Negen jaar geleden stelden Kim Smeets en Jan Raedschelders de geboortelijst voor hun oudste dochter op. Het primerende gevoel? Teleurstelling. Drie kinderen later is hun conceptstore en online webshop Blabloom goed op weg om dé referentie te worden in de duurzame baby- en kinderwereld. De Sustainable Family Award benadrukt dat succes volledig. Maar hoe gaat het er écht aan toe in de duurzame sector? En hoe zet je zélf kleine of grote duurzame stappen? Kim en Jan gunnen ons een blik achter de schermen van hun ‘kindje’.

HEFBOOM MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD ONDERNEMEN:
ZET VANDAAG DUURZAME STAPPEN

Maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het is een term die elke ondernemer in een bad van eigen betekenissen onderdompelt. Concreet? Iets teruggeven waar je het vandaan haalt. Want ondernemen impliceert nadenken op lange termijn. En daar loert duurzaamheid om de hoek. Marketinggewijs verpakt in 3 P’s: people, planet, profit. Drie pijlers die nood hebben aan balans. Door aandacht te schenken aan je mensen (zowel binnen als buiten je organisatie), de planeet (ecologische uitdagingen) én het rendement van je eigen bedrijf, zet je duurzame stappen.

Het was geen sinecure, het publiek een decennium geleden van het duurzaamheidsverhaal overtuigen. En ook vandaag hangt er nog niet voldoende gewicht aan het topic, vinden Jan en Kim. “Blabloom is ontstaan uit een nood”, geeft zaakvoerder Jan mee. “Met onze duurzame producten vullen we enerzijds een nood in voor ouders die het beste willen voor hun kind. Een leven zonder schadelijke stoffen en producten. Anderzijds geven we klanten ook een bepaalde mindset mee. 

Neem nu tijd om iets goed te krijgen op langere termijn.

Kim Smeets en Jan Raedschelders

Grondstoffen geraken ooit uitgeput. Onze aarde draait niet eeuwig door op dit absurde tempo. Onze strategie is een onderdeel van het maatschappelijk verantwoord ondernemen dat binnen Blabloom topprioriteit is. En op basis daarvan kiezen we ook onze leveranciers uit. Ook met kleine stappen kan maatschappelijk verantwoord ondernemen geleidelijk aan gerealiseerd worden.” 

MEDEWERKERS ZIJN AMBASSADEURS

De duurzame markt stond anno 2013 nog in haar kinderschoenen. “De markt is eigenlijk meegegroeid met ons”, zegt Jan. “We deden echt wel pionierswerk, als we dat van onszelf mogen zeggen (lacht).” Kim knikt. “Maar het is niet omdat we er vroeg bij waren, dat we vandaag stilzitten. 

Duurzaamheid – en in ons geval de keuze voor een gezond product – is blijven onderzoeken, blijven bijleren. En altijd met een kritische blik. We hebben 14.000 producten in ons aanbod. Van ergonomische draagsystemen tot borstkompressen, wasbare luiers en speelgoed. Ja, het is tijds- en arbeidsintensief om elk product onder de loep te nemen. Maar dat kadert binnen onze duurzame visie: nu tijd nemen om het goed te krijgen op langere termijn. Het vormt wellicht de leidraad van ondernemen in de toekomst. 

Binnen Blabloom krijgt duurzaamheid een brede invulling. Neem nu onze werknemers, die we op handen dragen. Door die respectvolle aanpak trekken we ook enkel medewerkers aan die bij ons merk passen. En dat zijn dan weer extra ambassadeurs van de duurzame waarden die we uitdragen.” 

SUSTAINABLE FAMILY AWARD

Naast het grote aanbod, het één-op- één-advies voor geboortelijsten in de winkel én de webshop, zet Blabloom stevig in op enkele aspecten van maatschappelijk verantwoord ondernemen. “We steunen elk jaar verschillende maatschappelijke doelen, zetten in op bewustwording bij onze 27 werknemers en leveranciers én brengen onze eigen voetafdruk voortdurend in kaart. 

Het karton dat bijvoorbeeld binnenkomt via onze leveranciers? Daarvan krijgt 90% een tweede leven binnen ons bedrijf”, geeft Jan fier mee. “Blabloom mijdt ook leveranciers die de voorkeur geven aan een overdaad aan verpakkingen, en recent besloten we om te stoppen met de verkoop van plastic babyflessen. In de lijn van al die inspanningen behaalden we het CO2-neutraallabel door onze impact te meten, te reduceren én te compenseren waar nodig. 

We meten, reduceren én compenseren onze impact. Dat leverde een CO 2-neutraallabel op.

Kim Smeets en Jan Raedschelders

Concreet wil dat zeggen dat we onze CO2-emissies onder de loep nemen en financieel compenseren waar kan. Dat gaat van herbebossing tot groene energie, toegang tot water, ... Zo’n label is hard werken. Want het behalen is geen garantie om het te behouden. Duurzaamheid is een proces van lange adem.” Hard werken loont. Vorig jaar mocht Blabloom de Sustainable Family Award mee naar huis nemen. Hun tegenstanders in de categorie? Kleppers zoals Albert Heijn en Alpro. 

“Het was verrassend, maar die erkenning leverde veel voldoening op”, gaat Kim verder. “Niet alleen bij mij maar bij het hele team. Blabloom staat zó dicht bij wie ik ben als persoon. Zo’n beloning doet dan wel extra deugd.” 

KLEINE BEHAPBARE STAPPEN

Sustainability is nog altijd niet vanzelfsprekend in een wereld waarin het dat eigenlijk wel zou moeten zijn. Concrete tips om in het duurzame ondernemersverhaal te stappen? Het begint met kleine stappen. Denk maar aan recyclage, energiezuinigheid, groene energie, een duurzaam aankoopbeleid … “Ook wij zijn traag opgestart”, vertelt Kim. 

“Sommige concepten en ideeën zijn gewoon niet echt behapbaar. Start klein. Voel wat bij je past als bedrijf. Dit is een manier van leven, geen nieuw kopje op je website om mee uit te pakken. En je hoeft zelf geen expert te zijn: trek aan andermans mouwen om in te schatten waar je energie kan besparen. Of je kan recycleren en hoe je daar dan aan begint. Jij moet het doen, maar niet alleen.”

TIP

Creëer meerwaarde. Ondernemers zijn vaak heel gefocust op hun business. Dat is normaal. Maar om meer duurzaamheid te integreren, moeten er enkele dingen wijken. Cijfers zijn belangrijk, maar drive en attitude ook. Als bedrijf moet je een ziel hebben, je moet wéten waar je voor staat. Focus op de juiste dingen en je bent stilletjesaan vertrokken.