“Dit krijgen we zelfs bijna een jaar na onze winst nog te horen van bedrijven en mensen die wij nog nooit gezien of gesproken hebben,” vertelt Maxime Van de Water van Aiai agency. Samen blikken we terug op hun Starter van het Jaar avontuur.

Aiai in een notendop

"Aiai agency is een communicatiebureau dat continu innoveert door de laatste generatieve AI technieken te gebruiken. We willen de nieuwe mogelijkheden van AI combineren met menselijke creativiteit om de horizonten van de communicatiewereld te verleggen. Daarnaast hebben we er onze missie van gemaakt om andere bedrijven ook mee te krijgen met de AI revolutie en hen te laten genieten van de voordelen die deze ongeziene vernieuwing met zich meebrengt. We noemen onszelf AI Explainers & Explorers. We exploreren welke veranderingen in de AI wereld gebeuren, welke tools de beste zijn van het moment, hoe je er veilig mee kan werken, ... Die info bundelen we in een altijd up-to-date blijvende AI Explained Masterclass en Aiai Explored Workshop waarin we bedrijven uitleggen hoe zij die nieuwigheden in hun voordeel kunnen gebruiken door ze te integreren in hun job en dagelijkse takenpakketten."

Hoe kom je terecht bij de UNIZO wedstrijd Starter van het Jaar?

“Heel toevallig eigenlijk, we zagen een post voorbij komen. We waren niet per se van plan om met Aiai agency te gaan pitchen, maar waren vooral bezig met de interne werking, sales, … We hadden wel een pitch klaarliggen dus dachten: “Waarom niet pitchen bij UNIZO Provincie Antwerpen?”

Tot onze grote verrassing kregen we enkele weken later telefoon dat de jury ons had gekozen als ‘Antwerpse Starter van het Jaar 2023’. We waren daar heel blij mee en lieten het allemaal op ons afkomen. Ironisch genoeg merkten we in de weken erna dat onze mailbox vol zat met aanvragen, door de positieve reclame die deze prijs voor ons was en de awareness die we kregen door op de socials en in het magazine van UNIZO te verschijnen.

We hadden de kracht van de wedstrijd en wat het teweeg brengt een beetje onderschat. Hoe we eerst dachten dat we beter sales konden doen in plaats van mee te doen aan een wedstrijd zoals ‘Starter van het Jaar’, blijkt achteraf dat dat laatste juist de beste sales is die je als starter kan doen. Mensen associëren UNIZO ook met kwaliteit en betrouwbaarheid."

Één jaar later, hoe gaat het met jullie?

Eén jaar later is er veel veranderd. Deels door de award en deels omdat een jaar voor een start-up natuurlijk een eeuwigheid is waarin er ongetwijfeld veel verandert/evolueert. We hebben nu een aantal vaste klanten, wat natuurlijk voor meer rust zorgt, terwijl we vorig jaar eerder van project tot project werkten. Ook intern zijn er grondige veranderingen gebeurd: we zijn van bedrijfsleider veranderd. Als je maar met 2 bedrijfsleiders bent, is dit uiteraard een aanzienlijke hervorming. Wouter (Dirx) heeft besloten om zich toe te spitsen op meer uitvoerende taken, dus moesten we op zoek naar iemand die het bedrijf mee kan leiden de komende jaren. Na een weloverwogen traject hebben we in Max (Verheyden) de ideale opvolger gevonden voor die rol. Met twee Max(ime)n in charge gaan we nu vol het maximale uit Aiai agency halen.”

Hoe versterkt UNIZO jullie als ondernemer?

“Als ondernemer is het werkleven soms wel wat eenzaam. Als werknemer binnen een bedrijf word je vaak begeleid en heb je mensen rond je, terwijl je als hoofd van je onderneming soms het gevoel hebt dat je er alleen voor staat.

Dan is het mooi dat er een organisatie als UNIZO bestaat die zich inzet voor ondernemers en je kan bijstaan waar nodig, maar ook ondernemers verbindt met elkaar zodat we onszelf kunnen bewapenen tegen toekomstige uitdagingen in de wereld van het ondernemen.”

Als je nog geen goede pitch hebt is nu het moment. Wie weet win je wel, dan heb je naast een kick-ass pitch ook een UNIZO award om op de schouw te zetten.

Maxime Van de Water

Welke tips hebben jullie voor starters die zich kandidaat willen stellen?

“Met veel enthousiasme jouw verhaal vertellen. Laat zien dat je goesting hebt om iets te maken van jouw misschien dan nog kleine start-up. Maar een nog betere tip heb ik voor de starters die zich niét kandidaat stellen: ‘Stel je kandidaat!’

Als je een goede pitch over je start-up hebt liggen, heb je echt niets te verliezen. Zelfs al word je niet gekozen, is het een gouden kans om waardevolle feedback te krijgen van een jury bestaande uit mensen boordevol expertise.

Als je nog geen goede pitch hebt is dit het ideale moment om de oefening te maken en er een in elkaar te steken voor deze wedstrijd. Wie weet win je wel en heb je naast een kick-ass pitch ook ineens een UNIZO award om op de schouw te zetten.”

Deelnemen?

Ontdek hier alle voorwaarden en schrijf je in voor 'Starter van het Jaar 2024'.