Mag ik als handelaar een wedstrijd organiseren?

Ja, dat mag. Er zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden:

  1. Geen loterij of kansspel: De wedstrijd mag niet als een loterij of kansspel worden beschouwd. Dit betekent dat winnen niet volledig afhankelijk mag zijn van het toeval. Zorg ervoor dat deelnemers een intellectuele, creatieve of andere relevante inspanning moeten leveren om mee te doen.
  2. Gebruik van schiftingsvraag: Vele wedstrijden gebruiken een ‘schiftingsvraag’ om een winnaar aan te duiden om niet als een loterij of een kansspel te worden bestempeld. Of dat zal volstaan om het aspect 'toeval' uit te sluiten, zal afhangen van de aard van de schiftingsvraag. Probeer ze daarom goed te formuleren. In plaats van 'hoeveel klanten zullen deelnemen aan de wedstrijd', zet je bijvoorbeeld beter: "hoeveel klanten zullen deelnemen aan de wedstrijd in de wetenschap dat de wedstrijd een maand duurt, en we dagelijks zo'n 250 klanten over de vloer krijgen". Of zorg dat je naast de schiftingsvraag ook echte kennisvragen toevoegt. 
  3. Geen inzet: Je mag geen deelnamevergoeding vragen. Een verplichte aankoop in jouw zaak als voorwaarde om deel te nemen of de betaling van eventuele verzendingskosten (aan normale prijs) voor deelname worden in principe niet beschouwd kunnen worden als inzet.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 26/07/2024

Is een wedstrijdreglement verplicht?

Een wedstrijdreglement is niet wettelijk verplicht, maar je maakt er best wel eentje op. Een reglement helpt om de voorwaarden duidelijk te maken (zoals deelnamevoorwaarden, duur van de wedstrijd, datum van bekendmaking van de winnaar, etc.) en voorkomt mogelijke discussies achteraf. Het reglement is zowel voor jou als voor de deelnemers een houvast dat de actie op een eerlijke en transparante manier verloopt.

Het is niet noodzakelijk dat er een gerechtsdeurwaarder wordt aangeduid. Bij grotere wedstrijden kan dat wel een waarborg bieden tegen eventuele betwistingen.

Als je een wedstrijd organiseert op Facebook en Instagram dan moet je volgens hun Guidelines duidelijk in het wedstrijdreglement vermelden dat de platformen niet geassocieerd met of verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor de wedstrijd.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 26/07/2024

Mag ik wedstrijden organiseren op sociale media?

Het organiseren van give-aways is een populaire methode om snel je aanwezigheid op sociale media, zoals Facebook en Instagram, te versterken met nieuwe volgers. Veel winkeliers zetten een 'like and share'-actie op touw om hun zaak onder de aandacht te brengen, maar vaak zonder duidelijk inzicht in wat wel en niet is toegestaan.

Het is eigenlijk verboden om een loterij te organiseren waarbij de winnaar door het toeval gekozen wordt, zoals een give-away. Maar geen nood je kan nog steeds leuke winacties organiseren zonder de regels te overtreden.
 
Het is namelijk wel toegelaten om een wedstrijd te organiseren waarbij de inbreng van de winnaars, zoals intellectuele of fysieke prestaties, doorslaggevend zijn. De wedstrijd moet altijd gratis zijn en de winnaar mag niet louter door toeval gekozen worden. Het is dus raadzaam om bij de actie een bijhorende kennisvraag, schiftingsvraag of opdracht op te stellen. Dit is voldoende om een geldige actie te organiseren.
 
Verder is het aangeraden aan om de regels van je gekozen social-media-kanaal te onderzoeken.

Facebook

In de algemene voorwaarden van Facebook wordt bijvoorbeeld gesteld dat je “profielen” (waar ‘friends’ mogelijk zijn) niet mag gebruiken voor commerciële activiteiten. Voor bedrijven/commerciële activiteiten laat Facebook in principe enkel de aanmaak van “Facebook Pagina’s” toe (die kunnen worden ‘geliked’). Een commerciële actie of voordelen koppelen aan het “frienden” van een Facebook pagina kan dus in principe niet. Het “liken” is in principe wel toegelaten.

Het is toegestaan om als bedrijf een wedstrijd te organiseren via je Facebook Pagina. Let wel op dat hiervoor niet alle Facebook functies gebruikt mogen worden. Momenteel stellen de algemene voorwaarden dat de volgende functies niet gebruikt mogen worden:

  • Share-functie: “Deel deze pagina en win!” of andere “Like, Share & Win” acties zijn niet toegestaan door Facebook. Het is namelijk verboden om persoonlijke tijdlijnen te gebruiken om promotie te maken!
  • Deelnemers vragen om zichzelf te taggen in een foto (van vb. de te winnen prijs) waar ze zelf niet opstaan. Volgens de regels van Facebook moet een tag altijd bij een persoon geplaatst worden.
  • Deelnemers vragen om deel te nemen door berichten of foto’s op hun persoonlijk profiel te posten.

Het is toegestaan om deelnemers te vragen jouw pagina te liken, te reageren op berichten, of iets te posten op jouw pagina.

Instagram

Ook bij Instagram dien je gebruik te maken van een bedrijfsaccount om wedstrijden te organiseren. Het is op dit platform niet toegestaan om gebruikers aan te sporen zichzelf onjuist te taggen in foto's.

Voorbeelden wat mag op sociale media: “De meest originele reactie wint”, “De foto met de meeste likes wint” (dit is een actie die uiteraard veel ‘reclame’/reacties kan opleveren), “Diegene die de wedstrijd- en/of schiftingsvraag het meest correct beantwoordde wint”, “De eerste 5 die het juiste antwoord geven winnen”, “verzin de leukste titel voor deze foto”, …

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 26/07/2024

Zelf ook een commerciële actie organiseren voor de Warmste Week? Mag dat wel?

De Warmste Week is een actie van Studio Brussel en MNM met de steun van KBC voor het goede doel. In het kader daarvan worden tal van acties georganiseerd om de goede doelen te steunen. Kan je als ondernemer ook een (commerciële) actie organiseren voor de Warmste Week?  

Dat kan zeker! De acties kunnen niet alleen door verenigingen en organisaties georganiseerd worden. Ook particulieren en bedrijven mogen hieraan meedoen. Als je met jouw zaak een actie wenst te organiseren in ket kader van de Warmste Week, dan moet je deze actie wel registreren op de website www.warmsteweek.be . Daar kies je dan een goed doel waarvoor je een actie wenst te organiseren.

Als jouw actie geregistreerd is, dan mag je ook het logo en de naam van de Warmste Week gebruiken. Als jouw actie niet geregistreerd is, dan mag je dat niet! De naam “Warmste Week” is immers gedeponeerd als merk in het merkenregister.

Je kan zelf kiezen welke actie je organiseert. Dat kan een pannenkoekenbak, een quiz of enig ander event zijn binnen jouw bedrijf. Je kan ook een (speciaal) aanbod doen naar jouw klanten, waarbij je bepaalde producten of diensten verkoopt, waarvan de opbrengst naar De Warmste Week gaat. Hou wel rekening met een aantal zaken:

  • Je mag zelf als handelaar geen tombola of loterij organiseren naar jouw klanten toe (dat kan enkel door vzw’s die hiervoor toelating hebben), andere promoties zijn wel toegelaten.
  • Als je zelf drankjes of hapjes aanbiedt, hou dan rekening met een goede hygiëne: je moet je in principe niet melden of registreren bij het FAVV, maar als je echt met tijdelijke eetkramen of dergelijk gaat werken, dan moet je de hygiënevoorschriften respecteren.
  • Voor de opbrengst van jouw actie die je doorstort aan De Warmste Week krijg je geen fiscaal attest. Dat melden de organisatoren uitdrukkelijk. 

Voor de rest zijn er geen specifieke regels. Uiteraard dien je de opbrengst van de actie aan te wenden als gift aan De Warmste Week. De actie mag niet aangewend worden om zelf commerciële winst op te strijken. Al kan zo’n actie mogelijks wel zorgen voor extra aantrek en op die manier zorgen voor extra inkomsten. Ook jouw imago als bedrijf of als ondernemer kan er wel bij varen. Tenslotte kan het ook zorgen voor een goede vibe onder jouw medewerkers en de samenwerking en arbeidsvreugde bevorderen. Een triple win-win-win dus.

CONCLUSIE
  • Je kan zelf een commerciële actie organiseren met het logo en naam van de Warmste Week, op voorwaarde dat je je registreert de opbrengst schenkt aan De Warmste Week
  • Je kan dan zelf jouw actie kiezen, maar doe dat conform de regels inzake marktpraktijken en desgevallend voedselhygiëne
  • Zo’n actie kan jouw imago als bedrijf bevorderen en de sfeer onder jouw medewerkers ten goede komen.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 26/07/2024

Kan een handelaar zelf een tombola of loterij organiseren?

Neen.

Bij een tombola of loterij wordt de winnaar van de prijs of het geld enkel en alleen bepaald door het lot (bijvoorbeeld trekking van winnend nummer uit een grote trommel). Dergelijke acties mogen niet door individuele handelaars zelf georganiseerd worden, enkel door vzw's na toelating.

Handelaars mogen wel betrokken worden bij tombola's of loterijen die door vzw's georganiseerd worden.

Handelaars mogen wel zelf een wedstrijd organiseren.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 26/07/2024

Mag ik de gegevens van deelnemers gebruiken om hen reclame te bezorgen?

Ook als je een wedstrijd organiseert moet je de privacywetgeving (GDPR) respecteren bij het verwerken van persoonsgegevens van de deelnemers. Dit betekent:

  • Je mag alleen gegevens opvragen die noodzakelijk zijn voor de wedstrijd (zoals naam, adres en e-mailadres).
  • Als je de gegevens voor andere doeleinden wilt gebruiken, zoals voor het versturen van reclame, moet je hiervoor expliciete toestemming vragen van de deelnemers. Deze toestemming moet losstaan van de wedstrijd, zodat deelnemers een vrije keuze hebben. Concreet: de klant mag zich niet gedwongen voelen om toestemming te geven of mag het weigeren van deze toestemming voor de klant geen negatieve gevolgen hebben. Wat dus niet kan, is dat de klant bij het weigeren van zo’n toestemming geen kans maakt om de wedstrijd te winnen.
  • Je moet de deelnemers dan ook informeren over hun rechten en de mogelijkheid om hun gegevens te beheren of te verwijderen.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 26/07/2024

Nuttig voor jou

Je bent op de omgeving van West-Vlaanderen