UNIZO en RetailDetail maken handelaars Futureproof

Lancering Future of Shopping, de toekomst van de retail in 6 zeecontainers

“De consument van vandaag is 24u/24u online, is beter geïnformeerd, mondiger en mikt meer en meer op beleving. Ook het aanbod is veel ruimer dan enkele jaren terug. Het shoppinggebeuren is niet meer te vergelijken met vroeger. Als handelaar moet je op die veranderde wereld inspelen. Wie niet mee evolueert, mist de boot”, zeggen UNIZO en RetailDetail. Maar heel wat handelaars weten niet goed hoe ze dit moeten aanpakken. Daarom organiseren UNIZO en RetailDetail “The Future of Shopping Roadshow”, een rondreizende karavaan van 6 zeecontainers waarin handelaars in de voetsporen treden van hun klanten en zien hoe ze de handelaar van de toekomst kunnen worden. Ze maken er kennis met nieuwe, heel toepasbare technologieën en tools. Daarnaast voorzien de organisaties infosessies, opleidingen, informatie, aangepaste begeleiding en activiteiten, ook na afloop van de roadshow. “Wij willen tonen wat de mogelijkheden zijn, we geven hen een menukaart met opties. Handelaars maken zelf uit waar ze de klemtoon op leggen. Het gaat er niet om alles ineens te gaan veranderen, maar om weloverwogen strategische keuzes te maken”. Vandaag gaven UNIZO en RetailDetail de aftrap van “The Future of Shopping” in Leuven. Info en inschrijving op www.ontdekdecontainer.be

In de containers volgt de handelaar de consument in zijn shopproces: voor, tijdens en na het shoppen. Handelaars zien welke kanalen de consument gebruikt om zich thuis voor te bereiden, en op welke kanalen handelaars dus vandaag moeten inzetten. Audiovisueel, print, online. In de containers is de consument te zien in de winkelstraat en de manieren hoe hij zich laat verleiden om een winkel binnen te stappen. Op een interactieve manier kunnen handelaars zien wat de ‘nieuwe consument’ verwacht van een winkel, in verschillende sectoren. Zintuiglijke prikkels, digitale toepassingen, integratie van het fysieke en online verhaal enzovoort. De infosessies ’s avonds beginnen met een plenaire, die de toekomst van de handel heel bevattelijk voorstelt, gevolgd door de wandeling door de containers en door parallelle workshops. Die workshops gaan dieper in op een bepaalde technologie of thema, zoals bijvoorbeeld betalingssystemen. Tot slot is er elke keer een netwerkmoment met een hapje en een drankje.

UNIZO Retailwerking
De Future of Shopping Roadshow is maar één onderdeel van de UNIZO Retailwerking, die zelfstandige retailers ondersteunt en informeert over alle trends op retailvlak. Daarnaast is er nog de krant ‘Commerce en e-commerce’ die retailers 4 keer per jaar een blik op de toekomst biedt, naast inspirerende getuigenissen, praktische tips en juridisch advies. Advies en informatie krijgen retailers ook via de Ondernemerslijn, het UNIZO Kennisnet of adviespockets. UNIZO organiseert actuasessies en opleidingen over nieuwe wetgevingen, actualiteiten en trends uit de sector. In december volgt een tweede editie van de E-commercebeurs, de beurs voor iedereen die plannen heeft voor het starten, bouwen, en/of verder optimaliseren van een webshop of webwinkel. UNIZO ging ook in gesprek en discussie met honderden ondernemers uit de sector, met belangrijke stakeholders, met onderzoekers en trendwatchers, wat uitmondt in een visietekst over de retail. Daarnaast kunnen handelaars ook het E-commercelabel aanvragen (www.unizo.be/ecommercelabel), het Belgisch kwaliteitslabel voor webshops. Via het project ‘Commerciële Inspiratie’ maken individuele coaches handelaars en horecaondernemers in bepaalde steden en gemeenten futureproof. www.unizo.be/handel-en-ecommerce

The Future of Shopping is een initiatief van UNIZO en RetailDetail in samenwerking met Bancontact/Mister Cash, KBC, Proximus, Samsung, Centomedia, Roularta, Securitas en Sodexo.
 

Meer over: Webshop, E-commercelabel