Mediahuis, een thuisgevoel creëren voor iedereen
Mediahuis met een venster op de wereld
Mediahuis is een Belgisch mediabedrijf met een nieuwsgierige blik op de wereld. Bekende Belgische merken van de onderneming zijn onder andere De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. Daarnaast is Mediahuis een belangrijke speler achter initiatieven zoals Jobat en Zimmo, regionale televisiezenders zoals ATV, TVL en ROBtv, en de radiozenders Nostalgie en NRJ. Mediahuis is actief in België, Nederland, Luxemburg, Duitsland en Ierland. Het bedrijf telt 1.200 medewerkers in België, afkomstig uit vijf verschillende nationaliteiten, met een man/vrouw-verhouding van 60/40.
Naar een inclusieve werkplek
Bij Mediahuis wordt diversiteit breder bekeken dan alleen aantallen en percentages. Het management spreekt liever over inclusie. Martine Vandezande, Group HR Director, legt uit: “Diversiteit gaat over ‘de mix’ van medewerkers en hun verschillen. Dat is uiteraard belangrijk, maar hoe ga je met die verschillen om? Hoe zorg je ervoor dat iedereen zich thuis voelt bij Mediahuis? Dát is inclusie. Naast de aantallen en percentages omtrent diversiteit, zijn het vooral gedrag, waarden en spelregels die ervoor zorgen dat we naar een inclusieve werkplek evolueren. Diversiteit gaat over cijfers, inclusie over gedrag."
Werven met een diversiteitsbril op
Mediahuis staat naar eigen zeggen nog in zijn kinderschoenen op het vlak van inclusie, maar aan ambities geen gebrek. Inclusief rekruteren is bijvoorbeeld een belangrijk aandachtspunt. Zo worden vacatureteksten kritisch bekeken en herschreven in samenwerking met Hands-on-Inclusion. Bovendien zorgt het gebruik van gerichte sourcingkanalen en netwerken voor een diverser aanbod aan kandidaten. Mediahuis promoot zichzelf ook als inclusieve werkgever op de website, jobsites en via sociale media om divers talent aan te trekken.
Objectiviteit en gelijke kansen zijn de belangrijkste pijlers in het wervingsproces. “Hire for attitude, train for skills” is het motto. Er wordt onderscheid gemaakt tussen minimale instapvereisten en een mogelijk leertraject. Bij de samenstelling van ‘de jury’ en de keuze van de shortlist van kandidaten wordt rekening gehouden met diversiteit. Ook bij doorstroming en leiderschap krijgt diversiteit en inclusie meer aandacht.
Youth lab en andere initiatieven
Via initiatieven als Onbeperkt Jobstudent, Hart voor Handicap, Duo for a Job en ArmenTeKort wordt inclusie intern gepromoot. Ook Youth Lab past binnen de visie van een inclusievere werkomgeving. Zes jonge storytellers krijgen gedurende een jaar een plek bij een van de nieuwsredacties om op hun eigen creatieve manier te vertellen over wat er gebeurt in de wereld.
“We blijven verder bouwen aan dit spoor, stap voor stap. Het is een lange maar enorm boeiende weg.”, aldus Martine Vandezande.