Ward Parthoens wist al van kindsbeen af dat hij later schrijnwerker zou worden. Maar het ondernemerschap kreeg hij niet met de paplepel mee. Toch bleek hij al snel, tja, uit het juiste hout gesneden. 

Vergroot je ondernemerskracht met UNIZO.

Ondernemen doe je niet alleen. En toch denken veel ondernemers nog steeds van wel. Maar ‘zelfstandig’ betekent niet ‘alleen’. Want met een sterk netwerk om je heen groei je sneller én verder. In deze reeks getuigen ondernemers hoe zij via netwerkevents, begeleidingen en lobbywerk van UNIZO hun ondernemerskracht hebben vergroot. 

“Al heel vroeg wist ik: ik ga later schrijnwerker worden”, vertelt Ward. “Die passie heb ik altijd al gehad. En ondertussen ben ik al vijf jaar voltijds zelfstandig. Ik doe voornamelijk interieurschrijnwerkerij: deuren, trappen, kasten en keukens. Ook heb ik sinds een drietal jaar een personeelslid in dienst en ga ik binnenkort verhuizen naar een groter pand.” 

Hoe helpt UNIZO jouw ondernemerskracht te vergroten? 

“Ik ben al lid van UNIZO sinds mijn prille begin als zelfstandige. Al moet ik toegeven dat ik mijn lidmaatschap in die eerste jaren niet ten volle benut heb. Ik had mijn handen immers vol met mijn zaak. Daar heb ik nu toch wel spijt van. Met wat ik nu weet, zou ik veel sneller een beroep op UNIZO hebben gedaan.” 

Waarom? 

“Omdat ik er alleen voor stond. Ik moest allerlei grote beslissingen nemen op buikgevoel. Evenmin had ik ondernemende ouders of familieleden bij wie ik kon aankloppen. UNIZO biedt experts aan bij wie je je verhaal kunt doen en die je met hun ervaring  richting kunnen geven. Als ik dat eerder had geweten, had ik mezelf veel tijd kunnen besparen. Pas op, ik heb zeker geen verkeerde keuzes gemaakt, maar ik vind het wel fijn om een klankbord te hebben bij wie ik mijn ideeën kan aftoetsen. UNIZO helpt daar enorm bij. En ook de begeleiding die ik bij UNIZO gevolgd heb, heeft me verder gebracht.” 

Schrijnwerker Ward Parthoens

Welke begeleiding heb je gevolgd? 

“Ik heb er twee gevolgd: ‘Financieel inzicht’ en ‘Strategie en groei’. Vrij recent nog, zelfs. Ik wou die trajecten doorlopen omdat ik met mijn firma op een kantelpunt sta. De zaken gaan goed, maar nu ik wil uitbreiden, moet ik op korte termijn veel beslissingen nemen die zich op de lange termijn zullen doen voelen. Dan wil je die beslissingen natuurlijk goed doordacht nemen. Ik vond het vooral waardevol om met mijn coach de verschillende stappen van mijn uitbreidingsplannen te overlopen. Klopt die volgorde? Vergeet ik niets? Ga ik niet te snel?” 

Zak je soms ook af naar een netwerkevent? 

“Zeker! Netwerken doe ik vooral via Bouwunie, de zusterorganisatie van UNIZO voor ondernemers uit de bouwsector. Dankzij die netwerkevents kan ik zowel mijn vakkennis als mijn technische kennis als ondernemer vergroten. Je leert er immers andere ondernemers kennen en ontdekt op welke manier zij werken; hoe zij problemen aanpakken. Je kan dus echt van elkaar leren. Met een breed netwerk sta je ook sterker in geval van tegenslag. Als je een opdracht bijvoorbeeld niet op tijd klaar krijgt, kun je aan je netwerk vragen of iemand je kan helpen. Of als je niet weet hoe je een bepaald probleem best aanpakt, kun je vragen of iemand anders dat ook al eens heeft meegemaakt. Je komt in een groep terecht die voor elkaar opkomt. Dat is echt waardevol." 

Was ik eerder bij UNIZO gaan aankloppen, had ik mezelf veel tijd kunnen besparen.

Ward Parthoens

UNIZO en Bouwunie lobbyen ook bij de politiek voor een beter ondernemingsklimaat. Ben je daar erg mee bezig? 

“Toch wel. Ik vind dat een ondernemer op de hoogte moet zijn van wat er op politiek niveau beslist wordt. Als UNIZO-lid ben ik sneller dan niet-leden op de hoogte van veranderingen in de wetgeving. Dat stelt je in staat om sneller te anticiperen en je bedrijf beter voor te bereiden op die nieuwe regels en voorschriften. Dat vind ik zelf een enorm pluspunt.” 

Waar ben jij als ondernemer het meest trots op? 

“Ik ben heel blij met wat ik voor mijn klanten heb kunnen betekenen. Vrijwel elke klant die ik heb geholpen, is tevreden over het resultaat. Ik hoef dan ook weinig uit te geven aan marketing: ik heb mijn bedrijf louter op basis van mond-aan-mondreclame kunnen uitbouwen tot wat het nu is. Daar ben ik trots op. Het is fijn om te zien dat mijn klanten mijn werk waarderen.”