We stevenen onvermijdelijk af op een digitale wereld. De transitie is al even bezig, en toch springen niet alle bedrijven even enthousiast mee op de kar door vastgeroeste gewoontes. “Hoe sneller je nu digitaal mee bent, hoe sterker je medewerkers het menselijke verschil in de toekomst zullen maken”, zegt Peter Van Eylen, algemeen directeur van Led techno. Food for thought!

HEFBOOM GROEIEN DOOR DIGITALISERING: WATER VOOR DIGITALE WORTELS

Digitaliseren heeft voor heel wat zelfstandigen en bedrijfsleiders vaak een dure bijklank. Toch kan het in élke sector. Sterker nog, digitaliseren biedt nagenoeg elk bedrijf efficiëntiewinst. De data die je genereert, kunnen je producten, diensten of processen in veel gevallen zelfs een stuk slimmer maken. Het allerbeste nieuws? VLAIO biedt kmo-groeisubsidies van maximaal 50.000 euro voor organisaties die vernieuwen door middel van een digitaal groeitraject.  

www.vlaio.be

Ben jij net zoals Led techno, Klaardocs, K-Teg en zoveel andere Limburgse kmo’s klaar om te digitaliseren? Het kan je organisatie een fikse groeiboost geven. Misschien kom je wel in aanmerking voor een kmo-groeisubsidie van maximaal 50.000 euro van VLAIO? 

In 2005 nam Peter Van Eylen de zaak over van zijn moeder. Samen met zijn komst sijpelden de eerste digitale stappen het bedrijf binnen. Anno 2023 zit digitalisering in het DNA van de onderneming en beweegt ze als een automatische reflex doorheen de dagelijkse werking. Led techno is totaalleverancier voor labo’s die dagelijks de voedselveiligheid in de Benelux onder de loep nemen. Van voedingsproducten tot de overheid. En van grote investeringsmachines tot het kleinste verbruiksmateriaal. Een nichesector waar absoluut ruimte is voor groei en digitalisering, zo blijkt uit het ellenlange lijstje van mogelijke digitale to-do’s van algemeen directeur Peter Van Eylen. 

VEREENVOUDIGEN EN SAMENWERKEN 

Waar een wil is, is een weg. Daar komt het voor Peter op neer. “Wij zijn zowel een logistieke als verkooporganisatie. Twee types bedrijven waar digitalisering haar weg makkelijk vindt. In het begin stonden we vooral voor de vraag: ‘Hoe bannen we zoveel mogelijk papier?’ Dan kom je automatisch bij digitalisering uit. Stap voor stap kijken naar het proces, de workflow onder de loep nemen, een alternatief zoeken, ... Software is daar vaak het antwoord. Zowel zelf ontwikkelen als extern aankopen. 

Wij zijn zowel een logistieke als verkooporganisatie. Twee types bedrijven waar digitalisering zijn weg makkelijk vindt.

Peter Van Eylen

Ook onze communicatie verloopt digitaal. En neen, dat is geen gevolg van de pandemie (lacht). We communiceren al van voor corona met Teams. En nu sluiten we ook onze telefonie volledig digitaal aan op het Microsoft-programma. Het doel van die digitale stap? Vereenvoudigen voor de medewerker, samenwerken en platformen samenbrengen.”

ROLLEND DIGITAAL BALLETJE 

Digitaliseren verloopt vaak in stappen. “Het is zoals een balletje dat gaat rollen”, vertelt Peter daarover. “Na verloop van tijd gaat dat vanzelf. Het proces moet continu zijn. Digitaliseren is je elke dag afvragen wat morgen beter kan. Neem nu onze barcodes in het magazijn. We werken al jaren digitaal met een scanner. Recent besloten we dat proces nog verder uit te diepen omdat de vorige scanners aan het einde van hun Latijn zaten. Nu werken de magazijniers met slimme scanners die toelaten om de volgorde aan te passen, een beter overzicht en controle over de stock te krijgen, ... dat maakt het werk veel aangenamer. 

Oplossingen zoeken in het kader van gebruiksgemak draait haast automatisch uit op digitaliseren. Sinds een tijdje werken we met enkele klanten via een digitaal facturatiesysteem. Geen PDF’s of gescande documenten meer, maar een écht digitaal systeem. Daar gaan we in de toekomst naartoe met alle klanten. Nog meer in elkaars systemen werken om snelheid in het proces te steken.” 

In digitalisering moet je die resistance to change overwinnen als bedrijf

Peter Van Eylen

Medewerkers zien vaak alleen maar het extra werk en niet de relevantie van het proces of de uitkomst. En ja, de start van digitaliseren impliceert altijd wat werk. Post in een postbakje leggen is bijvoorbeeld makkelijker en sneller dan die post digitaal inscannen en labelen voor de rest van de organisatie. Maar aan welk proces heb je achteraf meer als je op zoek bent naar een brief van een jaar geleden? Je moet die resistance to change overwinnen om het jezelf makkelijker te maken op langere termijn.”

ANGST OM TE DIGITALISEREN 

Dat digitalisering de groei van Led techno de laatste jaren mee faciliteert, is overduidelijk voor Peter. Maar niet zonder het menselijke aspect uit het oog te verliezen. “In digitalisering heb je altijd trekkers nodig. Iemand die zowel je bedrijfsprocessen goed kent als voeling heeft met digitale oplossingen. 

Digitaliseren is je elke dag afvragen wat morgen beter kan.

Peter Van Eylen

Ik prijs me gelukkig met iemand binnen Led techno in de rol van continuous improvement. Hij maakt digitale sprongen inzichtelijk voor de rest van het bedrijf. Dat heb je écht nodig. Het ding bij verandering is: mensen durven niet over hun eigen ‘hobbeltje’ te kijken. Maar na dat heuveltje gaat het wel degelijk glijbaangewijs. 

INVESTEREN IN JUISTE TOOLS 

Het digitale tijdperk is als een hogesnelheidstrein: niet te stoppen. Je springt er maar beter op nu het allemaal nog relatief eenvoudig is. Peter: “In de war for talent is het versterken van je eigen mensen met de juiste digitale tools dé sleutel tot succes, volgens mij. Méér doen met dezelfde mensen. Led techno zet daarin elke dag stappen. Zijn we perfect? Neen. Maar we zijn er elke dag mee bezig. En durven gerust om hulp vragen van buitenaf. Vooral in de communicatie tussen ons als bedrijf en de klant hebben we aan de groeisubsidie van VLAIO heel veel gehad. Ik ben van mening dat een subsidie geen vertrekpunt mag vormen van je plannen, maar eerder een ondersteuning. Een welkom duwtje in de rug voor ondernemers.”