Scherp uw online kennis aan tijdens de E-commerce Xpo!

Nu maandag en dinsdag, 7 en 8 november, loopt in Kortrijk Xpo de intussen derde editie van ‘E-commerce Xpo’, in samenwerking met UNIZO. Ondernemers vinden er informatie en een brede waaier aan oplossingen voor het runnen of starten van hun eigen webshop:  van IT-oplossingen tot en met koerierdiensten. Bezoekers kunnen in de marge van de beurs heel wat praktische workshops en infosessies bijwonen, bijvoorbeeld over online betaalsystemen, of over “Hoe verkoop ik verf... met advies online?”

Al is E-commerce Xpo nog maar drie jaar jong, de situatie op het terrein is sindsdien drastisch geëvolueerd. “Drie jaar geleden was nog een absolute minderheid van onze handelaars actief in e-commerce. Veel handelaars zagen toen nog ‘het nut niet in’ van een eigen webshop, of ze vonden hun product niet geschikt om online te verkopen”, vertelt Mien Gillis van UNIZO Retail, “Wat ons er toe aan zette om heel veel te investeren in sensibilisering en ondersteuning. Gelukkig tonen de resultaten van onze nieuwste bevraging bij handelaars een opvallende kentering. Zo hebben 9 op 10 zelfstandige handelaars vandaag een eigen website. De zelfstandige handelaars beseffen dat online aanwezigheid een must is geworden. Om nieuwe klanten aan te trekken, om top of mind te blijven voor bestaande klanten, of om het de klanten gemakkelijker te maken, die vaak eerst online op zoek gaan naar het productaanbod, openingsuren, etc.Bovendien zien we een sterke stijging van aantal zelfstandige handelaars dat ook online verkoopt: vandaag doet 50% aan e-commerce t.o.v. 30% in 2014. Verkoop gebeurt vooral via eigen webshop of website. Bijna 6 op 10 handelaars met een webshop verkopen hun producten ook in het buitenland; vooral naar de buurlanden. De belangrijkste redenen die worden opgegeven om niet online te verkopen blijven gebrek aan tijd en/of kennis (43%), en aanbod niet geschikt voor online verkoop (43% in totaal, waarvan 28% aanbod van producten, en 15% dienstverlening)."

Daarom begeleidt UNIZO ondernemers in het e-commerceproces via infosessies, tools, gespecialiseerd advies op maat en tal van nuttige publicaties (www.unizo.be/handel-en-ecommerce). En met de jaarlijkse E-commerce beurs in Kortrijk Xpo, dé Vlaamse vakbeurs voor e-commerce, waar bezoekers onder één dak persoonlijk advies, infosessies over de webshop ontwikkeling, betaalsystemen en marketing vinden. De beurs vindt dit jaar plaats op 7 en 8 november in Kortrijk Xpo. Inschrijven kan op www.ecommercexpo.be!

UNIZO benadrukt dat hoewel e-commerce aan belang wint, de fysieke winkel niet zal verdwijnen. “Mensen zullen altijd willen blijven voelen, ruiken en betasten. De beleving die je in een fysieke winkel krijgt, krijg je niet online. Maar dan moet je wel het verschil zien te maken”, aldus nog Mien Gillis van UNIZO.