Hoe twee Hasseltse zussen van het bezoeken van hippe koffie- en lunchbars op hun gezamenlijke vakanties naar zeven eigen koffiebars gaan op dertien jaar tijd? Vraag het aan Nathalie en Julie Bronckaers van Sweet Coffee. Om hun groeipad verder vorm te geven, klopten ze bij UNIZO aan voor een strategische begeleiding. En dat leverde een hoop inzichten op.

Nathalie en Julie volgden beiden een opleiding Accountancy-Fiscaliteit. Daarna specialiseerden ze zich in strategisch kmo- en retailmanagement. Julie: “We wisten eigenlijk tijdens onze studies al dat we samen iets wilden oprichten. Maar dat het Sweet Coffee zou worden, hadden we zeker niet gedacht.” Al komt het concept natuurlijk niet uit de lucht vallen. “Als hechte zussen gaan we vaak samen op vakantie”, gaat Nathalie verder. “Steevast op ons programma? Een bezoekje aan hippe koffiebars en lunchspots. En toen merkten we dat zo’n concept in Hasselt in 2011 nog niet bestond. Een gat in de markt. Het begon met onze eerste opening op de Botermarkt. Daarna volgden nog locaties in Hasselt. Door de conceptlook – met chille vakantievibes – vroeger veel klanten of Sweet Coffee een keten was. En toen dachten we: why not (lacht)? Vandaag hebben we zes koffiebars in eigen beheer en eentje in franchise.”

Met een frisse UNIZO-blik kregen we nóg meer goesting om verder te ondernemen

Nathalie en Julie Bronckaers - Sweet Coffee

Dezelfde golflengte
Zussen en zakenpartners, het is niet iedereen gegeven. “We zijn heel verschillend, hebben elk onze eigen sterktes, maar vullen elkaar goed aan”, vertelt Nathalie. “Eigenlijk hebben we weinig discussies over de zaak”, pikt Julie in. “Het is heel duidelijk dat we op dezelfde golflengte zitten op veel vlakken. Op een familiefeest hoorde ik iemand toevallig praten over een adviesraad. Moesten wij dat ook hebben binnen Sweet Coffee? We hebben al die jaren hard gewerkt aan de concrete uitvoering van ons concept, maar eigenlijk werkten we niet echt veel meer aan het merk Sweet Coffee. Toen zijn we met Ignace van UNIZO in contact gekomen.”

Helder vogelperspectief
Mochten de zusjes Bronckaers alle tijd van de wereld hebben, verdiepten ze zich veel vaker in hun zaak. Maar hun drukke agenda laat dat meestal niet toe. Het individuele begeleidingstraject ‘Strategie en Groei’ blokkeerde die tijd wél voor hen. “Elke twee weken reserveerden we een halve dag voor de begeleiding. Ons doel? Een vogelperspectief krijgen over Sweet Coffee. Wat zijn onze valkuilen? Waar halen we zelf energie uit? Hoe moeten we groeien? Moeten we nog meer inzetten op franchise?” Het zijn vragen die allemaal aan bod kwamen in de begeleiding. Coach Ignace: “Dit traject zet een ondernemer aan het nadenken door de juiste vragen te stellen. Het is daarbij de bedoeling om twijfels rond opportuniteiten weg te nemen. Dat was bij Sweet Coffee ook het geval bij hun mogelijke franchiseverhaal.”

Dit traject zet een ondernemer aan het nadenken door de juiste vragen te stellen.

Ignace Van Oortegem - UNIZO Limburg

De begeleiding leverde eyeopeners op. Julie: “Niet alleen het zakelijke kwam aan bod, ook je persoonlijk geluk kreeg ruimte. Toch wel opvallend. En zeker rond topics zoals personeelsplanning, de uitbreiding, extra openingsdagen en events zoals vrijgezellenfeesten was het voor ons een absolute meerwaarde. Ignace was bijvoorbeeld verbaasd over hoeveel fulltime personeel we in dienst hebben, terwijl we daar nooit over hadden nagedacht. Of we niet meer uit onze jobstudenten konden halen? Daar zijn we meteen mee aan de slag gegaan.” “Je voelt gewoon dat Ignace veel ervaring heeft”, gaat Nathalie verder. “Echt een boeiende begeleiding.” En dat vond Ignace ook. “Nathalie en Julie zijn leergierige en interactieve mensen. Een absoluut plezier om zo’n onderneemsters te ondersteunen in hun groeitraject.”

Frisse blik en nieuwe energie
Na alle inzichten en vogelperspectieven: waar gaat Sweet Coffee naartoe? “We hadden al vrij concrete plannen vóór de start van het begeleidingstraject bij UNIZO. De begeleiding heeft ervoor gezorgd dat we uitdagingen met een gerust hart kunnen aangaan. Op dit moment zijn we volop bezig met de aankoop van een pand in Hasselt. De bedoeling is om er twee vakantiewoningen ¬¬– volledig in ‘Sweet Coffee’-vibe – van te maken. Met ons concept kunnen we alle richtingen uit, we zijn dus benieuwd naar hoe dit project zal uitpakken. Met de frisse blik van UNIZO en duidelijke prioriteiten, hebben we nóg meer goesting gekregen om verder te ondernemen.”

Wil jij zelf een begeleiding volgen?

Ontdek hier de mogelijkheden.

Eva Reggers
Eva Reggers
Ondernemersbegeleiding: manager/adviseur