Als een residentiële klant (gezin) in Vlaanderen zijn energiefactuur niet (meer) betaalt, dan mag de energieleverancier deze niet afsluiten van elektriciteit en/of aardgas.
De particulier met een residentieel contract ontvangt eerst een betalingsherinnering. Als hij daar niet tijdig op reageert, zal de leverancier hem een ingebrekestelling sturen. Reageert hij ook op die ingebrekestelling niet, dan mag de leverancier zijn contract opzeggen, maar dat betekent niet dat hij wordt afgesloten van elektriciteit en/of aardgas. De leverancier moet nog minstens 45 kalenderdagen energie leveren, daarna kan de distributienetbeheerder Fluvius hem verder van energie voorzien als sociale leverancier. Enkel na lange procedures en tussenstappen, en in uitzonderlijke gevallen kan de netbeheerder beslissen om hem af te sluiten van energie, al is dat wel verboden tussen 1 december en 1 maart.
In het Brussels Gewest is de situatie voor residentiële klanten vergelijkbaar, ook daar moeten verschillende stappen en procedures doorlopen worden. Meer info vind je op de website van de Stad Brussel.
De Vlaamse minister van energie verklaarde op 3 september 2022 dat ze dergelijke afsluitingen voor residentiële energiegebruikers helemaal onmogelijk wil maken. Om dat te bewerkstelligen voert ze gesprekken met distributienetbeheerder Fluvius.
Voor bedrijven of handelszaken met een zogenaamd “professioneel energiecontract” is dat anders, zij kunnen wél zonder energie komen te zitten als ze hun energiefacturen niet op tijd betalen.