Voor sommige mensen is het zelfstandig ondernemerschap een absoluut gegeven. Zo ook voor Gregor Zimmer, die jarenlang de droom van zelfstandigheid koesterde. En hij bleek er een neus voor te hebben, want met zijn bedrijf Que Pasa Cocktails en zijn werk als verdeler van Botanica Spices begeeft hij zich vandaag in een niche die goed in de smaak valt bij klanten. Maar een zaak runnen, dat was een volledig nieuwe wereld voor Gregor. Gelukkig wordt hij tijdens zijn traject bij UNIZO geprikkeld om zijn zaak een pittige boost te geven.

Gregor Zimmer werkte jarenlang in meerdere Research & Development-functies voordat hij de sprong naar het zelfstandig ondernemen waagde. “Ik vond het werken onder een baas altijd prima, en deed het graag”, vertelt hij zelf. “Maar uiteindelijk voelde ik de kriebels om iets voor mijzelf te beginnen. In 2010 ben ik daarom begonnen met Que Pasa Cocktails, als een van de eerste bedrijven die premade mojito op de Belgische markt brachten.” 

GEDROOGD FRUIT INKOPEN

Na enkele wendingen – noem het gerust een flinke omweg, want Gregor runde in de tussentijd nog een horecazaak en een consultancydienst – besloot hij in 2020 om Que Pasa in een nieuw jasje te steken. “Ik wilde foto’s maken voor mijn nieuwe webshop en ging op zoek naar schijfjes gedroogd fruit als decoratief materiaal. En raad eens? Ik vond vrijwel nergens wat ik zocht. Wat ik wel kon inkopen – vaak vanuit het buitenland – was duur en van slechte kwaliteit. Ik vond het gebrek aan aanbod opmerkelijk. Toevallig kwam ik via Instagram een Kroatische producent van gedroogde vruchten en kruiden tegen, dus ik stuurde een berichtje en vroeg of ze al een verdeler hadden in België. Uiteindelijk kocht ik een palletje goederen op en ben ik die gaan verkopen. Botanica Spices levert gelukkig wél kwalitatieve kruiden en vruchten, die meteen aanslaan bij wie ze uitprobeert. The rest is history.”

“Ik durf nu strategische keuzes te maken”

Gregor Zimmer

Maar Gregors succes leidde ook tot enkele vragen. “Ik moest opeens strategische keuzes maken en dat was spannend”, zegt Gregor. “Ik had nog nooit een lening gehad, of geleerd hoe ik budget moest vrijmaken voor marketing. En als je aan de mensen om je heen vraagt wat je moet doen, krijg je tien verschillende meningen. Mijn fout is vaak dat ik de hele dag ‘brandjes blus’ en dan uiteindelijk maar van alles wat heb gedaan. Ik wilde meer overzicht, meer bereik en meer resultaat. Daarom ben ik naar UNIZO gestapt voor professioneel advies en zo kwam ik bij Roel Hermans terecht.”

CONCRETE VRAGEN

Roel doorliep met Gregor onder andere een SWOT-analyse en besprak de uitdagingen van zijn onderneming met hem. “Wat mij betreft is geen enkele droom te groot, maar Gregor heeft wel te maken met een zeer hoog werkritme”, legt Roel uit. “En als eenmanszaak is hij nog niet zo ervaren in het nemen van grote beslissingen. In ons traject heb ik daarom een aantal vragen op tafel gelegd: welke activiteiten wil je blijven doen, waarom, en zijn ze combineerbaar? Waar wil je naartoe groeien? Daarnaast is Gregors werk kwetsbaar, omdat hij volledig afhankelijk is van die ene Kroatische leverancier. Dat heb ik ook aangekaart.” Roel is zeer te spreken over hoe Gregor deze onderwerpen aanpakte. “Ik merkte na elk gesprek dat hij met concrete ideeën aankwam. Zo nam hij vrijwel direct het vliegtuig naar Kroatië om met zijn leverancier rond de tafel te zitten.” 

BEWUST VERDERGAAN

Inmiddels staat Gregor op het punt om zich in te kopen in Botanica Spices en zo zijn positie als verdeler in de Benelux, Frankrijk en Spanje veilig te stellen. Hij huurt sinds kort een magazijn én heeft plannen om in 2023 zijn eerste personeel aan te nemen. “Allemaal keuzes die ik doorheen het traject heb gemaakt. De coaches, waaronder Roel, zijn weldoordacht, ervaren en rationeel. Zelfs al voelt een traject aanvankelijk wat abstract, het wordt vanzelf steeds concreter. Een accountant zal je vertellen of je een goed of slecht jaar hebt gehad, maar meer niet. Het is voor het eerst dat ik nu bewust bezig ben met hoe ik verderga. Daarom heb ik me nu bij UNIZO ingeschreven voor een traject Groei & Strategie en een traject Financieel Inzicht. Als ik nu terugkijk op de stappen die ik allemaal heb gezet dit afgelopen jaar, dan ben ik ontzettend tevreden.”