Elke eurocent telt, zeker in de modesector
De modewereld kent nog maar weinig geheimen voor Marylène Madou. Als studente ging ze al aan de slag als freelancer, in het voorjaar van 2017 startte ze haar eigen label op. Toch was er iets dat ze maar niet onder de knie kreeg: het financiële plaatje. “Inkomsten werden al snel uitgaven voor nieuwe opdrachten, waardoor het moeilijk was om een buffer op te bouwen. Via het één-op-één begeleidingstraject financieel inzicht heeft UNIZO Limburg mij hierin flinke stappen vooruit doen zetten”, vertelt Marylène.
In iedere collectie is print het uitgangspunt bij Marylène Madou. Een niche, waarin de onderneemster indruk maakt. Zo werkt ze naast haar eigen label ook aan opdrachten voor bedrijven, wat onder meer een kledingcollectie voor JBC en een collectie voor Café Costume heeft opgeleverd. Marylène Madou staat dus duidelijk haar mannetje in de modewereld.
“Maar ondernemen vraagt ook om financieel inzicht, en daar wrong bij mij het schoentje”, vertelt Marylène. “Wanneer een collectie goed verkocht of grote opdrachten succesvol werden afgerond, investeerde ik het budget vrijwel meteen opnieuw. In de modesector is dat niets vreemd: collecties die in productie gaan, vragen immers om investeringen. Toch kwam ik telkens in problemen met mijn kostenstructuur.”
FINANCIËLE BUFFER
Problemen die Marylène voorgoed wilde oplossen via een traject rond financieel inzicht. “Het was een beetje achter de feiten aanhollen bij Marylène”, legt Dorien Dingenen, ondernemersadviseur bij UNIZO Limburg uit. “Haar klanten betaalden correct, maar het probleem zat vooral in de timing van haar uitgaven. Een binnenkomende factuur met een betalingstermijn van 30 dagen werd meteen betaald, waardoor ze nooit een financiële buffer kon opbouwen.”
Het begeleidingstraject financieel inzicht bestaat uit een intakegesprek en een viertal sessies. “Ik begrijp de werking van het kaskrediet nu veel beter, kan mijn uitgaven gerichter plannen en ben voorbereid om dossiers voor bijvoorbeeld de aanvraag van cultuurkredieten op te maken”, weet Marylène. “Ook het belang van een buffer is me duidelijk geworden. Zo kan ik wanbetalers of spoedleveringen bij korte deadlines toch financieel opvangen, zonder zelf in problemen te komen.”
BREDE IMPACT
Het traject heeft ook een impact gehad op Marylènes werkwijze: “Ik werkte lang met verkooppunten, maar daar stap ik nu van af. Het knabbelde aan mijn marges en als tussenschakel zorgde het ook voor heel wat rompslomp. Daarnaast heeft Dorien me doen inzien dat ik ook een bepaalde klantengroep misloop. Naast het luxesegment valt er met Marylène Madou nog een veel grotere groep te bereiken.”