“Van zodra ik afstudeerde, heb ik meteen mijn btw-nummer aangevraagd.”




Je weet wat ze zeggen: “Een sterk merk is het halve werk.” Of hebben we dat gezegde net zelf uitgevonden? Hoe dan ook, de wijsheid erachter staat als een huis. En die wijsheid in de praktijk om te zetten, daar heeft Katherina Kitsinis haar missie van gemaakt.
Ondernemen doe je niet alleen. En toch denken veel ondernemers nog steeds van wel. Maar ‘zelfstandig’ betekent niet ‘alleen’. Want met een sterk netwerk om je heen groei je sneller én verder. In deze reeks getuigen ondernemers hoe zij via netwerkevents, begeleidingen en lobbywerk van UNIZO hun ondernemerskracht hebben vergroot.
“Ik heb een achtergrond in productontwikkeling”, vertelt Katherina. “Gaandeweg ontdekte ik hoe boeiend het is om te kijken naar de manier waarop een product bij de consument wordt gebracht en hoe het inspeelt op hun behoeften en voorkeuren. Kom je bij de juiste doelgroep terecht? Ben je mee met de markt? Ken je je concurrentie? Daar staat of valt alles mee. Je merk en je aanbod gaan hand in hand. Die twee moeten afgestemd zijn op elkaar.”
Ik lever, vanuit mijn expertise met zowel producten als de markt, een totaaladvies af om als merk in beweging te blijven. Ik analyseer de beste manieren om als merk vooruit te blijven op de markt. Dat doe ik via jaartrajecten: klanten tekenen in op een individueel begeleidingstraject van één jaar. In zo’n langere tijdspanne kan ik hen immers veel diepgaander en persoonlijker bijstaan. Mijn klanten zijn dus echt bedrijven die het engagement aangaan om een jaar lang samen met mij intensief te bouwen aan hun merk.”
Waarom ben je destijds zelfstandige geworden?
“Van zodra ik afstudeerde, heb ik meteen mijn btw-nummer aangevraagd. Ik ben dus altijd al zelfstandige geweest. En al even lang ben ik op zoek naar welke ondernemingsvorm het best bij mij past. In het begin van mijn carrière freelancete ik in bijberoep. In 2018 heb ik dan de sprong gewaagd en mijn éénmanszaak opgericht. Later stapte ik nog als medevennoot in een agency. En in 2024 startte ik met mijn huidige vennootschap. De rode draad daarbij was altijd: op welke manier kan ik mijn expertise het beste inzetten om bedrijven zo goed mogelijk bij te staan? Hoe kan ik zelf het meeste bijleren? En wat vind ik zelf interessant?

Merkstrateeg Katherina Kitsinis
Hoe heeft UNIZO jou bijgestaan tijdens die zoektocht?
Ik heb tijdens mijn hele loopbaan als ondernemer vaak gebruik gemaakt van de diensten van UNIZO. Net omdat het inderdaad echt wel een zoektocht is geweest. Zeker toen ik in 2018 echt besloten heb om voltijds voor het ondernemerschap te gaan, vond ik het nodig om eens aan te kloppen bij UNIZO Limburg. Omdat ik mijn overstap naar zelfstandige in hoofdberoep heel doordacht wou aanpakken. Ik heb toen met UNIZO-coach Dorien samengezeten om hetgeen ik wou doen heel scherp af te lijnen. Net omdat ik een totaalpakket met verschillende facetten aanbied, vond ik het belangrijk om mijn dienstenpakket helder te communiceren naar de klant. Ik had dus echt behoefte aan een extern klankbord. Dat was Dorien voor mij. Zij heeft mijn businessplan en mijn website kritisch doorgelicht en suggesties gedaan om mijn dienstverlening scherper te krijgen.”
Zien we je ook op de netwerkevents die UNIZO geregeld organiseert?
“Ik heb in 2018 echt álle netwerkevents van UNIZO afgeschuimd. Omdat ik het als ondernemer belangrijk vind om buiten te komen. Niet zozeer om je diensten te verkopen aan mogelijke klanten, maar vooral om gelijkgestemde ondernemers te ontmoeten waarmee je in zee kan gaan. Daar lenen vooral de kleinschalige netwerkevents, die zich focussen op een bepaalde niche of sector, zich het beste toe. Maar even goed kom ik graag op events die in het teken staan van een uitdaging waar mijn klanten mee te maken krijgen, zoals digitale transformatie of e-commerce. Ik vind het belangrijk om steeds bij te leren om te kunnen groeien.”
Bij mijn opstart was UNIZO mijn extern klankbord.
Hoe zie jij jouw onderneming evolueren in de toekomst?
“Ik wil sowieso nog verder groeien. Maar voor mij draait groei niet per se om de grootte van het bedrijf, eerder om de diepte van de expertise die ik mijn klanten kan aanbieden. Vandaag heb ik veel klanten die met hun merk de internationale tour op willen gaan, hun brand marketing naar een hoger niveau willen brengen, of die van B2B naar B2C willen overschakelen. Ik hoop dat ik hen daarin mag blijven begeleiden, zodat ik al die groeistappen mee kan blijven maken en hen daarin kan begeleiden. Dat is wat groei voor mij betekent: nog meer het vertrouwen van klanten genieten, langere samenwerkingen aangaan en een kern van vaste, kwaliteitsvolle leveranciers om me heen hebben. Dus, het vertrouwen behouden. En zelf ook bijleren, natuurlijk.”