Een volledig gepersonaliseerde en geautomatiseerde service bieden, simpelweg door de juiste artificiële intelligentiesystemen op te zetten in je onderneming klinkt als verre toekomstmuziek, toch? Bij Just Russel zijn ze volop bezig om die toekomst werkelijkheid te maken. We spraken medeoprichter Victor Mortreu. 

Victor Mortreu: “Just Russel is de HelloFresh voor huisdieren. Dat betekent dat we gepersonaliseerde honden- en kattenvoeding en preventieve gezondheidszorg online aanbieden. Door simpelweg op onze website een tiental vragen over je huisdier in te vullen, stelt een algoritme de ideale voeding samen en kunnen we advies geven over de gezondheid van je huisdier.”  

Ik mag dus veronderstellen dat jullie dus wel al mee zijn in de digitale wereld? 

Victor: “Inderdaad, we zijn een e-commerce bedrijf, dus we hebben heel veel data nodig om gepersonaliseerde aanbevelingen te doen. We zijn al enkele jaren bezig met artificiële intelligentie, maar voornamelijk om onze medewerkers efficiënter te laten werken. We kijken welke tools er zijn om hen productiever te laten werken, we leren hen om bijvoorbeeld met ChatGPT te werken,…”  

Waarom hebben jullie je dan ingeschreven voor het traject? 

Victor: “Om artificiële intelligentie in alle facetten van ons bedrijf te gaan gebruiken. Zowel als een soort van persoonlijk assistent voor onze medewerkers als in het verkoopproces. We willen ook zelf toepassingen ontwikkelen zodat we niet afhankelijk zijn van externe tools. Maar we willen vooral de basisconcepten van artificiële intelligentie begrijpen. Welke soort algoritmes zijn er? Welke data heb je daarvoor nodig? Welke problemen kan je wel of niet oplossen met AI? Waar moet je AI inzetten om meer waarde te gaan creëren voor je bedrijf?” 

Victor Mortreu van Just Russel

Just Russel volgde het opleidingstraject voor ondernemers rond artificiële intelligentie

En is er al iets concreet uitgewerkt sinds het traject?  

Victor: “Sinds de start van het traject zijn we dieper ingegaan op drie use cases. Enerzijds kwaliteitscontrole, anderzijds ook om voorspellingen van de vraag te gaan doen. En de laatste is trend prediction, waarbij we kijken waar we preventief kunnen ingrijpen als een klant bepaald gedrag vertoont of nieuwe gegevens invult. We kunnen misschien aan de gewichtsevolutie van het huisdier zien dat de voeding moet aangepast worden of we laten een dierenarts de klant opbellen om te horen wat er aan de hand is.” 

Is er vraag naar die service?  

Victor: “Zeker, tot 60 procent van de huisdieren heeft overgewicht. Maar de baasjes gaan pas naar de dierenarts als er een probleem is. Wij proberen dat te voorkomen door gezonde voeding en monitoring aan te bieden als gratis service op een online helpplatform, zodat we preventief kunnen werken. Als het baasje aangeeft dat dier ineens meer haar verliest, kunnen we supplementen aan de voeding toevoegen.” 

Waar staan jullie in een ideale wereld binnen tien jaar op vlak van artificiële intelligentie? 

Victor: “In een ideale wereld focussen we nog meer op klantenwaarde. Een hyper gepersonaliseerde customer journey, waardoor iedereen een product en service volledig op maat krijgt. Vandaag werken we ook al veel met ChatGPT en DeepL, maar zit er nog heel wat manueel werk in. Technologie is iets heel krachtig, maar we zijn nog niet klaar om die menselijke controle af te geven.”  

We zijn nog niet klaar om de menselijke controle af te geven.

Victor Mortreu - Just Russel

Volgens velen is artificiële intelligentie onmisbaar. Maar is dat ook zo?  

Victor: “Als je kijkt naar de apps die we dagelijks gebruiken, kan je dat niet ontkennen. Moesten we artificiële intelligentie nu uit alle technologie wegnemen, zouden we een heel frustrerende digitale ervaring krijgen. Maar dan zal ook heel duidelijk worden hoe geïntegreerd AI is en hoe vaak we er gebruik van maken zonder dat we het weten.” 

De conclusie: met z’n allen aan de artificiële intelligentie?  

Victor: “Het is heel belangrijk dat ondernemers er nu al mee bezig zijn, zodanig dat onze samenleving de AI-trein niet mist. Om de economie op lange termijn te helpen, zou ik iedereen aanraden om zo snel mogelijk te onderzoeken hoe AI in hun leven en bedrijf geïntegreerd kan worden.”

Nuttig voor jou