“Het voelde alsof we uit een vliegtuig sprongen en hoopten dat de parachute op tijd open zou gaan. Gelukkig zweven we nog steeds.”

Twee energieke, creatieve geesten die het communicatievak heruitvinden dat zijn Dagmar De Munter (26) en Claire Govaerts (25) van CHOO CHOO uit Leuven. Als kersverse winnaars van Starter van het Jaar 2024 in Vlaams-Brabant & Brussel bewijzen ze dat jong ondernemerschap loont. Wat begon als een schoolproject, groeide uit tot een eigen communicatiebureau, gespecialiseerd in jongerencommunicatie. Met een frisse aanpak en een community van jonge creatievelingen helpen ze bedrijven en organisaties om jongeren écht te bereiken. Hoe ze dat doen? Dat vertellen Dagmar en Claire met hun kenmerkende flair.

Wanneer dachten jullie: "We gaan er gewoon voor, we starten ons eigen bedrijf!"?

Claire: "Dat idee ontstond tijdens ons post­ graduaat aan de Belgian Advertising School, waar we CHOO CHOO lanceerden als pop-­upproject. Ons businessplan en finan­cieel plan hebben we daarna volledig zelf uitgewerkt – met veel trial en nog meer error.

Dagmar: "Dankzij de Belgian Advertising School hadden we al een sterk netwerk in de sector. Daardoor konden we meteen bij CEO's uit de reclamewereld aankloppen om CHOO CHOO te pitchen, op zoek naar een begelei­dend kader of investeerders. Toch merkten we na zes maanden dat de inkomsten niet in lijn lagen met onze plannen. We combineerden CHOO CHOO een tijdje met een bijbaan, maar na zeven maanden hakten we de knoop door: ofwel gaan we er vol voor, ofwel niet. Geen half werk. Dus stapten we volledig over naar hoofdberoep.”

Van student tot CEO – hoe zot was die switch?

Claire: "Eerlijk? We hebben het allebei meteen in onze Instagram bio gezet, haha."

Dagmar: "Achteraf bekeken, is het absurd hoe snel we erin gevlogen zijn. Natuurlijk hadden we schrik: we hadden geen jarenlange werkervaring, geen netwerk in de sector… Het voelde alsof we uit een vliegtuig sprongen en hoopten dat de parachute op tijd open zou gaan. Gelukkig zweven we nog steeds."

CHOO CHOO, wat moet de lezer zich daarbij voorstellen?

Dagmar: "CHOO CHOO is een communicatiebureau, vóór en dóór jongeren. Veel merken worstelen met jongerencommunicatie: op welke platformen moeten ze inzetten, en welke content werkt écht?”

Claire: "We hebben een panel van jongeren die enquêtes invullen en deelnemen aan interviews en workshops. Zij helpen ons om het ‘waarom’ achter het gedrag van jongeren te begrijpen. En voor de crea­tieve uitwerking van campagnes werken we met Gen Z­creatievelingen: TikTok­trendspotters, game­ontwikkelaars, YouTube­ verhalenvertellers… Elk project krijgt een team op maat."

Dagmar: "Onze klanten kunnen bij ons terecht voor campagnes, marktonderzoek, reviews op hun jongerencampagnes en masterclasses. Maar de kern blijft: jongeren­ communicatie moet authentiek en oprecht zijn. Jongeren prikken meteen door opper­ vlakkige of geforceerde campagnes heen."

Provinciale Starter van het Jaar, Dagmar & Claire van CHOO CHOO

Hoe spelen jullie als starters grote campagnes klaar?

Dagmar: "We staan daar soms te weinig bij stil. We springen van project naar project en realiseren ons achteraf pas hoe ver we al gekomen zijn."

Claire: "Bij elke nieuwe klant denken we: hoe gaan we dit aanpakken? Kunnen we dit wel? Maar uiteindelijk slagen we er telkens in om onszelf te overtreffen. Toen we groen licht kregen voor een campagne met Stad Hasselt, moesten we even naar buiten om te gillen. Ook dat is ondernemen!"

Wat motiveerde jullie om deel te nemen aan Starter van het Jaar?

Claire: "Vorig jaar misten we de inschrijvings­ deadline, en we hebben daar zó van gebaald. Dit jaar lieten we die kans niet liggen."

Dagmar: "Deze prijs is voor ons symbolisch, omdat we ooit zelf jonge ondernemers willen ondersteunen. Het is niet alleen een erkenning, maar ook een manier om ons net­ werk uit te breiden. We leren het meeste door te sparren met andere (jonge) ondernemers."

“Toen we groen licht kregen voor een campagne met Stad Hasselt, moesten we even naar buiten om te gillen.”

Waar zien jullie CHOO CHOO over 5 jaar?

Dagmar: "We’re already living the dream! Maar als onze campagnes dagelijks in het straatbeeld zouden hangen, dan zou ik pas echt trots zijn."

Claire: "Vorig jaar mochten we gastlessen geven aan Thomas More. Dat was een droom die uitkwam. En in 2025 willen we onze eerste medewerker aannemen. Hoe? Geen idee, maar we komen er wel."

Famous last words: Welke raad geven jullie aan jonge ondernemers die twijfelen om de sprong te wagen?

Claire: "Kom langs bij CHOO CHOO, dan ver­tellen we het in geuren en kleuren, haha. Maar echt: what’s the worst that can go wrong?"

Dagmar: "Ondernemerschap is niet alleen rozengeur en maneschijn. Ik zeg niet tegen iedereen: doe het zomaar. Zorg dat je businessmodel klopt en dat er een markt voor is. Voel je dat je idee potentieel heeft? Twijfel dan niet. Wij hebben zelfs spijt dat we niet vroeger gesprongen zijn!"

Wil je nog meer inspiratie en praktische tips van recent gestarte ondernemers?

Kam dan naar de Startersroadshow! Claire en Dagmar nemen het podium tijdens onze liveshow waar ze hun opstart nog meer toelichten, praktische tips meegeven en vertellen over mogelijke struikelblokken waar je best voor uitkijkt als starter.

Meer info

Nuttig voor jou