Zeg niet zomaar decorbouwers tegen het Lommelse Eye-Opener. Want oprichters Siemon Ariens en Lars Van Den Dungen toveren heel wat méér uit hun ondernemershoed dan dat. Van decor tot design. Van een grote conceptstore in Plopsa Coo tot een toverbrug van 25 meter voor Silversquare in Brussel. Van belevingshuisjes tot virtuele vergaderzalen in de metaverse en VRbelevingen. En voor die digitale poot deed Eye- Opener een beroep op de onderzoekskwaliteiten van UHasselt. 

HEFBOOM SAMENWERKEN MET KENNISINSTELLINGEN? EEN WIN-WIN!  

De kennis in onze maatschappij? Die zit vooral in de academische wereld: een verzameling professoren, docenten en (academische) medewerkers die elke dag inzetten op onderzoek en kennis. Ook voor de bedrijfswereld is hun kennis van onschatbare waarde. Groei en innovatie verlopen vaak veel vlotter als ze teren op een wetenschappelijke basis. Het zijn twee werelden die elkaar – voorlopig – nog niet heel goed kennen. Dat resulteert in kleine stapjes en onzekerheid. Maar het is de investering waard. Want samenwerken met universiteiten en hogescholen staat voor kwalitatieve stages, inzicht in levenslang leren en boeiende onderzoeksmogelijkheden. De mogelijkheden zijn er, zowel binnen als buiten de Limburgse provinciegrenzen. 

Zelf een brug bouwen tussen jouw onderneming en een hogeschool of universiteit? Die stap bereid je het best goed voor. Patrick Buteneers van UNIZO denkt jouw academisch parcours graag mee uit. Contacteer hem via patrick.buteneers@unizo.be

Vorig jaar zag een nieuwe vennootschap binnen het bedrijf het levenslicht: Eye-Opener Design. De focus? 3D-ontwikkeling, sterke visuele renders én ... de metaverse. Want in de digitale wereld beweegt er veel, weet ook Siemon. “We hebben de ambitie om de digitale decorbouwer van de toekomst te worden. Van digitale creatieve meetingrooms voor bedrijven tot particuliere ontspanningsruimtes met VR. We klopten eerst bij VLAIO aan voor de nodige ondersteuning. Zij schakelden ons vrijwel meteen door naar de knappe koppen van UHasselt. Het was geen rechtstreekse, maar wel een hele aangename verbinding.” 

UHasselt was onze ideale compagnon de route!

Siemon Ariens en Lars Van Den Dungen

SLIMME SAMENWERKING  

In samenwerking met onderzoeksteam ‘XR-Huis: eXtended Reality Huis’ binnen het Expertisecentrum voor Digitale Media (EDM) van UHasselt bracht Eye-Opener een eigen bestaande 3D-omgeving tot leven: een speelwereld in het Midden-Oosten. “Wij als creatievelingen met een hoge kwaliteitsstandaard, de universiteit als technologische compagnon de route. Voor beide partijen een unieke ervaring, kan ik meegeven. Het was voor ons één van de fijnste samenwerkingen van het afgelopen jaar. Vanaf het eerste moment tot de finale testcase.

In de professionele no-nonsense-context van de universiteit konden we onze creatieve ideeën volledig op tafel leggen. Het onderzoeksteam schakelde daarna een versnelling hoger. Het is ook niet zo dat ze dagelijks met dit soort projecten bezig zijn. Het is dus win-win voor iedereen. We werden overspoeld door een tsunami aan kennis, zonder al te zware investeringen. Een boeiend concept met het oog op onze groeiambitie.” 

MEERWAARDE OF MISMATCH?

VLAIO fungeerde als een onmisbaar tussenorgaan tussen Eye-Opener en UHasselt. De mooie resultaten danken alle partijen aan hun inzet en kritische vraagstelling. “Hier kwamen ons idee en hun kennis samen”, vertelt Siemon. “Maar niet zomaar. Het is heel belangrijk om vooraf een grondige screening te doen. Is de academische samenwerking wel een meerwaarde? Voor de ondernemer én de universiteit of hogeschool? Het antwoord op die vragen zorgt ervoor dat je kan matchen met de juiste partijen. Want de kloof tussen de academische sector en de bedrijfswereld is volgens mij net om die reden nog té groot. De brug tussen beiden kan de Vlaamse economie nochtans een boost geven.” 

Een tsunami aan kennis, zonder al te zware investeringen

Siemon Ariens en Lars Van Den Dungen

DIGITALE OPPORTUNITEITEN

De testcase van Eye-Opener kadert binnen een commerciële strategie op lange termijn. Siemon: “De metaverse staat voorlopig nog in haar kinderschoenen. Vooral in de gamesector is ze al aanwezig. En heel pril in de bedrijfswereld. Maar we staan wel degelijk aan de vooravond van een digitale revolutie. Een dolle digitale kar waar we zelf ook op willen springen. Zeker naar beleving toe zijn VR en de metaverse voor onze ontwerpen een echte meerwaarde. Daarom verkennen we stilletjesaan de markt. Wat zijn de mogelijkheden? Met welke partners willen we in de toekomst samenwerken?”

De ultieme tip die Siemon wil meegeven aan ondernemers die het al voelen kriebelen? Visie. “Alleen met een rechtlijnige en doordachte visie kan je dit academische verhaal als hefboom gebruiken voor groei. Je zit rond de tafel met professionele onderzoekers en professoren. Die prikken gegarandeerd door flinterdunne en onzekere doelen heen. Alleen door élke partner in het verhaal op dezelfde pagina te krijgen, kan je strategisch groeien.”

TIP 

Maak werk van een duidelijke en doordachte visie. En laat die kritisch beoordelen door professionele onderzoekers.