LABO, hét netwerk voor ondernemende vrouwen
Tijdens het Ondernemersforum LABO (Lady Bosses) gaat een groep van een tiental ambitieuze vrouwelijke ondernemers op zoek naar waar zij van wakker liggen. Samen vormen ze zeven sessies lang een lerend netwerk. De diverse groep, waar Griet Gunst van Culinaire Finesse in Dilbeek deel van uitmaakt, leert over uiteenlopende topics bij van experts, UNIZO-coach Lena, maar vooral van elkaar.
Als gediplomeerd kaasmeester runt Griet Gunst samen met haar partner Culinaire Finesse in Dilbeek. Een delicatessezaak die haar klanten voorziet van de beste soorten vers vlees, charcuterie, kaas, zelfbereide gerechten en catering. Om te blijven bijleren en de groei van haar zaak te stimuleren, neemt ze deel aan het LABO-traject. Dat de groep enkel uit vrouwelijke ondernemers bestaat, is een extra motivatie voor Griet.
Lena Laurent, ondernemerscoach bij UNIZO, leidt alles in goede banen. Lena: “Een Ondernemersforum is een lerend netwerk van ondernemers. Het bestaat uit een reeks interactieve en praktische workshops rond een bepaald thema, waarbij veel ruimte is voorzien voor ervaringsuitwisseling tussen de ondernemers zelf.”
Griet: “Hoewel we al lang ondernemen en heel wat ervaring en expertise hebben, blijven online profilering, adverteren en personeel uitdagingen. Ik dacht: alle tips en ideeën zijn welkom. Daarnaast is het als ondernemer niet altijd even gemakkelijk om te netwerken met collega’s. Niet iedereen staat er voor open om expertise te delen. Wie deelneemt aan een lerend netwerk, per definitie wel.”
Dat de groep enkel uit vrouwelijke ondernemers bestaat, vindt Griet een grote meerwaarde. Griet: “Je kunt eindelijk eens praten met mensen die begrijpen waarom je een verzuchting hebt of waarom je moe bent. De struggles zijn dezelfde, maar ook de positieve dingen. Wanneer je bij mannen zit … Tja, die begrijpen dat niet altijd (lacht).”
Het traject bestaat uit zeven sessies. Typerend aan het LABO-traject is de eerste sessie. Anders dan bij andere Ondernemersfora liggen de onderwerpen die tijdens het traject aan bod komen niet op voorhand vast, maar worden die in groep bepaald. Lena: “Dat maakt het LABO-traject zo uniek. Het focust op een specifieke doelgroep in plaats van op een thema. De deelnemers bepalen zelf de inhoud van de verschillende sessies tijdens een eerste brainstormsessie. Het is dus telkens een traject volledig op maat van de groep.”
Griet: “Dankzij deze methode ga je aan de slag met wat jou bezig houdt als ondernemer en waarvan jij voelt dat er nog verbetering en groei mogelijk is.” Aan de hand van die in groep bepaalde onderwerpen zoekt coach Lena interessante sprekers. Lena: “Elke sessie wordt begeleid door een expert rond het thema van die sessie. De expert brengt zijn kennis en visie over op een interactieve manier. We voorzien ook telkens voldoende momenten om van elkaar te leren en ervaringen te delen. De sessies verlopen steeds in een heel fijne en warme setting, met lekker eten.”
Griet: “De lunch is een heel tof moment om elkaar beter te leren kennen. Het zijn stuk voor stuk goede sprekers. Soms merk je dat een spreker meer gericht is op dienstverlening of mensen die bureauwerk doen. Toch vond ik, actief in de retailsector, bij elke expert wat ik zocht en neem ik tips mee naar huis waar ik effectief mee aan de slag kan.”
Eén van de uitdagingen die tijdens de brainstormsessie naar boven komt, is de work-life balance. Daarnaast worden er ook sessies gewijd aan onder andere online communicatie, marketing en groeistrategie. Griet: “Work-life balance is een grote uitdaging voor vrouwelijke ondernemers. Hoe je het huishouden en de kinderen combineert met ondernemen bijvoorbeeld. In mijn sector is een goed evenwicht vinden moeilijk. Als er iemand uitvalt in de winkel, staat je work-life balance meteen onder druk. Ik probeer nu elke week een tijdsblok in mijn agenda te blokkeren voor me-time. Er komen nog steeds dingen tussen, maar het zijn de kleine stapjes die je helpen groeien. Mijn partner en ik zijn heel erg zoekende naar een goede online- en marketingstrategie. Tijdens de sessie daarover werden er een aantal pijnpunten blootgelegd. Dat was heel interessant.”
Tijdens de sessies gaan Griet en de andere ondernemers meteen aan de slag met de opgedane kennis. Griet: “Ter voorbereiding van de eerste sessie hielden we een logboek bij om te zien hoe ieders individuele dagplanning eruitziet. We kregen een contentplanner om onze digitale marketingacties in vast te leggen. Toen we in de hr-sessie rond verbindende communicatie bezig waren, speelden we een rollenspel om te ervaren hoe je gedrag en woorden overkomen.”
Het wordt enorm in dank afgenomen als je je eigen expertise deelt. Dat geeft een heel goed gevoel
Naast de praktische oefeningen tijdens de sessies, neemt Griet ook heel wat tips en inzichten mee naar huis. Zo komt ze dankzij het traject tot de constatatie dat wat zij en haar partner voor online marketing doen wel goed is, maar dat ze er te weinig mee bezig zijn omdat er onvoldoende tijd en ruimte is. Griet: “We werken nu samen met iemand die de online marketing op zich neemt. Wat personeel betreft, leerde ik dat het ook voor een slagerij belangrijk is een goede vacature te schrijven. We schreven het profiel van vacatures tot nu toe nooit volledig uit. Daar ga ik in de toekomst werk van maken en mij beter in laten begeleiden. Het geeft kandidaten een beter zicht op wat de job inhoudt en naar wie wij op zoek zijn.”
Griet: “In één van de eerste sessies kwam de SWOT-analyse aan bod. Mijn partner en ik hebben die achteraf thuis samen ingevuld voor onze zaak. Hoe kunnen we groeien? Wat vormt een bedreiging? Welke opportuniteiten laten we liggen? Wat zijn onze zwaktes? Aan de hand van de antwoorden die daaruit kwamen, besloten we beter te doseren qua catering events om zo meer tijd voor onszelf te creëren.”
De grote sterkte van een lerend netwerk is vooral de groep. Lena: “De kracht van een Ondernemersforum zit in de intimiteit van het netwerk als een echte ‘safe space’. Omdat iedereen ondernemersverhalen en inzichten deelt, laten de sessies toe om te verbinden en bij te leren van elkaar. We houden de groepen bewust op maximaal een tiental deelnemers zodat de ondernemers geen remmingen voelen om zich open te stellen.”
Griet: “De groep was heel divers. Er waren ondernemers uit de retailsector, uit de horeca, maar ook mensen uit de dienstensector zoals iemand van een vastgoedkantoor, een verzekeringsmakelaar en advocaten. Wat het leuk maakt. Het is handig als het over je website gaat, dat er een advocaat naast je zit die meteen kan zeggen wanneer je niet in orde bent met GDPR. Dat geeft een grote meerwaarde aan de sessies.”
Het is ook fijn om je jarenlange ervaring als ondernemer te delen. Griet: “De rode draad doorheen het traject is het delen van kennis. De expert, coach Lena die alles in goede banen leidde en bruikbare insteken vanuit UNIZO gaf, maar ook jijzelf. Het wordt enorm in dank afgenomen als je je eigen expertise deelt. Dat geeft een heel goed gevoel. Ik heb sowieso contacten gelegd waar ik steeds bij terecht kan met een vraag of nood.”
Griet: “Het traject is een aanrader voor elke vrouwelijke ondernemer, of je nu al jaren onderneemt of pas vrij recht bent gestart. Elke tip die je krijgt, hoe klein ook, is een meerwaarde voor je zaak.”
Tijdens de sessies van LABO zoek je de verbinding op met 10 andere onderneemsters, deel je je eigen verhaal en inzichten én leer je van de anderen en experts.
Ontdek het traject hier.