Sinds enkele jaren kan je Ritchie weer vinden in de betere horecazaken en bij retailers. Dat is de verdienste van Jan Verlinden die het merk nieuw leven heeft ingeblazen. Zeven jaar geleden ging hij van start als ondernemer. Dit is zijn verhaal.

“Ik heb 25 jaar de marketing gedaan voor grote bedrijven”, begint Jan te vertellen. “Maar ik was het beu dat er altijd iemand boven mij stond die mijn ideeën kon afketsen. Op dat moment moest ik nog meer dan 20 jaar werken tot mijn pensioen en ik had geen zin meer om dat in zo’n omgeving te doen. Natuurlijk is het makkelijk om te zeggen wat je niet wilt en veel moeilijker om te weten wat je wél wil. Toen ik toevallig uitkwam bij oude foto’s waar ik stond tussen bakken Ritchie, heb ik besloten om Ritchie terug van onder het stof te halen. Het belangrijkste bij die keuze was dat ik mij wilde amuseren tot aan mijn pensioen.”

In de familie

Het recept van Ritchie waarop Jan zich baseerde was al eigendom van zijn familie, “maar we hebben het recept oorspronkelijk niet ontwikkeld. Mijn vader heeft Ritchie gemaakt tot eind jaren 70. De wereld was toen hard aan het veranderen en mijn vader wilde de brouwerij toen professionaliseren. Dat betekende dus ook standaardiseren. Omdat Ritchie een eigen flesje heeft én de brouwerij nog andere limonades maakte, waaronder een familierecept, heeft mijn vader toen beslist om Ritchie te schrappen.”

Op het ogenblik dat Jan zich in de frisdrankenmarkt wilde wagen, zat het recept, de verpakking én heel wat andere informatie nog in de familie. Al was daar nog wat werk aan. “Je kan recepten van de jaren 50 niet één op één overnemen. Er zat toen bijvoorbeeld meer suiker in drank dan vandaag acceptabel is”, legt hij uit. “We hebben de nieuwe Ritchie dus gebaseerd op de oude recepten, maar met een innovatieve, nieuwe insteek. We gebruiken geen bewaarmiddelen en werken met ingrediënten van betere kwaliteit en natuurlijke oorsprong.”

Wij zijn niet tegen andere frisdrank, wij zijn voor Ritchie.

Ondernemer Jan Verlinden poseert bij een promo-oldtimer met Ritchiebedrukking.

Marktaandeel

Vandaag de dag is het moeilijk om in de frisdrankenmarkt iets op te bouwen. Volgens Jan moet je concept dus goed in elkaar zitten. Ritchie positioneert zich als premium limonade en wil niet opboksen tegen de grote merken. “We moeten een beetje realistisch zijn: Ritchie kan je vergelijken met een caféploeg, terwijl Coca Cola of Pepsi de Manchester City’s van deze wereld zijn. Dat zijn twee verschillende werelden”, grapt Jan. “Maar de frisdrankmarkt is groot én eigenlijk vrij schraal. Je hebt niet zo veel keuze. Er is dus meer dan genoeg ruimte om als premium brand hier positie in te nemen. Wij zijn nergens tegen. Wij zijn alleen voor Ritchie.”

Jan geeft ook aan dat er zeker nog groeipotentieel zit in het Belgische marktaandeel: “Een Belg drinkt gemiddeld één consumptie frisdrank per persoon per dag. Dat betekent 124 liter frisdrank per Belg op jaarbasis. Als elke Belg dus één keer per jaar een Ritchie drinkt, dan verkoop ik al 11 miljoen flesjes. Daar zijn we nog bij lange niet. Vandaag drinkt één Belg op twee een Ritchie per jaar.”

Jan wil van zijn 0.1% marktaandeel groeien naar 1% marktaandeel in de toekomst: “Dat is mijn persoonlijk doel. Dat wil zeggen dat elke Belg één keer per kwartaal een Ritchie drinkt. Of we dat gaan halen met de budgetten en structuur die we hebben, dat weet ik niet, maar we gaan er een lap op geven.”

Werkgeluk

Volgens Jan is dit echt een voorbeeld van the journey is more interesting than the destination. Hij heeft dus ook geen uitgeplande roadmap om naar die 1% marktaandeel te geraken: “We zien wel waar we eindigen. Misschien is die 1% wel overambitieus, maar een streefdoel moet je hebben natuurlijk.”

Hij wil vooral plezier hebben in wat hij doet én dat de rekeningen kloppen: “Ik wil dat mijn bedrijf gezond is, zodat we kunnen investeren en groeien wanneer we willen en opportuniteiten kunnen grijpen wanneer die zich voordoen. Of we nu binnen een jaar of binnen vier jaar ons marktaandeel hebben verdubbeld, dat maakt niet uit. Zolang het gebeurt op een gezonde en plezante manier.”

Ondernemer Jan Verlinden leunt op een stapel boeken.

De Ritchie Story

Jan ontving regelmatig aanvragen van andere starters om zijn verhaal als startende ondernemer te delen. Daardoor kreeg hij het idee om zijn verhaal op papier te zetten: “Het is logisch dat je je als starter op elke mogelijke manier wil bevragen. Ik doe dat wel graag, maar het werd te veel. Zulke gesprekken vragen veel tijd en als zelfstandige ondernemer, kon ik het mij niet veroorloven om zoveel tijd daarin te investeren.” In het boek kan je het verhaal van Jan en Ritchie lezen. “Het is een boek om starters op weg te helpen, om ondernemers te inspireren en om merken die vragen hebben over (her)positionering te helpen."

Tip 1: Heb je goesting om te starten, doe het dan

“Je moet goesting hebben om te ondernemen. Goesting, geen zin, want ik heb zin om een marathon te lopen, maar absoluut geen goesting”, legt Jan uit. “Het idee van een marathon lopen klinkt fantastisch, maar ik zou nooit de opofferingen en inspanningen kunnen leveren die ervoor nodig zijn.”

Tip 2: Omring je met gelijkgestemden

“Het is enorm belangrijk om je met gelijkgestemden te omringen. Zij maken dezelfde soort ervaringen door als jij, waardoor je weet dat je niet alleen bent”, zegt Jan. Hij raadt aan om bijvoorbeeld aan te kloppen bij UNIZO om een Starterstraject te volgen, of om aan te kloppen bij Startit@KBC.

Ben jij benieuwd wat Jan nog meer te vertellen heeft?

Op het UNIZO Topseminar op dinsdag 26 november in de Elisabethzaal in Antwerpen zal Jan één van de keynotesprekers zijn. Negen andere topsprekers zullen er ook hun inzichten en bedrijfstips delen aan de hand van hun management bestseller. 

Schrijf je nu in om deel te nemen aan deze unieke formule

Nuttig voor jou