Ondernemersforum UNIZO KMO: De 1-pagina-strategie voor jouw groeiambities
Het boek 1-pagina strategie is als hulpinstrument inmiddels een vaste waarde geworden in elke managementbibliotheek. Maar hoe zet je het in praktijk om voor jouw bedrijf ?
![](/sites/default/files/styles/hero_picture_masked_small/public/event/unizo_site-157571/strategie.jpg?h=8621808d&itok=mEL8slhd)
Je onderneming doorlichten én een meerjarenplan maken in maar tien stappen? Klinkt eenvoudig volgens het boek De 1-pagina-strategie voor KMO-ondernemers met groeiambitie. Toch blijkt het in de praktijk moeilijk voor ondernemers om met een frisse blik naar hun eigen bedrijf te kijken. En daar komt Greet van UNIZO om het hoekje kijken. Met bakken ervaring in ondernemen, triggert ze je om je blik te verruimen.
Vic Wouters wil na een rijkgevulde carrière zijn managementervaring delen met KMO-ondernemers. Hij merkt al snel dat ondernemers nood hebben aan een duidelijke structuur. Dus besluit hij samen met Guy Vercauteren en Erik De Schutter om al hun opgedane kennis te bundelen in het boek De 1-pagina-strategie voor KMO-ondernemers met groeiambitie.
Kritische blik op de zaak
De 1-pagina-strategie voor KMO-ondernemers met groeiambitie is een enorm succes. Terecht, want het is een praktisch boek waarmee iedereen aan de slag kan. De enige voorwaarde? Kritisch naar je onderneming durven of kunnen kijken. Helaas wringt daar het schoentje. Want als ondernemer zit je te dicht met je neus op de feiten. En dus staat het boek in menige boekenkast stof te vergaren. Jammer, vond ook Greet Daems. Daarom richt ze, onder goedkeurend oog van Vic, via UNIZO begeleidingen rond de 1-pagina-strategie in.
Voor ondernemers groot en klein
Greet gidst je via groeps- en individuele sessies doorheen de tien stappen. De groepssessies zijn een echte eyeopener. Wat je nooit verwacht had blijkt wel te zijn: anderen worstelen met dezelfde vragen/bekommernissen/onduidelijkheden. Greet treedt op als klankbord. Ze stelt kritische vragen. Zet je aan tot nadenken. En geeft feedback. In je eigen tempo werk je aan een stevige basis waarop je jarenlang verder bouwt. Klein of groot, de juiste strategie volgen is voor iedere ondernemer belangrijk.
Concreet
- In 10 stappen doordachte strategische keuzes maken, beperkt tot wat voor jou absoluut nodig en voldoende is.
- 5 groepssessies waarin we de stappen stap voor stap toelichten en aan ervaringsuitwisseling doen met de andere deelnemers
- 10 uur individuele begeleiding van ervaren coaches bij de opbouw en het uitschrijven van jouw plan gedurende het ganse traject
Op het einde van het traject beschik je over:
- Een heldere strategie voor jouw bedrijf voor de komende 3 jaar
- Een ambitieus maar realistisch financieel meerjarenplan om die strategie in praktijk te kunnen brengen
Programma
12u30 Ontvangst & Lunch
13u00 Sessie lerend netwerk
16u00 Einde
“De 1-pagina strategie voor kmo-ondernemers met groeiambitie”
(Vic Wouters, Guy Vercauteren, Erik De Schutter) - www.de1paginastrategie.be
Stap 1: Inzicht in je financiële resultaten van de laatste 3 jaar - neem alle kosten onder de loep
Stap 2: Zetten we onze schaarse middelen en tijd juist in - zoek uit welke productgroepen er bij welke klanten horen en wat het rendement is (de product-klantmatrix).
Stap 3: Vraag aan je klanten wat ze verwachten, welk product ze zoeken en waarom ze bij jou kopen.
Stap 4: Wat bepaalt ons toekomstig succes - zet alles op een rij in een SWOT-analyse.
Stap 5: Wat willen we, met wat we weten uit de vorige stappen, absoluut veranderen en wat willen we absoluut behouden - Welke vier punten neem je mee naar de toekomst? En welke verdwijnen in de prullenmand?
Stap 6: Welke toegevoegde waarde leveren we aan onze nieuwe klanten zodat ze voor ons (blijven) kiezen - Zoek de grote gemene deler: wat willen klanten? Wat wil/kun jij? En wat doen anderen niet?
Stap 7: Welke projecten bieden de beste kan om je toekomststrategie te dragen en je groeiverwachtingen waar te maken - Bekijk alle mogelijkheden om je bestaande producten en klanten dichter bij elkaar te brengen. Is nieuwe klanten zoeken een optie? En wat met nieuwe producten?
Stap 8: Giet stap 7 in een concreet plan. Bepaal omzet, marge, aanpak … Keuzes maken en plan uitschrijven: waar wil je heen? Wat wil je bereiken? Op welke projecten wil je inzetten? Welke ijkpunten ga je gebruiken om je succes te meten.
Stap 9: De financiële impact van de gekozen strategie berekenen - Check alle stappen grondig. Zit het financiële plaatje goed?
Stap 10: Lange termijn strategieplan vertalen naar korte termijn uitvoeringsplannen - Bundel alles op één pagina. Ziedaar de geboorte van je 1-pagina-strategie!
We eindigen de laatste sessie met een drankje en babbel.
Praktische informatie
Partnership met VLAIO: Samen voor sterk, ambitieus ondernemen
![Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO)](/sites/default/files/styles/medium/public/images/Unizo_Vlaio_CombiLogo_23_Grey%20copy.png?itok=U5UTaC-t)
Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers. Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen voor #sterkondernemen.