“Ik weet nu precies waar ik sta en wat ik mag verwachten als starter”
Je bent jong en je wilt wat. Een eigen bloemenwinkel zoals Stien De Rooy bijvoorbeeld. Wat startte als haar droom, is nu werkelijkheid. Dat ze die stap zo snel en vol vertrouwen kon nemen, heeft ze te danken aan haar commerciële inzicht. De hulp die ze van de UNIZO-coaches kreeg tijdens de begeleiding Starten en bij de aanvraag voor de Startlening, gaf haar het zetje dat ze nodig had.
“Met De Bloemenfiets bied ik duurzame boeketten en bloemstukken aan in Geel. Die lever ik ook aan huis met de bakfiets. Vandaar de naam”. Stien is met haar 26 jaar een jonge onderneemster. Maar daar merken coaches Annelies Hermans en Christel Hofkens weinig van. “Stien wist precies wat ze wilde en hoe. Die maturiteit zie je niet vaak op haar leeftijd”, aldus Annelies.
“Als je een eigen winkel wilt openen, komt daar best veel bij kijken. Vooral op financieel vlak is dat toch een risico. Daarom wilde ik eerst zeker weten of mijn ideeën haalbaar waren. Via mijn vriend kwam ik bij het traject Starten uit. En dat was precies wat ik nodig had”, vertelt Stien.
Netwerk onmisbaar
Tijdens de workshop marketing spart Stien samen met andere ondernemers en krijgt haar doelgroep stilaan een gezicht. Tips zoals Facebookberichten inplannen en hoe effectief flyers zijn, passeren ook de revue. “In de bloemensector is de locatie enorm belangrijk”, vertelt Annelies. “Stien had een pand op het oog vlak bij het ziekenhuis. Dan is je doelgroep anders dan wanneer je midden in een stad een zaak opent. Met die info werkten we haar ondernemingsplan uit.”
“Daarnaast bouw je als starter best zo snel mogelijk een netwerk uit. Omdat Stien en ik allebei in Geel wonen, kon ik ze in contact brengen met enkele interessante partners. Zo werkt ze nu samen met een bloemenplukweide. Dat sluit perfect aan bij haar duurzame visie. Ook tijdens de twee workshops maak je kennis met andere starters. Ze zijn misschien niet jouw doelgroep, maar iemand anders uit hun netwerk misschien wel. En zo gaat de bal aan het rollen.”
Interesse in cijfers
Naast het marketingplan moet ook het financiële plan op punt staan. Stiens droom hangt nu eenmaal af van een lening. Die hoopt ze te krijgen via de Startlening van PMV (het vroegere Participatiefonds Vlaanderen). Maar first things first: zonder een goed financieel plan kan ze geen lening aanvragen.
“Ik heb in een bloemenwinkel gewerkt en daar heb ik veel geleerd. Zo weet ik wat de inkoopprijs is voor bloemen, hoeveel boeketten je kunt verkopen en tegen welke prijs. Samen met Annelies bekeken we dan ook welke kosten ik niet mocht vergeten in mijn financieel plan”, vertelt Stien.
“Een belangrijk onderdeel, wat veel starters wel eens onderschatten, is je eigen inkomen. Dat mag je zeker niet vergeten als je een financieel plan opmaakt”, benadrukt Annelies. “Gelukkig had Stien een realistisch beeld van haar cijfers. Het financiële aspect interesseert haar en ze wou er alles over weten. Dat is als ondernemer een pluspunt. Want starters die centen maar bijzaak vinden, moeten we vaak bijsturen. Soms moeten we hen zelfs teleurstellen.”
Concurrentie niet onderschatten
Stien stapt met haar uitgewerkt financieel plan naar UNIZO-coach Christel – expert Startlening van PMV. “Annelies weet wat PMV belangrijk vindt en dat verwerkt ze dan ook al in het financiële plan. De ondernemers die ze naar mij doorstuurt, hebben al een gedetailleerd plan dat ik dan vertaal naar een aanvraag.”
“PMV bekijkt een leningsaanvraag op andere vlakken dan een gewone financiële instelling”, legt Christel uit. “Ze hechten veel belang aan ervaring. Maar ook de omzetonderbouwing is cruciaal, net zoals je concurrentie niet onderschatten. Daarnaast kijkt PMV ook of je van je zaak kunt leven.”
“Het financiële plan van Stien was een schoolvoorbeeld. Bovendien heeft ze een goed financieel inzicht én de nodige ervaring. Het enige dat ik nog moest doen was het plan finetunen zodat het voldeed aan de eisen van PMV.”
Ik heb geen bijkomende vragen gehad van PMV. Het dossier was volledig en werd dan ook meteen goedgekeurd.
Goedkeuringen 20 procent hoger
“Uiteraard kun je zelf ook een aanvraag indienen bij PMV voor de Startlening. Maar het aantal goedgekeurde aanvragen via UNIZO ligt 20 procent hoger”, vertelt Christel enthousiast. “De reden is eenvoudig: we zorgen ervoor dat elke aanvraag zo volledig mogelijk is én PMV weet dat wij de haalbaarheid goed checken. Bovendien geef ik ook de nodige kanttekeningen per dossier. Een voorbeeld: de slaagkans van een project lijkt op papier niet zo gunstig. Maar als ik merk dat starters een echte ondernemersmentaliteit hebben, dan zet ik dat ook zo in de aanvraag.”
Stien is blij dat ze via UNIZO de aanvraag indiende. “Ik heb geen bijkomende vragen gehad van PMV. Het dossier was volledig en werd dan ook meteen goedgekeurd. Gelukkig, want het moest snel gaan of ik was mijn pand kwijt.”
Coach als klankbord en supporter
Ondertussen is De Bloemenfiets vijf maanden open. Stien is vol vertrouwen dat haar zaak een succes wordt. “Dankzij de begeleiding weet ik dat het normaal is dat ik nog niet op volle kracht draai. En daarmee hebben we ook rekening gehouden. Onze inschattingen waren dus realistisch en ik zit nog altijd op schema.”
“De begeleiding Starten is voor veel startende ondernemers een klankbord. Zeker als je zelf weinig ondernemers kent”, weet Annelies. “Eindelijk kun je al je vragen stellen. Het contact met andere starters in workshops is ook waardevol. Zo kweek je het nodige vertrouwen om ervoor te gaan. Want je eigen zaak starten, dat is toch het mooiste wat er is?”
Wil je ook graag weten of dat zotte idee van jouw haalbaar is? Laat je niet tegenhouden door twijfels en laat je begeleiden door onze coaches. En verzamel, net zoals Stien, de nodige porties kennis en zelfvertrouwen om je droom waar te maken.
Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers. Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen gaan we voor #sterkondernemen!