RECREAD, de beroepsorganisatie van Vlaamse campinguitbaters, viert haar 60e verjaardag. Een mooie aanleiding om eens in het verleden en de toekomst van de ledenorganisatie te kijken met afgevaardigd bestuurder Dirk Metsu: “Een beroepsorganisatie moet als een drone zijn die boven de sector hangt: ze moet permanent de sector afspeuren om kansen te zien;  bijvoorbeeld kansen om in gesprek te gaan met de overheid, maar ook om onderling samen te werken en ondernemers te versterken. Het verschil willen maken voor de aangesloten bedrijven: dat drijft onze bestuurders-ondernemers en medewerkers”

“Campinguitbater is een heel beknopt begrip, want onder onze leden rekenen we campings, verblijfparken, vakantieparken en bungalowparken. Wij behartigen de beroepsbelangen van deze zelfstandige uitbaters die met eigen middelen en op eigen risico ondernemen. Maar wij proberen de uitbaters ook logistiek te ondersteunen door een heel pakket aan ledenvoordelen aan te bieden”, legt Dirk uit.

Al 60 jaar belangenbehartiging

“De organisatie is gestart aan de kust, in Bredene”, begint Dirk zijn geschiedenisles. “In de late jaren 60, begin jaren 70 is het campinggebeuren heel snel gegroeid. Het is in die Golden Sixties eigenlijk een beetje uit zijn voegen gebarsten. De Belgische bevolking had een eigen auto, stelde het goed en wilde naar de kust op vakantie. Kamperen was dus booming business, maar het zorgde ook voor veel wildgroei. In Bredene waren er op dat moment discussies met de overheid over de zogenaamde kadastrale perequatie of grondbelastingen die geheven zouden worden op kampeerhuisjes. De campinguitbaters van Bredene hebben toen contact gezocht met hun collega’s langs de kust en daar is de vereniging ontstaan. Met steun van het toenmalige NCMV, nu UNIZO, heeft RECREAD ook landelijk voet aan de grond  gekregen van De Panne tot Maaseik. Gaandeweg is het gegroeid tot een 100-tal aangesloten bedrijven over heel Vlaanderen.”

Natuurlijk waren er niet alleen fiscale belangen te behartigen. “Toen RECREAD werd opgericht was er amper een wetgevend kader voor onze sector. Vanuit de hotelsector kwam er in de jaren 50 en 60  kritiek op de campingsector, omdat mensen soms her en der kampeerden, bijvoorbeeld in de duinen. Hoteliers zagen dat als oneerlijke concurrentie en hadden issues met de kwaliteit en het imago van het toerisme. Onze jonge beroepsorganisatie had al snel door dat een wetgevend kader belangrijk zou zijn voor de professionaliteit en het imago. Daarvoor zijn ze bij de overheid gaan aankloppen. Tot op heden wordt de logieswetgeving nog altijd door RECREAD opgevolgd.”

We moeten niet altijd kijken naar problemen. Er zijn voor ondernemers via de beroepsorganisatie ook kansen om samen te werken en zichzelf te versterken.

Mooiste verwezenlijkingen

Dirk is van mening dat de mooiste verwezenlijkingen van RECREAD te maken hebben met kwesties waar het door haar aanwezigheid echt het verschil gemaakt heeft. “Door het evenwicht te vinden tussen eisen van de overheid en de haalbaarheid, hebben wij bijvoorbeeld als RECREAD onze stempel kunnen drukken op opeenvolgende logieswetgevingen.”

Een ander vlak waarop RECREAD vaak het verschil heeft gemaakt is ruimtelijke ordening: “Onze sector bestaat bijvoorbeeld uit een groot deel klanten met een stacaravan, dat kan je eigenlijk zien als een “vaste” tweede verblijfplaats. Rond 2016 waren er discussies met de overheid, omdat zij zo’n stacaravans wilden verplichten om een bouwvergunning aan te vragen. Dat vormde natuurlijk een bedreiging voor onze sector. De stacaravans op percelen wisselen wel eens én zo’n bouwvergunningsplicht dreigde dan ook een hele administratieve rompslomp te worden voor de sector en haar klanten. Zo’n regelgeving dreigde mensen ervan te weerhouden om nog een stacaravan te kopen. RECREAD heeft dus kunnen bekomen dat stacaravanhouders vrijgesteld werden, op voorwaarde dat hun stacaravan op een terrein staat dat erkend is door Toerisme Vlaanderen.”  

Toekomstmuziek

Wanneer ik vraag naar de toekomst van RECREAD, antwoordt Dirk resoluut: “Er zullen helaas altijd sectorale problemen zijn. Maar ik ben ervan overtuigd dat we niet enkel moeten kijken naar problemen. Er zijn ook veel kansen om samen te werken, in gesprek te gaan met de overheid, elkaar als collega’s onderling te versterken én om jezelf te versterken. We willen vooral meerwaarde bieden door te werken op gebieden waar individuele ondernemers op hun eentje zaken niet kunnen realiseren. Dat doen we door lobbywerk, zelfs tot op Europees niveau, dat doen we bijvoorbeeld door www.camping.be en onze promo-campagne ‘Kamperen in Vlaanderen’ samen met Logeren in Vlaanderen en andere partners. Dat doen we door een waaier aan ledenvoordelen zoals ook het UNIZO-lidmaatschap dat inbegrepen is voor alle leden.” 

“Dat niet-aangesloten bedrijven soms ook meeprofiteren van ons politiek lobbywerk is iets wat we er moeten bijnemen”, gaat Dirk verder. “Uiteindelijk gaat het er om op zoveel mogelijk gebieden het verschil te kunnen maken voor onze leden.”

Ook wanneer het op strijdpunten aankomt, zal RECREAD naar de toekomst toe nog genoeg te doen hebben. “Wij zijn bijvoorbeeld waakzaam voor alle vormen van oneerlijke concurrentie zoals bijvoorbeeld wildkamperen of pop-ups die aan de slag gaan maar wetgeving omzeilen, soms met hulp van gemeentebesturen. Een ander belangrijk aandachtspunt blijft ruimtelijke ordening. Ruimte in Vlaanderen is schaars, kijk maar naar het verhaal van de boeren. Maar ook voor onze ondernemers wordt dat een probleem, bijvoorbeeld als het gaat over het gebruik van ruimte. Er is een nieuwe generatie ruimtelijke planners aan de slag die meer regels wil opleggen en zich wil moeien met het businessmodel van kampeerondernemers. Wij vinden bijvoorbeeld dat als een ondernemer niet wil inzetten op tentkamperen of kampeerautotoerisme, maar eerder op jaarplaatsen of verhuuraccommodatie, dit een eigen keuze mag zijn. De strijd om gebruiksrechten wordt dus een groot spanningsveld de komende jaren.”  Wat ook recht op de sector afkomt zijn zaken zoals de energietransitie  en meer duurzaam ondernemen. RECREAD wil als organisatie haar ondernemers daarin steunen via kennisdeling in de sector.