Group Bruno behoeft weinig introductie in (Limburgse) ondernemerskringen. Opgericht door broers Giuliano en Angelo Bruno in 1988, vandaag op handen gedragen door de jongere generatie. En die heeft grootse plannen met het groeiende netwerk van onder andere tankstations, foodcorners, autoverhuur en vrachtwagenbewaking. De hefboom die de groei moet faciliteren? Een inhouse opleidingscentrum. Hoofd van sales, marketing en communicatie Luca Bruno – inderdaad zoon van – zet meer dan ooit in op opgeleide schakels om het familiebedrijf verder uit te bouwen. 

HEFBOOM OPLEIDING: LEVENSLANG LEREN LOONT

Opleidingen passen perfect binnen het plaatje van levenslang leren. Een werknemer is nooit ‘af’. Iedereen kan bijleren. Group Bruno doet het via een eigen opleidingscentrum, anderen middels externe trainingen via de bestaande opleidingskanalen. Opleiding is dé manier bij uitstek om kennis op de werkvloer te laten circuleren. Door ervaringen uit te wisselen ontstaat er ook een hechtere band tussen werknemers onderling. Die leerfilosofie blijft ook overeind in de werkgroepen van UNIZO. Blijven leren en blijven delen. 

Zelf kon je Luca zo’n tien jaar geleden achter de kassa in één van de tankstations vinden. “Het illustreert perfect de filosofie waar we bij Group Bruno met hart en ziel in geloven. Heel veel van onze werknemers doorzwemmen verschillende watertjes binnen het bedrijf. Zo klom ikzelf van kassamedewerker op tot retailverantwoordelijke en hr-adviseur. Vandaag sta ik in voor alles op het vlak van communicatie. Niet iedereen heeft vanaf moment één de juiste skills. Maar we geloven wel dat je ze iemand kan aanleren.

Een jaar geleden begon het te kriebelen: een eigen Group Bruno Academy. Een plek waar elke rol, elke schakel, kan bijleren. Vanaf nul of om te specialiseren. We doen het binnenkort vanop ons nieuwe hoofdkantoor in Bilzen. We hebben aandacht voor alle talenten in onze onderneming en we zijn vastberaden om daar het maximum uit te halen.”

INTERNE EN EXTERNE KENNIS

Op het lesprogramma van het ambitieuze opleidingscentrum? Klantenservice in al haar vormen. Van broodjes afbakken tot koffiezetten en lessen rond hygiëne. Maar ook de sociale vaardigheden en leidinggevende capaciteiten worden op scherp gezet. “Niet alleen de mensen in de tankstations en foodcorners krijgen opleiding”, verduidelijkt Luca. “Ook onze 35 werknemers op het hoofdkantoor voorzien we regelmatig van een frisse teug kennis. Niemand raakt ooit uitgeleerd. We werken met externe partners, zoals VDAB en Horeca Forma, maar zetten ook eigen mensen met jarenlange ervaring in.  

Als je de kennis in huis hebt, zoek het dan niet te ver. Je moet het warm water niet opnieuw uitvinden, hé.

Luca Bruno

Ook op het vlak van opleiding niet: als je zelf geen centrum wil inrichten, ga dan op zoek naar de juiste opleidingspartners. Of werk samen met concullega’s om mensen te trainen. Waar een wil is, is een weg.” 

KANSEN GEVEN 

Group Bruno is een familiebedrijf pur sang. “De familiewaarden krijgen nieuwe werknemers dan ook makkelijk mee via het opleidingscentrum”, vertelt Luca. “Onze service, kwaliteit, normen, … krijg je als klant mee via onze werknemers. Het is dan ook heel belangrijk dat ze die waarden kennen én uitdragen. Onze medewerkers zijn daarbij heel divers. In achtergrond en niveau. Maar ze werken allemaal onder één gemeenschappelijke noemer: motivatie.“ 

RETURN ON INVESTMENT 

Opleiding is misschien niet de meest toegankelijke hefboom voor élk bedrijf, maar wel het investeren waard. Dat komt vooral door de return on investment, weet Luca. “Het is heel moeilijk om de ROI van een werknemer in opleiding snel te meten. Een training duurt bij ons gemiddeld 13 tot 15 weken, afhankelijk van de functie en het startniveau. Je weet dus nooit onmiddellijk of de tijd en moeite die je in iemand steekt, gaat opbrengen.

We zijn vastberaden om ieders talent maximaal te benutten.

Luca Bruno

Voor sommigen misschien frustrerend of tijdsverspilling, voor ons wel echt noodzakelijk om werknemers aan ons te binden. Er zijn dan ook mensen die doorgroeien richting leidinggevende functies. Soms zelfs tot zelfstandige uitbaters van tankstations. Door te investeren in zowel nieuwe werknemers als bestaande, benut je ieders volledige potentieel. Er moet wel een degelijke omkadering zijn. Breng daarom concreet in kaart wat de noden zijn, hoe je die kan invullen én welke resultaten je beoogt. En dan: gewoon doen.” 

EEN EIGEN OPLEIDINGSCENTRUM? 

Group Bruno volgt daarin het Limburgse voorbeeld van onder andere Het Poetsbureau, H.Essers en Giuliano. Maar je hoeft helemaal geen eigen centrum op te richten om levenslang te leren: je vult de opleidingsnoden van je werknemers ook makkelijk in aan de hand van externe, erkende opleidingsinstituten. Dankzij de kmo-portefeuille kun je zelfs een tussenkomst van maximaal 30% aanvragen. Of denk aan Vlaamse opleidingsincentives zoals Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques. Opleidingen voor je werknemers via VDAB en werkplekleren sluiten naadloos op dat rijtje aan. 

TIP 

Door te investeren in zowel nieuwe werknemers als huidige, benut je elk potentieel.