkt zich niet tot bewustmaking van de kansen die het internet aan detailhandel biedt. Er wordt aan de handelaars een totaalpakket aangeboden. Naast de mediacampagne die vandaag gestart is, bieden we een ook een e-scan aan die op maat van elke handelaar apart de mogelijkheden van het internet aftast. Daarnaast worden overal in Vlaanderen inspiratiesessies georganiseerd met praktijkgetuigenissen van winkeliers en concrete tips van experten. Ook Google werkt hieraan mee, met advies om het maximum uit het internet te halen.

Handelaars die meer knowhow willen verwerven op vlak van e-commerce zullen bij Syntra in iedere provincie terecht kunnen voor een opleiding op hun maat.

Voor wie aan de slag wil met online, staan verschillende werkinstrumenten ter beschikking op de nieuwe portaalsite www.hetinternetookuwzaak.be :


• Een oriënterende e-scan die een gepersonaliseerd adviesrapport oplevert
• Een rekenblad dat inzicht geeft in de impact van verschillende opties op vlak van investeringen, kosten en tijdsgebruik
• Praktische informatie over relevante topics als online marketing, gebruik sociale media, grensoverschrijdende e-commerce, beter scoren in zoekmachines, …
• Inspirerende getuigenissen van handelaars uit verschillende branches en met uiteenlopende gradaties van online aanwezigheid
• Een kalender met relevante evenementen en opleidingen
• Actiefiches om ook de fysieke winkel te versterken

Bovendien worden er ook speciale edities van de Innovatieacademie georganiseerd, speciaal gericht op detailhandel in samenwerking met de Innovatiecentra. Een eerste academie is reeds lopende in Vlaams-Brabant. Nieuwe edities volgen vanaf februari 2016.

Er wordt dus een compleet pakket aan maatregelen gepresenteerd waar iedere handelaar mee aan de slag kan. Uiteraard kan die handelaar ook beroep doen op de reguliere steunmaatregelen zoals kmo-portefeuille, Winwin-lening, Waarborgregeling, … bij het verder concretiseren van een investeringsproject.

De e-commercecampagne is een belangrijke aanvulling op de andere lopende initiatieven om de detailhandel te stimuleren, zoals:


• Project Commerciële Inspiratie: 600 handelaars krijgen tot 2017 een intensief begeleidingstraject om hun winkelconcept te actualiseren en aan te passen aan de sterk veranderde marktomstandigheden
• De portaalsite www.detailhandelvlaanderen.be die in samenwerking met de provincies data over koopstromen, winkelaanbod,… ter beschikking stelt, op maat van steden en gemeenten

Meer over: Online marketing, Webshop, E-commercelabel