Groenten zijn goud waard: “De durf om mijn prijzen te verhogen was een gamechanger”
Groenten verdienen net zoveel waardering als een stuk vlees, en dankzij het traject ‘Bedrijfsoptimalisatie’ heb ik de durf gevonden om die waarde in mijn prijzen te weerspiegelen.
Na 18 jaar in loondienst te hebben gewerkt, besloot groentechef Daniel Dumortier de sprong te wagen naar het ondernemerschap. Zijn missie? Met zijn culinaire onderneming, ‘Groesting’, biologische groenten van lokale, agro-ecologische boeren uit het Pajottenland en de Denderstreek op de kaart zetten. En met succes, want recent werd hij daarvoor bekroond met de titel van ‘Korte Keten Kop’. Een eer die zijn toewijding aan lokaal en duurzaam ondernemen bevestigt. Maar de weg naar die titel, verliep niet zonder slag of stoot. Om zijn passie om te zetten in een bloeiend bedrijf, ging hij op zoek naar extern advies. Via UNIZO kwam hij in contact met ondernemerscoach An Dehoux, en volgde het traject ‘Bedrijfsoptimalisatie’.
Vanwaar kwam de motivatie om deel te nemen aan het traject ‘Bedrijfsoptimalisatie’?
Daniel: "Voordat 'Groesting' bestond, kookte ik wel eens voor vrienden en kennissen. Ik dacht: ik kook gewoon, je hoeft me niet te betalen. Later kookte ik voor 22 euro per persoon voor een buffet. Dat was een gevoelsmatige keuze. Als ik achteraf de uren telde, bleef er nauwelijks iets over. Ik was té voorzichtig, en daar sprong UNIZO voor mij in de bres.
An: "Daniel liep tegen heel wat uitdagingen aan, vooral financieel. Ik hielp hem om een helder zicht te krijgen op zijn cijfers: wat zijn mijn kosten, hoeveel omzet genereer ik, en vooral, hoe stel ik mijn prijzen vast?"
Daniel: “Groenten verdienen net zoveel waardering als een stuk vlees. Dankzij de coaching van An heb ik de durf gevonden om die waarde in mijn prijzen te weerspiegelen. Samen met haar heb ik mijn prijzen aangepast. Dat was een grote verandering voor mij, maar noodzakelijk om als ondernemer verder te groeien."
Waar werkten jullie aan naast het financiële aspect?
An: “Ik ondersteunde Daniel ook in marketing en klantenwerving. We hebben veel gepraat over hoe hij zijn ideale klant kan bereiken. ‘Groesting’ is een uniek concept, maar het blijft lastig om de juiste doelgroep aan te spreken. Daarom heb ik hem aangeraden om actief te zijn op sociale media zoals Instagram, Facebook en LinkedIn. Zoiets werkt, en creëert een community.”
Daniel: “Ondertussen organiseer ik zelf netwerkwandelingen voor collega-ondernemers. Ik hou van wandelen, dus de link met netwerken was snel gelegd. Het zijn ontspannen momenten waar collega’s elkaar ontmoeten, zonder directe verkoopdruk. Het helpt mij enorm om zichtbaar te blijven en nieuwe contacten te leggen."
Waar zie je ‘Groesting’ binnen één jaar?
Daniel: “Er groeit zoveel eetbaars in de natuur, maar helaas kennen we dat niet meer in België. Daarom wil ik het korte keten verhaal verder uitspelen: lokale producten op de eerste plaats en die verre ingrediënten zoveel mogelijk schrappen. Mensen vragen me wel eens wat ik zou doen als ik de lotto zou winnen. Wel, dan zou ik net hetzelfde doen: bij de lokale boer gaan shoppen, en lekker eten maken.”
Als ik de lotto zou winnen, zou ik net hetzelfde doen: bij de lokale boer gaan shoppen, en lekker eten maken.
Heb je nog tips voor andere ondernemers die willen groeien?
Daniel: “Mijn gouden tip? De coaching van An natuurlijk, haha. Maar in het algemeen: stap naar buiten en blijf niet binnen zitten. Zoek je netwerk op—dat is voor mij echt cruciaal. En let op, dit is niet het soort netwerken waarbij je alleen maar probeert te verkopen. Tuurlijk, er kan wel eens een klant uitkomen, maar het gaat vooral om jezelf omringen met de juiste mensen en je gezicht laten zien. Dus laat die schroom los en waardeer je eigen werk!”