Op een zonnige zomerdag wandel ik de Kapellestraat 35 binnen in Aartselaar. Ik ontmoet er Yanne van Chocorette, een bescheiden jonge onderneemster met een passie voor chocolade en zoete lekkernijen. Ze is amper 23 jaar, maar sinds vier jaar baat ze in deze winkelstraat een winkel met horecazaak uit. Sinds kort is er een ijskar bijgekomen en is ze ook houder van het Handmade In Belgium-label. Een inspirerend verhaal voor andere jonge ondernemers. 

Chocorette, zoals een superette of wasserette, maar dan met chocolade 

“Als je zo’n uitgesproken passie hebt, dan kan je niet anders dan ervoor te gaan.” vertelt Yanne. Tijdens haar studies bakkerij aan de PIVA ontdekt ze haar liefde voor chocolade en pralines: “Als student begon ik al pralines, taarten en mijn befaamde bokkenpootjes te verkopen. Dit deed ik toen als studentzelfstandige vanuit de keuken bij mijn ouders thuis. De vraag bleef maar komen en toen ik afstudeerde moest ik de keuze maken om als zelfstandige in hoofdberoep te starten of ergens in dienst te gaan. Ik koos ervoor om de sprong te wagen. Ik was toen 19 jaar én corona was net begonnen. Van een uitdaging gesproken. Vier jaar later heb ik nog steeds geen spijt van deze beslissing.” 

De zoektocht naar een pand en een naam begon. Yanne vertelt: “Tijdens een brainstorm met de familie kwam de naam Chocorette tot stand. Vroeger had je de superette, de wasserette,… dit was allemaal heel lokaal. Dat is ook één van mijn belangrijkste waarden, daarom was ik ook meteen overtuigd dat dit de naam moest worden.” 

Hand Made In Belgium  

Het HIB-label is een label dat UNIZO uitreikt aan ambachtelijke makers. Want wie het HIB-label draagt, maakt eigen kwaliteitsproducten op kleine schaal. Hier, in ons land. Dat is precies wat Yanne doet: “Als ik Chocorette in een aantal woorden moet omschrijven, komen de woorden kwaliteit, versheid, klantvriendelijk en lokaal het eerste in mij op.” Als je de zaak binnenwandelt voel je dit ook meteen. De vriendelijkheid die het personeel uitstraalt, het mooie atelier waar je kan binnenkijken door de grote raampartijen en waar alles op een ambachtelijke manier wordt vervaardigd. Het verhaal klopt.  

“Het lokale aspect is voor mij erg belangrijk. Daarom heb ik ervoor gekozen om mij te omringen met een netwerk van lokale handelaars. Hun producten zijn hier ook te koop en hun verhaal is ook mee opgenomen in onze menukaart. Omgekeerd zijn onze producten ook te koop bij lokale handelaars. Zo versterken we elkaar,” vertelt Yanne. “Het is een tip voor ondernemers die ook op een ambachtelijke manier werken, omring je met de juiste mensen.” 

4,5 ton chocolade 

Wat doe je met 4,5 ton chocolade? Verwerken tot pralines en andere lekkernijen, wat anders? Vorig jaar verwerkte Yanne maar liefst 4,5 ton chocolade. “Dat zijn behoorlijk wat pralines,” zegt Yanne. “Uiteraard doe ik dit niet alleen. Ondertussen heb ik één chocolatier in dienst, Mathias. Daarnaast zijn er twee vaste winkelbediendes, Christine en Kathleen. En ook nog heel wat flexi’s en studenten, iedereen heeft bij ons een plekje gekregen op de website. Want ik wil echt het persoonlijke aspect naar voor brengen. Dan hebben we nog twee medewerkers die via een werkbureau tewerkgesteld worden, Eftichia en Eline. Ze hebben een afstand tot de arbeidsmarkt en doen hier het inpakwerk en helpen bij de bediening van de klanten.” 

Van een eenmanszaak naar een team onder zich in vier jaar tijd, Yanne doet het allemaal: “Uiteraard brengt een groter team ook weer bepaalde uitdagingen met zich mee die je gaandeweg moet ontdekken. Daarnaast kost personeel ook veel. Het is al een rollercoaster geweest, maar wel een heel leerrijke rollercoaster.” 

Toekomstmuziek 

“Vier jaar geleden startte ik de zaak met een andere vennoot die ondertussen uit de zaak gestapt is. Nu doe ik het alleen. En zo zie je maar hoe het allemaal op korte termijn kan veranderen,” vertelt Yanne. “Wat er ook veranderd is: we hebben er nu een echte old school ijskar bij, want voor de ijskar verkochten we ook al ijs in de winkel. Nu kunnen we nog meer mensen laten genieten van ons ijs.” 

Er staan geen grote toekomstplannen op het programma voor Chocorette, maar dat hoeft ook niet altijd: “Ervoor zorgen dat het aanbod dat we vandaag hebben verder  wordt uitgebouwd, en dat we Chocorette verder versterken als merk, is al uitdagend genoeg. Zeker nu we de ijskar erbij hebben.” 

“Wat nog wel een uitdaging wordt, ze gaan de winkelstraat voor lange tijd openbreken,” zegt Yanne bezorgd. “We vragen ons af in hoeverre we nog bereikbaar gaan blijven, zeker voor ons ouder cliënteel. Het dwingt ons om opnieuw creatief na te denken en onze webshop eventueel verder uit te bouwen. Daarnaast hopen we natuurlijk op een goede communicatie vanuit de gemeente.”  

Flexibel omgaan met wat er op je pad komt, je omringen met de juiste mensen en goede kennis, maar vooral trouw blijven aan je waarden dat zijn Yanne’s tips voor andere jonge (ambachtelijke) ondernemers. “Durf de stap te zetten, wachten heeft geen zin, want je zal toch voor dezelfde uitdagingen komen te staan,” besluit Yanne.