Heidi Geukens over vrouwelijk ondernemerschap en het team achter Cover’d

Heidi Geukens is het soort ondernemer dat je als werkgever wilt hebben. Haar personeel komt op de eerste plaats, en eigenlijk zegt ze zelfs liever ‘collega’s’ ipv personeel. Hoe ze haar team heeft samengesteld? “Ik vind het belangrijk dat mijn team bestaat uit mannen en vrouwen, en verschillende generaties. Zo kan je je bedrijf echt naar een hoger niveau tillen!”, zegt ze.

“Ik vind ik het belangrijk dat ons team bestaat uit verschillende generaties. De ene generatie kan van de andere leren, en mannen kunnen leren van vrouwen en omgekeerd. Ik let er ook op dat iedereen zijn eigen kwaliteiten heeft en zijn eigen expertise kan opbouwen. Ik vind het fantastisch hoe jonge werknemers in hun job en algemeen in het leven staan, en hoe die soms verwonderd kunnen zijn over hoe wij bepaalde zaken aanpakken. De mix in werknemers is verruimend voor een bedrijf en maakt ook dat je expertise heel snel kunt opbouwen en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen op een relatief korte termijn. Het is immers je team dat dagdagelijks klaarstaat voor je klanten en ik ben er best fier op hoe zij dit aanpakken.

Daarnaast kijkt Heidi niet enkel naar kennis of opleiding. “Ik vind sociale vaardigheden minstens even belangrijk”, zegt ze. “In sollicitaties heb je dikwijls de neiging om voor iemand te kiezen waarmee het klikt, maar soms moet je eens voor iemand anders kiezen. Zoals een tafelspringer die een bepaalde dynamiek in je bedrijf gaat brengen. Of bijvoorbeeld voor iemand die heel kritisch is.”

“De mix in werknemers is verruimend voor een bedrijf en maakt ook dat je expertise heel snel kunt opbouwen.”

Ondernemen als vrouw

KMO-ondernemers zijn doorgaans nog het vaakst mannen, maar Heidi ziet ondernemen als vrouw totaal niet als een nadeel. “Ik leg in het ondernemen een bepaalde intuïtie en zachtheid aan de dag, iets wat mannen misschien minder doen. Ik merk ook dat vrouwen een andere kijk hebben op bepaalde zaken. Niet perse een betere kijk, maar eerder een aanvullende.”

“Ik heb niet het gevoel dat ik als vrouwelijke KMO-ondernemer voor mijn plekje moet vechten. Als je kan doen wat je graag doet, speelt gender geen rol. Ik heb daar dus wel een vrijgevochten kijk op. De financiële wereld is weliswaar nog overwegend een mannenwereld maar daar brengen we stilaan verandering in. Ik voel me hier alvast op mijn plaats”, eindigt ze.

Tekst & foto: Jilke Tielemans