Hiep hiep hoera! De UNIZO Ondernemerslijn bestaat 15 jaar. Dat willen we niet ongemerkt voorbij laten gaan. Lien Put is een van de gezichten, of liever gezegd stemmen achter onze Ondernemerslijn. Al meer dan 15 jaar beantwoordt ze jouw ondernemersvragen met bakken ervaring en een joi-de-vivre van je welste. We blikken met haar terug op deze heugelijke verjaardag want ze was er van in den beginne bij.

Vandaag rekent onze Ondernemerslijn op een sterk team van experts-adviseurs, in tandem met de deskundigen van de UNIZO-studiedienst. Maar helemaal in het begin werd in de Brusselse Spastraat op 6 oktober 2008 het toenmalige UNIZO Service Center staande gehouden door welgeteld één pionier, Lien Put. "We begonnen pal op een nationale stakingsdag", herinnert ze zich alsof het gisteren was. "Vanaf 6 uur 's ochtends liepen de telefoons al binnen van ondernemers die gehinderd werden."

Ik heb veel trappen gelopen in die beginperiode.

“Voordien werkte ik al bijna twee jaar voor UNIZO op een specifiek zijproject ‘Jobkanaal’. Ik had toen nog niet veel kennis van de algemene dienstverlening van UNIZO. Ik heb al doende veel geleerd. Voor personeelsvragen klopte ik bijvoorbeeld aan bij 'Danny van ’t vijfde', nu onze gedelegeerd bestuurder, maar toen dus nog adviseur op de studiedienst. Ik heb veel trappen gelopen in die beginperiode”, grapt Lien.

Groepsfoto Ondernemerslijn

De medewerkers van de Ondernemerslijn staan klaar om jou snel en accuraat een persoonlijk antwoord te bieden.

Van evergreens tot one-hit-wonders

“Onze leden kunnen bij de Ondernemerslijn terecht met al hun vragen, zowel service-vragen over UNIZO-activiteiten of trajectbegeleidingen als adviesvragen. Je hebt de klassieke evergreens zoals “Mijn werknemer is herhaaldelijk ziek, kan ik hem ontslaan?”, of “Welke kortingen kan ik nog geven tijdens de sperperiode?” of “Moet ik btw aanrekenen aan een professionele klant?”. Anderzijds volgen we ook de actualiteit op de voet en helpen we met vragen zoals “Kan ik een flexi-jobber te werk stellen?”, “Mag ik cash geld weigeren?” of, ”Er staan belastingcontroleurs voor de deur. Kan ik de toegang tot mijn particuliere woning of beroepslokalen weigeren?“. In het beste geval beantwoorden we de vraag onmiddellijk. De meest gestelde vragen vind je trouwens ook in onze online Ondernemersgids”, licht Lien toe.

Ik kreeg ooit een paniektelefoontje van een aanstaande bruid.

Ongewone vragen

“Iedereen weet ons te vinden en dat mag”, vertelt Lien. ‘In de voorbije vijftien jaar heb ik niet enkel ondernemers aan de lijn gehad. Een maatschappelijk werker die belt vanuit de gevangenis met een vraag over het sociaal statuut van een gedetineerde. Een overheid die tijdens de covidcrisis de bomen door het bos van ondernemersgerelateerde regelgeving niet meer ziet,… Ik kan het allemaal afvinken. Ik kreeg zelfs ooit een paniektelefoontje van een aanstaand bruidje omdat de bruidswinkel waar ze haar trouwjurk gekozen had in zomersluiting was, en dat terwijl ze haar jurk nog niet opgehaald had. Dat is nu niet meteen onze expertise, maar ik heb haar toch enkele pistes aangereikt zodat ze alsnog de eigenaar van de zaak kon bereiken. Ik heb haar niet meer terug gehoord, dus ik veronderstel dat ze is kunnen trouwen in de jurk van haar dromen”, knipoogt Lien.

Nuttig voor jou