BB Ramen & Deuren laat externe kennis langs ramen en deuren naar binnen stromen




“Om dit soort traject te laten slagen, moet je je kwetsbaar durven opstellen”
Het Tongerse BB Ramen & Deuren heeft alles in huis wat een solide Vlaams familiebedrijf nodig heeft: 35 jaar ervaring op de teller, een passie voor hun product én een tweede generatie die met veel drive de schouders onder de zaak zet. Toch had Jana Wilms, de ene helft van het enthousiaste broer-zus duo, nood aan een externe blik. Hoe helpt UNIZO haar – en het bedrijf – groeien?
Als gespecialiseerde ramen- en deurenplaatser is het familiebedrijf sinds 1991 een vaste waarde. Bij de generatiewissel in 2013 moesten Jana en broer Jente dus grote schoenen vullen. “Voor mij was deze rol een echte carrièrewending”, geeft Jana mee. “Ik heb de functie dus ook een tijdje gecombineerd met een andere job. Nadat we een nieuw handelspand kochten, heb ik de volledige switch gemaakt. Mijn broer en ik vervullen daarbij complementaire rollen – hij is technisch heel onderbouwd, ik doe meer de financiële sturing. Vandaag hebben we achttien mensen onder onze vleugels. Een hele verantwoordelijkheid!”
Over valkuilen springen
Opeens sta je tien jaar verder en ben je (onbewust) gegroeid binnen je leidinggevende rol. “Een valkuil bij familiezaken is dat je soms op een eiland zit. Ik wilde dus meer externe expertise in huis halen”, vertelt Jana. “Niet alleen om het bedrijf verder te professionaliseren, maar ook om als zaakvoerder te groeien. Die expertise vertaalde zich in een externe raad van advies en enkele trajecten bij UNIZO, zoals de bedrijfsoptimalisatie bij Roel.”
“Omdat een wissel aan het bedrijfsroer altijd grote veranderingen met zich meebrengt, wilde Jana stilstaan bij haar leiderschap”, vertelt coach Roel Hermans. “Wat was de impact daarvan op de werknemers? Onze focus was het achterhalen van haar leiderschapsstijl en daarop verder werken.”
Kritische open houding
Jana en Roel gingen aan de slag met communicatiemodellen en -theorieën. Maar het zou geen UNIZO-traject zijn als de praktijk daar niet heel snel bij kwam kijken. “Mijn vier trajectsessies gingen over de impact van mijn leiderschapsstijl en -communicatie op de ander. Hoe breng je een boodschap goed? En hoe ontvangt iemand die? De tips gingen van woordkeuze in communicatie tot mijn houding. Met die concrete punten ging ik tussen elke sessie aan de slag in het bedrijf.” Wat Roel vooral onthoudt van het traject is Jana’s kritische open houding. “Doordat zij zo gemotiveerd was en de theorie meteen toepaste op de werkvloer, werd het een echt groeitraject. De ene sessie bouwde verder op de andere.”
Succesvol maatwerk
Van een reeks communicatietactieken tot boekentips en inspirerende gesprekspartners: Jana werd overspoeld met bruikbare tools. “Het traject was sterk maatwerk. Roel luisterde naar mijn verhaal en pikte daar meteen op in. Ik hou ervan om te werken met mensen waar ‘vuur’ in zit, zoals bij Roel. Die passie geeft mij ook energie. Het traject is zowel inhoudelijk leerrijk en inspirerend als vormelijk fijn. Je leert kritisch naar jezelf kijken: een skill die ervoor zorgt dat ik het beste uit BB Ramen & Deuren wil halen.” Roel knikt: “Het is niet omdat je al jaren meedraait in een bedrijf, dat je niet meer kan bijleren. Die leerhonger zie je niet bij iedereen, maar maakt een traject wél succesvol.”
Onmisbare groeipartner
Of Jana de UNIZO-trajecten zou aanraden aan andere ondernemers? Ze antwoordt verrassend van niet. “Ik nuanceer: ik heb niet echt het gevoel dat veel ondernemers in mijn buurt openstaan om op deze manier bij te leren. Daarom raad ik het dus niet zo snel aan (lacht). Om zo’n traject te laten slagen, moet je je kwetsbaar durven opstellen. Terwijl anderen zeggen ‘ik kan dat al’ of ‘ik weet toch hoe je een team moet leiden’, stel ik mezelf in vraag. Kan ik beter? En hoe dan? Daarom is de raad van advies die we via UNIZO oprichtten ook een meerwaarde. Drie ervaren ondernemers – hele sterke profielen – geven me de mogelijkheid om te reflecteren. Net zoals de andere begeleidingen bij UNIZO, een onmisbaar gegeven om als bedrijf te groeien.”
