Starten met je eigen zaak
Hoofdberoep of bijberoep? Eénmanszaak of vennootschap? En 10 fouten die je als starter moet vermijden. Hier vind je alles wat je moet weten als je wil starten met een eigen zaak.
Informatie
Verschil tussen zelfstandige in hoofdberoep en bijberoep
Als zelfstandige in bijberoep betaal je minder sociale bijdragen dan in hoofdberoep, daarom heb je meestal geen recht op uitkeringen als zelfstandige. Om als zelfstandige in bijberoep beschouwd te worden moet je minstens halftijds als werknemer of ambtenaar werken. Soms kun je een bijberoep ook met sociale uitkeringen combineren, maar daarvoor gelden strenge voorwaarden. Ben je met pensioen en heb je een bijverdienste als zelfstandige, dan heb je een ander statuut als gepensioneerde. Maar er is een uitzondering voor gepensioneerde ambtenaren met een bijverdienste die de wettelijke pensioenleeftijd nog niet bereikten, dan wordt je als zelfstandige in bijberoep beschouwd in plaats van als gepensioneerde.
In een ander artikel leggen we de concrete voorwaarden voor bijberoep uit. Want je moet voldoende uren werken om als zelfstandige in bijberoep beschouwd te worden. De tijd die je aan je zelfstandige activiteit besteedt en hoeveel je als zelfstandige verdient, spelen geen enkele rol. Je mag met je bijberoep meer verdienen dan in je andere job.
Ben je zelfstandige in bijberoep, dan zijn er 2 gevolgen:
- Je betaalt lagere sociale bijdragen dan een zelfstandige in hoofdberoep, zolang je minder verdient dan 16.861,46 euro per jaar.
- In principe bouw je in bijberoep geen sociale rechten op als zelfstandige, behalve wanneer je evenveel sociale bijdragen betaalt als een hoofdberoeper. Je hebt dan recht op een pensioen en enkele uitkeringen uit je bijberoep.
Voldoe je niet aan de voorwaarden om zelfstandige in bijberoep te zijn, dan ben je zelfstandige in hoofdberoep. Maar je kunt ook zelfstandige in hoofdberoep zijn met de gelijkstelling met bijberoep. Maar hou er wel rekening mee dat je met de gelijkstelling met bijberoep helemaal geen sociale rechten opbouwt. Je zult later geen pensioen ontvangen. En word je ziek of ga je failliet dan dan heb je in tegenstelling tot gewone zelfstandigen in hoofdberoep geen recht op een uitkering.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 12/08/2024
Kies ik voor een éénmanszaak of een vennootschap?
Bij de start van jouw ondernemersdroom, moet je kiezen of je gaat werken via een eenmanszaak of via een vennootschap (zoals een BV). Om je te helpen bij jouw keuze, sommen wij enkele voor- en nadelen op van beide vormen.
Een eenmanszaak
Veel starters kiezen voor een eenmanszaak. Dit betekent dat je geen afzonderlijke rechtspersoon opricht. Er is dan geen juridische scheiding tussen jouw activiteiten als privépersoon en als ondernemer.
Voordelen
- Jouw vrijheid als ondernemer: je kan snel en eenvoudig beslissingen nemen over jouw zaak
- Voor een eenmanszaak gelden minder wettelijke verplichtingen, bijvoorbeeld voor de besluitvorming en winstverdeling. Je bepaalt zelf wat je doet met de inkomsten van je zaak
- Minder zware boekhoudkundige verplichtingen
Nadelen
- Er is geen juridische scheiding tussen jouw privévermogen en het vermogen van je eenmanszaak. Dit betekent dat jij onbeperkt aansprakelijk bent voor de schulden van jouw zaak. Schuldeisers kunnen dus ook aanspraak maken op jouw privébezittingen
- De inkomsten van je zaak worden belast in de personenbelasting, aan sterk progressieve tarieven. Dit gebeurt via jouw eigen aangifte in de personenbelasting, je moet dus geen aparte aangifte indienen
Een vennootschap
Als je voor een vennootschap kiest, richt je wel een afzonderlijke rechtspersoon op (bijvoorbeeld een BV). Daardoor is er een duidelijke juridische scheiding tussen jouw activiteiten als privépersoon en als ondernemer.
Voordelen
- Jouw vennootschap is een afzonderlijke rechtspersoon, met een afgescheiden vermogen en eigen rechten en plichten
- Afhankelijk van de gekozen vennootschapsvorm, is jouw aansprakelijkheid (in meer of mindere mate) beperkt. Hierop zijn echter uitzonderingen mogelijk, bijvoorbeeld als de bank vraagt dat je een persoonlijke waarborg stelt voor een lening toegekend aan jouw vennootschap
- Jouw vennootschap wordt belast in de vennootschapsbelasting. Deze vaste tarieven (20% of 25%) zijn lager dan de progressieve tarieven in de personenbelasting
Nadelen
- Een vennootschap moet een heel aantal wettelijke verplichtingen naleven, bijvoorbeeld voor de besluitvorming en winstverdeling. Je kan dus niet vrij kiezen wat je doet met de inkomsten van je zaak
- De inkomsten van je zaak behoren tot het vermogen van je vennootschap. Je kan deze dus niet zomaar aanwenden voor privédoeleinden
- TIP: Wil je weten hoe je op een fiscaal vriendelijke manier geld uit jouw vennootschap kan halen? Lees dan snel onze snelwijzer.
- Een vennootschap heeft zwaardere boekhoudkundige verplichtingen en hogere werkingskosten. Denk bijvoorbeeld aan de éénmalige kosten voor de notariële akte voor de oprichting en publicatie van de oprichtingsakte in het Belgisch Staatsblad of de terugkerende kosten voor een accountant
Fiscaal onderscheid
Omdat een eenmanszaak geen afzonderlijke rechtspersoon is, er geen juridische scheiding tussen jouw privévermogen en het vermogen van je eenmanszaak. De winst van je eenmanszaak wordt belast in de personenbelasting en komt na de belasting bij jezelf terecht. Nadien kan je zelf beslissen hoeveel je opnieuw wil investeren in je activiteit.
Een vennootschap is wel een afzonderlijke rechtspersoon met een eigen rechtspersoonlijkheid. De winst van je vennootschap wordt belast in de vennootschapsbelasting en blijft na belasting in de vennootschap. Dat geld blijft dus ter beschikking blijven van de vennootschap. Wil je weten hoe je dit geld naar jouw privévermogen kan verplaatsen? Raadpleeg dan onze snelwijzer.
Eenmanszaak of vennootschap?
Voordat je definitief een keuze maakt, vraag je best advies aan een UNIZO starterscoach. Jouw keuze is immers afhankelijk van diverse factoren, gekoppeld aan de specifieke situatie van jouw onderneming.
Vergroot je slaagkansen als succesvol ondernemer!
Een grondige voorbereiding op de opstart van je eigen zaak is cruciaal. En dat is precies wat we doen binnen het traject Starten. Via dit individueel begeleidingstraject werk je samen met je UNIZO-coach je ondernemings- en financieel plan volledig uit, zodat je goed gewapend aan de slag kan als ondernemer.
Beluister de podcast |
---|
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 01/08/2024
Valkuilen voor een startende ondernemer: 10 fouten die je absoluut moet vermijden.
Valkuil #1: Een gebrekkige voorbereiding
Een veel voorkomende fout is dat starters een eigen zaak beginnen zonder voldoende voorbereiding. Het is voor elke starter raadzaam om zijn ondernemersidee uit te werken in een ondernemingsplan. Dit plan is het fundament voor je toekomstige onderneming en beantwoordt vragen zoals: Wie zijn mijn klanten? Wie zijn mijn concurrenten? Met welke vaste kosten moet ik rekening houden? Moet ik zware investeringen doen? En welke winstmarges worden gehanteerd in mijn sector?
Tip: Geen idee hoe je aan zo’n ondernemingsplan begint? Geen nood. Op het UNIZO Startersplatform vind je een handige online tool om je ondernemingsplan van A tot Z uit te werken. Daarnaast heb je er ook toegang tot tal van video’s en tools die je inspireren en informeren over alle aspecten die komen kijken bij het opstarten van een eigen onderneming.
Valkuil #2: Onvoldoende zicht op het financiële plaatje
Het is belangrijk een duidelijk zicht te hebben op het nodige startkapitaal en de te verwachten kosten en omzet vooraleer van start te gaan. Veel starters gaan er onterecht van uit dat hun verkoop alle gemaakte kosten wel zal dekken. Maar wat gebeurt er als de verkoop wat tegenvalt of als bepaalde klanten niet op tijd betalen? Vaak voorzien beginnende ondernemers te weinig buffer die dergelijke uitdagingen kan opvangen. Maar liefst 1/5 van de faillissementen is te wijten aan een gebrekkige financiële voorbereiding.
Tip: Zorg er voor dat je van bij het begin van je avontuur over voldoende financiële middelen beschikt. De gouden regel stelt dat je startkapitaal best bestaat uit 1/3 eigen middelen en 2/3 vreemd vermogen, zoals een lening bij een kredietinstelling of een business angel. Vergeet zeker ook geen raming van de verwachte kosten en omzet te maken. Ga daarbij uit van verschillende scenario’s: zoals meer of minder verkoop in een bepaalde maand, hogere kosten dan voorzien, et cetera. Dat geeft je een goed beeld van het kapitaal dat je bij de opstart van je zaak nodig zal hebben.
Valkuil #3: Te nauw klantenbestand
Als je dankzij je ondernemingsplan zicht hebt op wat je wil doen en welke middelen je daarvoor nodig hebt, is het tijd om stil te staan bij misschien wel de belangrijkste factor uit je startersverhaal: je klanten. Hierbij is het belangrijk op zoek te gaan naar een zo divers mogelijk klantenbestand. Veel ondernemers focussen zich namelijk te sterk op een handvol klanten en hebben geen alternatief achter de hand wanneer één van die klanten plots wegvalt. Een onevenwichtige klantenportefeuille of een tekort aan klanten is dan ook een oorzaak van problemen voor veel startende ondernemers. Het wegvallen van de belangrijkste klant kan veel bedrijven al stevig uit evenwicht brengen.
Tip: Daarom raden we starters aan om hun klantenbestand zo snel mogelijk te diversifiëren. Als basisregel geldt dat één klant nooit mag instaan voor meer dan 20% van je omzet. Blijkt dat dit voor jou tóch het geval is? Ga dan de straat op, op zoek naar klanten, zodat je een buffer opbouwt tegen het mogelijke verlies van die ene belangrijke klant.
Valkuil #4: Geen oog voor de administratie
Je ontsnapt er niet aan: die enorme berg papierwerk die bij de uitbouw van je onderneming steeds groter wordt. Kijk er niet van weg. Het is namelijk jouw verantwoordelijkheid als zaakvoerder om steeds het overzicht over alle reilen en zeilen binnen je onderneming te behouden.
Tip: Dé gouden tip op het vlak van administratie is dan ook: hou het ordelijk. Enkel zo zal je het globale plaatje kunnen ontwarren. Een goede bedrijfsadministratie geeft je gemoedsrust, en je vermijd ook extra kosten door onbetaalde facturen.
Valkuil #5: Te weinig begeleiding
In de opstartfase geef je veel geld uit en komt er weinig geld binnen. Het is dus begrijpelijk dat je als jonge ondernemer zo veel mogelijk zelf wil doen en op een aantal minder belangrijke zaken wil besparen. Velen zijn er dan ook van overtuigd dat ze genoeg hebben aan een boekhouder en een bank. Maar veel starters hebben in wezen een groot gebrek aan concrete informatie over alles wat bij de opstart van een onderneming komt kijken.
Tip: Een degelijke begeleiding is essentieel bij de start van je onderneming. In Vlaanderen bestaan er verschillende instanties die starters begeleiden, zoals het traject STARTEN van UNIZO. Samen met een coach werk je er een solide plan uit en onderzoek je de haalbaarheid ervan. Op die manier ben je helemaal klaar voor een succesvolle start.
Valkuil #6: Op je eigen eiland blijven zitten
Veel starters brengen hun idee niet naar buiten vooraleer het helemaal op punt staat. En ook als ze effectief gestart zijn durven ze niet communiceren over de uitdagingen die op hun pad komen. Dat is jammer, want hierdoor lopen ze een hele hoop goede tips, informatie en mond-aan-mondreclame mis. Het kan het enorm deugd doen om als (startende) ondernemer te sparren met andere ondernemers en elkaar een hart onder de riem te steken. Gebruik je netwerk, je staat er immers nooit alleen voor!
Tip: Ga als ondernemer op zoek naar events of netwerkmogelijkheden om te kunnen connecteren met andere ondernemers. Laat je daarbij niet afschrikken door de idee dat anderen je plan zullen afbreken of kopiëren. Geen idee hoe je daaraan begint? UNIZO brengt ondernemers het ganse jaar door samen via tal van activiteiten. Neem dus zeker geregeld een kijkje op onze website!
Valkuil #7: Onnodige uitgaven
Sommige starters geven duizenden euro’s uit aan een hoge handelshuur of een dure wagen, nog voor ze daadwerkelijk één product verkocht hebben. Daardoor stapelen de vaste kosten zich al heel snel, heel hoog op. En dat kan zorgen voor een moeilijke opstart. Want hoe hoger de vaste kosten, hoe hoger ook het break-even punt (de minimumomzet die je moet realiseren om geen verlies te maken).
Tip: Blijf dus altijd kritisch kijken naar alle uitgaven die je doet. Sommige uitgaven zijn misschien helemaal niet nodig of kan je nog even uitstellen.
Valkuil #8: Tunnelvisie
We hebben het al gezegd: de ondernemer is een gepassioneerde diersoort. Dat is mooi en nodig, maar het is belangrijk kritisch te blijven om te vermijden dat je in een tunnelvisie terecht komt. Wees dus ambitieus, maar luister naar de input van mensen uit je omgeving en blijf zelf ook kritisch kijken naar je plan.
Tip: Voor je van start gaat, kan je jouw idee al eens voorleggen aan een neutraal persoon die met een kritische blik naar je plan kijkt, en je op basis daarvan objectief advies verleent. Vergeet ook geen marktanalyse af te nemen en vooraf je idee voldoende uit te testen. Zo krijg je een realistisch beeld over de interesse in je product of dienst.
Valkuil #9: Je focus verliezen
Voor veel ondernemers is het verleidelijk om een (te) uiteenlopend aanbod van producten aan te bieden, zeker wanneer de resultaten van het initiële productgamma in het begin wat tegenvallen. Echter kan een te uiteenlopend aanbod van producten en diensten nefast zijn voor jouw onderneming. Heeft een restaurant dat dertig verschillende gerechten op de kaart heeft staan, wel voldoende tafels in de zaal om al die gerechten ook daadwerkelijk aan de man te brengen?
Tip: Bij het beheer en de uitbouw van je activiteiten geldt de volgende regel: houd vast aan je “core business”, en vermijd dat je activiteiten versnipperd geraken over verschillende sectoren.
Valkuil #10: Niet iedereen is een geboren ondernemer
De Belgische overheid biedt heel wat initiatieven aan om het zelfstandig ondernemerschap in België te promoten en uit te bouwen. Ondernemers zorgen immers voor extra jobs en welvaart in ons land. Hoewel we iedereen een succesvolle eigen zaak gunnen, is het zo dat niet iedereen is weggelegd voor een job als zelfstandige.
Tip: Een goede ondernemer is creatief, stressbestendig, kan omgaan met risico’s, is kritisch en heeft oog voor opportuniteiten in de markt. Herken je jezelf in dat profiel? Fantastisch, je bent klaar om er in te vliegen, met UNIZO aan je zij. Al onze opleidingen, tools en mentors vind je op onze website. Tot gauw!
Ben je nog niet helemaal zeker van je opstart of van je idee? Wij kunnen je helpen!
1. Schrijf je ondernemingsplan met het gratis UNIZO Startersplatform
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 29/11/2024
Wat zijn de verplichtingen als ik personeel aanwerf?
Iedere werkgever dient aan een aantal verplichtingen te voldoen bij of voor het aanwerven van personeel. We zetten deze verplichtingen even kort op een rijtje:
- afsluiten van verzekering tegen arbeidsongevallen vóór het personeel tewerkgesteld wordt
- aanvragen van een aansluitingsnummer bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid
- aansluiten bij een kas voor jaarlijkse vakantie (bij arbeiders)
- met uitzondering van werkgevers die enkel dienstboden tewerkstellen, zijn alle werkgevers verplicht zich aan te sluiten bij een externe preventiedienst
- een arbeidsreglement en arbeidsovereenkomst opstellen, een personeelsregister bijhouden, loonfiches, belastingfiches en individuele rekeningen afleveren
- aangiften en betalingen aan RSZ, belastingen en bijzondere fondsen. Sommige aangifte zijn al mogelijk via de RSZ-website
- in de bouwsector en bij de autocarondernemingen moet een onmiddellijke aangifte tewerkstelling gebeuren
- het afsluiten van een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering voor jouw personeel is ten zéérste aan te raden, alhoewel niet verplicht
Voor al deze zaken kan je best contact opnemen met een erkend sociaal secretariaat. UNIZO werkt hiervoor samen met Liantis sociaal secretariaat.
De inschrijving bij de RSZ kan je in orde laten brengen door een sociaal verzekeringsfonds zoals Liantis sociaal verzekeringsfonds.
Tip! Geniet een half jaar lang van de beste ondersteuning - volledig gratis
UNIZO wil je als prille ondernemer maximaal ondersteunen en biedt je daarom een uniek startersaanbod! Je kan nl. 6 maanden lang genieten van het UNIZO lidmaatschap voor 0 €.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 29/11/2024
Kan je een zelfstandige activiteit starten als student?
Zoals elke zelfstandige, moeten ook studenten-zelfstandigen zich aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. Maar studenten die jonger zijn dan 26 jaar betalen dankzij het statuut van student-zelfstandige minder of zelfs helemaal geen sociale bijdragen. Het statuut van student-zelfstandige geeft je de mogelijkheid om iets bij te verdienen als zelfstandige en om ondernemerschap uit te proberen. Het groeipakket of de gezinsbijslag wordt normaal doorbetaald en de meeste studenten-zelfstandigen blijven fiscaal ten laste van hun ouders.
Omdat je minder sociale bijdragen betaalt dan zelfstandigen in hoofdberoep, bouw je als student-zelfstandige geen sociale rechten op. Maar je behoudt natuurlijk wel het recht op terugbetalingen in de ziekteverzekering.
Wil je je inschrijven als student-zelfstandige? Contacteer dan Liantis sociaal verzekeringsfonds.
Ben je helper in een eenmanszaak en ontvang je kinderbijslag, dan moet je niet aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen. Dit betekent dat je als studerende helper geen sociale bijdragen moet betalen. Wanneer je in een vennootschap helpt, dan ben moet je wel aansluiten als zelfstandige.
Voor helpers die jonger zijn dan 21 jaar geldt zelfs dat ze pas moeten aansluiten vanaf 1 januari van het jaar waarin ze 20 jaar oud worden. Maar huw je vroeger, dan moet je wel onmiddellijk aansluiten en bijdragen betalen als zelfstandige.
Wie betaalt sociale bijdragen als student-zelfstandige?
Je bent student-zelfstandige wanneer je:
- Jonger bent dan 26 jaar.
- Les volgt aan een erkende school, hogeschool of universiteit in België of in het buitenland.
- Ingeschreven bent voor minstens 27 studiepunten, met de bedoeling een diploma te behalen. Wordt de opleiding niet in studiepunten uitgedrukt, dan moet je wekelijks minstens 17 uur les volgen.
- Deelneemt aan de examens. Je mag ook aan je sociaal verzekeringsfonds ook een attest bezorgen van de school, waaruit blijkt dat je effectief de lessen volgde. Maar hou er rekening mee dat niet elke school aanwezigheden bijhoudt.
Wat gebeurt er met het kindergeld van student-zelfstandigen?
In Vlaanderen wordt het Groeipakket verder uitbetaald, zolang je als student-zelfstandige lagere sociale bijdragen betaalt als een zelfstandige in hoofdberoep. Dit betekent concreet, dat jouw netto belastbaar inkomen (inkomen na aftrek van de beroepskosten en betaalde sociale bijdragen) lager moet zijn dan 16.861,46 euro.
Betaalt Brussel kindergeld uit, dan mag je tijdens het school- of academiejaar maximum 240 uur werken, tijdens de zomermaanden geldt geen beperking. Voor student-zelfstandigen betekent dit in de praktijk dat je inkomen lager moet zijn dan 16.861,46 euro netto (zelfstandige inkomsten na aftrek van de beroepskosten en de betaalde sociale bijdragen).
Welke sociale bijdragen betaal je als student-zelfstandige?
Student-zelfstandigen betalen meestal minder sociale bijdragen. 3 inkomstendrempels zijn van belang:
- Verdien je minder dan 8.430,73 euro netto per jaar (zelfstandige inkomsten na aftrek van de beroepskosten en de betaalde sociale bijdragen), dan ben je vrijgesteld van sociale bijdragen.
- Verdien je meer dan 8.430,72 euro maar minder dan 16.861,46 euro, dan betaal alleen sociale bijdragen op de inkomstenschijf vanaf 8.430,73 euro. Die sociale bijdrage bedraagt 20,5% per jaar. Elk kwartaal betaal je een kwart van deze sociale bijdrage.
- Van zodra je minstens 16.861,46 euro netto per jaar verdient, dan betaal je dezelfde sociale bijdragen als zelfstandigen in hoofdberoep. Dat betekent dat je jaarlijks 20,5% sociale bijdragen betaalt op je volledige inkomen als zelfstandige. Elk kwartaal betaal je een kwart van deze sociale bijdrage.
Sociale bijdragen worden berekend op basis van de zelfstandige inkomsten van het jaar zelf. Maar omdat je officiële inkomsten pas gekend zijn nadat je het aanslagbiljet van de belastingen ontvangt, zal je sociaal verzekeringsfonds eerst voorlopige sociale bijdragen aanrekenen. Achteraf worden de voorlopige bijdragen geregulariseerd (herberekend) op basis van de werkelijke inkomsten.
In januari of bij je aansluiting, zal je sociaal verzekeringsfonds eerst wettelijke voorlopige bijdragen aanrekenen die je kunt aanpassen:
- Startende studenten-zelfstandigen betalen tot op het einde van het 3e volledige kalenderjaar een wettelijke voorlopige bijdrage bijdrage van 95,60 euro per kwartaal (berekend op een inkomen van 10.296,17 euro).
- Ben je langer al aangesloten als zelfstandige, dan berekent jouw sociaal verzekeringsfonds de wettelijke voorlopige bijdrage op basis van jouw geherwaardeerde inkomsten (geïndexeerde inkomsten) van 3 jaar voordien.
Wanneer je de voorlopige bijdrage vermindert, maar achteraf blijkt dat je toch meer verdiende dan verwacht, dan moet je verhogingen betalen. Die verhogingen bedragen minstens 10% van het bedrag dat je te weinig betaalde, behalve wanneer je in de loop van het jaar vrijwillig bijstort. Heeft de fiscus veel tijd nodig om het aanslagbiljet te versturen, dan kunnen de verhogingen oplopen tot 25% of meer. Contacteer je sociaal verzekeringsfonds voor meer informatie, een accountant kan je helpen om jouw inkomsten correct in te schatten.
Welke fiscale behandeling als student-zelfstandige?
- Als student-zelfstandige blijf je fiscaal ten laste van je ouders, zolang je netto-bestaansmiddelen onder een bepaalde drempel blijven (7.290 EUR voor inkomsten 2024). Om die drempel te bepalen, wordt echter een eerste schijf van je winsten/baten/bezoldigingen als student-zelfstandige niet meegerekend (3.310 EUR voor inkomsten 2024).
- Je moet zelf een belastingaangifte indienen. Maar je zal vrijgesteld zijn van belastingen, zolang je minder verdient dan de belastingvrije som (10.570 EUR voor inkomsten 2024).
- In principe moet je zoals elke zelfstandige de btw-verplichtingen naleven. Maar is jouw omzet kleiner dan 25.000 EUR per jaar, dan kan je genieten van de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen. Je moet dan nog steeds een btw-nummer hebben, maar je btw-verplichtingen zijn beperkt. Meer informatie over deze regeling vind je hier.
Het UNIZO Startersplatform is een handige én gratis tool om je ondernemingsplan van A tot Z uit te werken!
Meer begeleiding nodig via UNIZO? Neem een kijkje naar ons aanbod.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 23/08/2024
Moet je jouw werkgever inlichten over jouw ondernemingsplannen?
Wettelijk gezien ben je niet verplicht om je werkgever in te lichten tenzij contractueel vermeld staat dat je hem of haar moet verwittigen.
In de praktijk zijn er wel bepaalde functies in de overheid die niet samengaan met het statuut als zelfstandige (bv. het leger).
Droom je van een eigen zaak? Bereid je goed voor en laat je begeleiden door een UNIZO-coach.
Schrijf je in voor traject Starten!
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 11/09/2023
Hoe vind ik een goede accountant?
Als ondernemer heb je niet veel nodig om te starten. Door met een goede accountant samen te werken, kan je echter veel tijd en energie uitsparen. Maar hoe vind je een goede accountant? UNIZO helpt je graag op weg.
Wat doet een accountant?
Voor vele ondernemers is hun accountant (of boekhouder) een belangrijke adviseur. Een accountant speelt namelijk een rol doorheen verschillende aspecten van het leven als ondernemer.
Een kernopdracht van een accountant is het voeren van je boekhouding, het opmaken van de jaarrekening en het geven van advies over de organisatie van je boekhouding.
Als starter kan je accountant onder meer advies verlenen over de keuze tussen een eenmanszaak of een vennootschap. Daarnaast kan hij/zij je helpen bij het opstellen van een financieel plan, het aanvragen van premies of subsidies en het uit handen nemen van administratieve verplichtingen (zoals de aanvraag van een KBO-nummer en de registratie bij de btw-administratie).
Maar je kan als (startende) ondernemer ook voor veel meer terecht bij een accountant:
- Advies over de fiscale wetgeving en hulp bij de naleving van jouw fiscale verplichtingen (bijvoorbeeld het indienen van je aangifte in de personenbelasting of het indienen van btw-aangiftes, bijstand bij een belastingcontrole);
- Advies over het vennootschapsrecht (bijvoorbeeld als je jouw zaak wil overdragen of als je wil overgaan van een eenmanszaak naar een vennootschap);
- Advies over de rentabiliteit van je onderneming;
- Advies over de sociale wetgeving en hulp bij de naleving van jouw sociaalrechtelijke verplichtingen (bijvoorbeeld het betalen van sociale bijdragen voor jezelf en jouw werknemers).
Opgelet: het beroep van accountant is wettelijk gereglementeerd. Wie dit beroep wil uitoefenen, moet ingeschreven zijn in een openbaar register dat wordt beheert door het beroepsinstituut (ITAA). Controleer dus zeker of jouw toekomstige accountant in het register is opgenomen, vooraleer je met hem/haar in zee gaat.
Vraag een kennismakingsgesprek
Vraag een kennismakingsgesprek met jouw potentiële accountant. Dit is meestal gratis en vrijblijvend. Zo voel je meteen of er een klik is. Vraag daarbij zeker informatie over praktische zaken, zoals de werking van het kantoor en de tarieven.
Stel tijdens het gesprek ook gerichte inhoudelijke vragen, om te peilen naar de kennis van je gesprekspartner. De wetgeving is constant in evolutie, dus jij moet erop kunnen vertrouwen dat jouw accountant zijn/haar kennis steeds bijwerkt. Probeer dan ook na te gaan of hij/zij voldoende aandacht besteedt aan bijscholing.
Als starter is het goed om van gedachten te kunnen wisselen met je accountant over hoe bepaalde boekingen, afschrijvingen of investeringen het best verwerkt worden. Sowieso is het een meerwaarde als je accountant voeling heeft met de sector waarin jij actief bent. Ga daarom na of het kantoor meerdere klanten heeft uit jouw sector.
Tot slot: mond-aan-mond reclame zegt niet alles. Jij vindt niet noodzakelijk belangrijk wat een ander belangrijk vindt, en jij en jouw collega-ondernemer zijn misschien niet actief in dezelfde sector.
Weet op voorhand wat jij zelf van jouw accountant verwacht
Zorg dat je op voorhand weet wat je van jouw accountant verwacht. Wil je alleen de jaarrekening laten opmaken of moet je accountant ook instaan voor het ingeven van alle facturen, het indienen van je btw-aangiftes, ...?
Of wil je net dat ietsje meer? Een accountant aan wie je maar één of twee keer per jaar een bezoekje brengt, krijgt moeilijk inzicht in het reilen en zeilen van je onderneming. Het is voor hem/haar dan ook moeilijk om gedetailleerde adviezen op maat te geven. Een regelmatig overleg is in dit geval aangeraden.
Een goede accountant is een vertrouwenspersoon
Een goede accountant luistert, denkt met je mee en anticipeert. Zo loop jij minder kans om voor verrassingen te staan.
Een goede account is een belangrijke vertrouwenspersoon voor jou als ondernemer. Een goede accountant maakt tijd voor je als je belt met een dringende vraag, neemt vragen serieus en geeft je een duidelijk antwoord dat je begrijpt, is beschikbaar voor afspraken, ...
Je accountant zal (zoals een dokter) een diagnose stellen. Wees dus steeds open en eerlijk tegenover hem/haar.
Tip: Wees zelf proactief. Bezorg bijvoorbeeld op tijd jouw documenten en wacht niet tot de deadline bijna verlopen is om een afspraak te maken met jouw accountant.
Ken de kostprijs van jouw accountant
In je zoektocht naar een accountant, kan je prijzen vergelijken. Vergeet echter niet dat kwaliteit geld kost, en een accountant niet gratis werkt.
Sommige accountants werken met uurtarieven, anderen met forfaits. Als je accountant werkt met forfaits, informeer dan duidelijk naar wat er al dan niet in het pakket vervat zit.
Het totale kostenplaatje zal ook afhangen van de complexiteit van je dossier en andere factoren, zoals:
- de activiteit die je uitoefent;
- of je in hoofd- of bijberoep actief bent;
- of je werkt via een vennootschap of eenmanszaak;
- het aantal facturen op jaarbasis;
- of je al dan niet per kwartaal bijgestuurd wil worden en tussentijds persoonlijk advies wil;
- de voorbereidingen die je zelf treft.
Zorg dat je op voorhand de kostprijs van jouw accountant kent. Maak hierover duidelijke afspraken en zet deze steeds op papier, bij voorkeur via een opdrachtbrief of schriftelijk contract. Transparantie en goede afspraken zijn cruciaal, enkel zo vermijd je onaangename verrassingen achteraf.
Extra begeleiding in bijvoorbeeld onderhandelingen met bank, advocaat,… worden doorgaans apart aangerekend. Vraag na of dit ook het geval is voor fiscale controles.
Algemeen wordt gesteld dat ‘een goede accountant zijn geld terugverdient’. Een accountant kan immers, in functie van jouw beroepsactiviteit en jouw persoonlijke situatie, instaan voor een fiscale optimalisatie. Bovendien kan jij, door je boekhouding uit te besteden aan een expert, focussen op je core business. Accountants hebben vaak ook goede professionele contacten met de fiscale administratie, waardoor ze je dossier ten volle kunnen verdedigen.
TIP: De kosten van jouw accountant zijn voor 100% fiscaal aftrekbaar als beroepskost. Meer informatie over beroepskosten vind je hier.
Maak afspraken over de afrekening
Maak afspraken over de afrekening. Kies je, bijvoorbeeld, voor maandelijkse facturen of werk je liever met voorschotfacturen en een finale afrekening op het einde van het boekjaar? Bespreek dit met je (potentiële) accountant en kies voor een betalingssysteem waar jij je comfortabel bij voelt.
Lever je documenten tijdig en verzorgd aan
Bezorg je accountant geen onnodige kopzorgen. Lever dus steeds tijdig alle documenten aan die hij/zij nodig heeft.
Bespreek ook hoe je je documenten kan aanleveren. Tegenwoordig werken veel kantoren digitaal. Via boekhoudsoftware kan je accountant op afstand je boekhouding controleren, correcties doorvoeren en rapporten uitdraaien. Je vraagt best na met welke software je accountant werkt, om na te gaan of deze compatibel is met de jouwe.
Als je documenten op papier aanlevert, dan doe je dit bij voorkeur geklasseerd, proper en overzichtelijk in verschillende mappen (bijvoorbeeld inkomende facturen en uitgaande facturen). Zorg er ook voor dat je je originele documenten terug krijgt, zodra je accountant deze niet meer nodig heeft.
Door je documenten op verzorgde wijze aan te leveren, kan je de kosten drukken - zeker als je jouw accountant per uur betaalt.
Tip: Hoe meer informatie je bij je bewijsstukken kan voegen, hoe beter (bv verantwoording van een relatiegeschenk).
Een goede boekhouding is meer dan een fiscale verplichting
Het bijhouden van je boekhouding is niet alleen een noodzakelijk iets voor de fiscus. Je kan er samen met je accountant veel informatie uithalen voor je onderneming, bijvoorbeeld om beslissingen te nemen en je strategie te bepalen. Zo maak je van jouw boekhouding een operationeel en strategisch beleidsinstrument.
Tot slot: Jouw accountant is een belangrijk adviseur en vertrouwenspersoon. Vergeet echter niet dat jij verantwoordelijk bent voor het goed draaien van je zaak.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 19/07/2024
Sectorinformatie
Bij de voorbereiding van jouw ondernemingsplan en de opstart van jouw zaak is het van groot belang dat je jouw sector beter leert kennen (bijvoorbeeld aantal ondernemingen, geografische spreiding, financiële informatie, verkoopkanalen, enzovoort). Misschien zal je zelfs concurrentie ondervinden uit andere sectoren? Sectorale informatie en data zijn echter niet altijd gemakkelijk te vinden en sommige (consultancy-)studies zijn betalend.
Hieronder geven we je een aantal studies, statistieken en tips mee voor het (gratis) verzamelen van sectorinformatie:
1) Sectorrapporten
- UNIZO: om je wat te helpen bij de zoektocht naar sectorinformatie heeft de UNIZO Startersservice, in samenwerking met haar partners, voor een aantal sectoren een sectorrapport uitgewerkt. Deze kan je opvragen bij de UNIZO Ondernemerslijn.
- Beroepsverenigingen: je kan ook altijd contact opnemen met één van de bij UNIZO aangesloten sector- en beroepsfederaties in de zoektocht naar sectorgerichte informatie en de voorbereiding van jouw zaak. Een volledige lijst van de federaties vind je op https://www.unizo.be/sectoren.
2) Data
- UNIZO-statistieken (Onderzoek en statistiek | UNIZO): op jaarbasis publiceren we onder meer het KMO-Rapport, de Startersatlas, de Freelancer Focus, al dan niet in samenwerking met derden. In deze gratis beschikbare naslagwerken vind je heel wat cijfers over kmo's (aantal, opdeling naar sector, opdeling naar leeftijd, overlevingsgraad op verschillende jaren, enzovoort).
- Statbel (Statbel, het Belgische statistiekbureau | Statbel (fgov.be)): hier vind je cijfers en inzichten over bijvoorbeeld ondernemingen (o.m. het aantal bedrijven in een bepaalde regio die een bepaalde activiteit uitoefenen), arbeidsmarkt, toerisme, mobiliteit, prijsevoluties, enzovoort.
Wil je weten of je idee haalbaar is?
Schrijf je in voor een individueel begeleidingstraject, werk samen met je coach aan je ondernemingsplan en krijg zicht op de haalbaarheid van je ondernemersidee!
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 07/08/2024
Starten met kinderopvang
Een onderneming starten is geen sinecure, ook niet in de kinderopvang. Ben je met alle papieren in orde? Heb je de juiste verzekeringen afgesloten? Is je zaak helemaal startklaar? UNIZO helpt je op weg.
De start van een zelfstandige activiteit moet degelijk worden voorbereid. Reken op een voorbereidingstijd van ongeveer één jaar voor je jouw eerste kindje kan opvangen. De voorbereiding voor het starten van een kinderopvang kan in verschillende fasen opgedeeld worden.
Lees zeker de brochure waarin je alle stappen kan terugvinden:
brochure starten met kinderopvang
-
STAP 1: Op verkenning: Informeer jezelf zo ruim mogelijk over de verschillende aspecten van het starten van een kinderopvang. Welke soorten kinderopvang bestaan er? Welke opleiding moet ik gevolgd hebben?... De brochure mijn eigen zaak in de kinderopvang kan je alvast een beeld geven van wat er allemaal komt kijken bij het opstarten van een kinderopvang. Deze vind je terug onderaan deze pagina in de download zone.
STAP 2: Ontwerp je kinderopvang: Concretiseer jouw idee. Hoe groot zal je opvang zijn? Wat is je visie en missie? Hoe ziet jouw financieel plan eruit? Toets jouw concreet plan ook eens af bij anderen. Vul daarnaast zeker ook eens het startkompas kinderopvang in. Hiermee kan je nagaan of jouw plan financieel realistisch is
STAP 3: Bereid je start voor: Eens je een concreet plan hebt kan je starten met het uitvoeren van dit plan. Ga opzoek naar een pand, volg de vereiste opleiding(en), vraag je ondernemingsnummer aan… Eens je al het nodige hebt gedaan, kan je opstarten met je kinderopvang.
STAP 4: Klaar voor de start. En nu? Zelfs na de start blijft er werk aan de winkel. Elke dag opnieuw werk je met ouders en kinderen, hou je het veilig en gezond, coach je je team, hou je je financiën in het oog en bouw je je netwerk verder uit.
Meer te weten komen over deze stappen? Bekijk dan zeker de brochure starten met kinderopvang die je kan terugvinden onderaan deze pagina in de download zone.
Lees zeker de brochure waarin je alle stappen kan terugvinden:
brochure starten met kinderopvang
Een overzicht van alle aspecten waarmee je rekening moet houden bij de opstart van je eigen kinderopvang?
Mijn eigen zaak in de kinderopvang
Om je eigen kinderdagverblijf uit te bouwen moet je verschillende keuzes maken. Ook is het belangrijk de financiële gevolgen van deze keuzes goed in te schatten. Het Startkompas kan je hierbij helpen:
Hieronder vind je nog een opsomming van enkele andere nuttige informatiebronnen. Je vindt deze onderaan in de downloadzone.
- De Starterswijzer van Kind en Gezin voor startende kinderdagverblijven.
- Het starterstraject kinderopvang van Kind en Gezin en Mentes.
- De startersgids is een onmisbare leidraad voor elke startende zelfstandige. Hierin vind je een antwoord op al je vragen over de praktische zaken die komen kijken bij het opstarten van je zaak. Starten met je zaak | UNIZO)
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 02/07/2024
Tools
Starters GPS
De StartersGPS is een handige tool voor startende ondernemers. Geef aan wat je plannen zijn, wat je waar en hoe wil starten. Wat volgt is een gepersonaliseerd stappenplan voor jouw specifiek project, ontwikkeld samen met onze partner Liantis sociaal verzekeringsfonds.