De studententijd van de meesten wordt gekenmerkt door feesten en studeren. Maar Pieter-Jan Mollie is niet ‘de meesten’. In 2015 richtte hij in zijn slaapkamer marketing agency Thinkedge op, vandaag beschikt het bedrijf over 450 m2 kantoorruimte. “Mensen moeten hier kunnen thuiskomen.” 

Vergroot je ondernemerskracht met UNIZO.

Ondernemen doe je niet alleen. En toch denken veel ondernemers nog steeds van wel. Maar ‘zelfstandig’ betekent niet ‘alleen’. Want met een sterk netwerk om je heen groei je sneller én verder. In deze reeks getuigen ondernemers hoe zij via netwerkevents, begeleidingen en lobbywerk van UNIZO hun ondernemerskracht hebben vergroot. 

“Thinkedge is een creatieve groeipartner. We helpen bedrijven met het vertellen van hun verhaal, zowel op het vlak van strategie, branding, als content”, begint Pieter-Jan. “Onze boodschap naar de klant is altijd: ‘jullie moeten vooral doen waar jullie goed in zijn. Alles wat met marketing en communicatie te maken heeft, nemen wij voor onze rekening’. Dat gaat van het organiseren van een klankbordsessie om de noden af te tasten, uitwerking van volledige huisstijlen, begeleiden van social media content plannen tot heerlijke, creatieve campagnes van A tot Z. Da’s zowat in een notendop wat wij doen. Het is onze taak als creatieve impactmakers om een verhaal dat vandaag nog niet volledig verteld wordt, in geuren en kleuren te brengen, zodat een merk kan bloeien – en groeien.” 

Hoe pakken jullie dat aan? 

“Onze filosofie is dat als wij van jouw merk een leuk merk willen maken, dat wij als Thinkedge zélf ook een leuk merk moeten zijn. Daar zetten we heel erg op in. We hebben onze eigen koffie, onze eigen loopshirts, hoodies,… Dus als een bedrijf klant wordt bij ons, krijgt het een volledige startersbox opgestuurd waar veel van die branded producten ook inzitten, inclusief een brochure, ons krantje en zelfs eigen Thinkedge pantoffels. Eigenlijk willen we daar vooral mee zeggen: ‘Welkom thuis. Wij hebben het in handen en wij gaan ervoor zorgen dat jij kan doen wat je graag doet.’ Daarom ook dat we geïnvesteerd hebben in een gezellig kantoor waar mensen echt kunnen thuiskomen. Wij willen onze klanten maximaal ontzorgen. Dat doe ik sinds kort met m’n medevennoot Anthony. Hij is trouwens al m’n fulltime medewerker sinds dag één. Sinds kort dus mee aan boord en dat voelt zo goed. De ultieme tandem, hij achter de schermen en ik ervoor. Heerlijk! 

Anthony Vandendorpe en Pieter-Jan Mollie van marketingbureau Thinkedge

Nog tijdens je studententijd besloot je al een kantoor te huren. Nooit tegenslag gehad? 

Op zich liep het van in het begin redelijk vlot. Ik ga niet zeggen dat de klanten binnen stróómden vanaf dag één, maar gedurende de negen jaar dat Thinkedge bestaat, hebben we eigenlijk bitter weinig prospectie moeten doen. De meeste klanten bereiken ons via mond-tot-mondreclame. Deels komt dat uiteraard doordat we vooral een lokaal bedrijf zijn, met focus op West-Vlaanderen. Maar evenzeer vinden klanten ons doordat ik zelf graag ga spreken en inspireren. Vaak stappen bedrijfsleiders na zo’n sessie op me af met de vraag of ik hen verder kan begeleiden. Een netwerk hebben is dus erg belangrijk.” 

Hoe helpt UNIZO dat netwerk te verbreden? 

“Oh, UNIZO is daar cruciaal in. Vooral haar lokale ondernemersverenigingen doen wonderen voor je netwerk. Al ben ik misschien wat bevooroordeeld, want ik ben zelf voorzitter van UNIZO Kortrijk. (lacht) Zo’n vereniging staat erg dicht bij de lokale ondernemers en weet dus ook waar die groep nood aan heeft. Onze events vertrekken daarom steeds vanuit de vraag: ‘Waar ben jij als ondernemer mee bezig?’ En die aanpak slaat aan. Dat hoor ik van elke ondernemer die ik opbel: mensen samenbrengen is voor hen -en voor mij- nog steeds dé kernopdracht van UNIZO.” 

Als ondernemer moet je steeds bijleren. Daarvoor doe ik een beroep op de begeleidingen van UNIZO.

Pieter-Jan Mollie

UNIZO brengt ondernemers ook in contact met experts via haar Ondernemerslijn. Heb je daar al gebruik van gemaakt? 

“Af en toe, inderdaad. Vooral voor gevoelige kwesties. Dankzij UNIZO heb ik een uitgebreid netwerk van ondernemers om me heen waar ik steeds met vragen bij terecht kan. Maar soms kan je niet zomaar een collega-ondernemer in vertrouwen nemen, bijvoorbeeld in HR-zaken. In zo’n gevallen bel ik naar de Ondernemerslijn. En dan krijg je snel een heel gedetailleerd en begrijpelijk antwoord terug. Want laat ons eerlijk zijn: als ik mijn vraag in ChatGPT gooi, dan komt er ook een antwoord uit. Maar dat is nooit zo helder en vlot als dat van de experten van de Ondernemerslijn, die jarenlang ervaring hebben in die materie.” 

Wat is jouw tip voor startende ondernemers? 

“Omring je met de juiste mensen. Daarmee bedoel ik: met mensen die dingen kunnen waar jij minder goed in bent. Want als ondernemer moet je altijd blijven bijleren. Daarom heb ik bij UNIZO de begeleiding ‘Financieel inzicht’ gevolgd. Ik ben geen financieel wonder. Ik zeg altijd: ‘Als mijn boekhouder morgen dood neervalt, dan heb ik een probleem’ (lacht) Maar ik wil wel de basis kennen. Hoe lees je een jaarrekening? Wat is het verschil tussen een enkelvoudige en dubbele boekhouding? Daarom vind ik zo’n trajecten echt top. Ze zorgen ervoor dat ik zelf de regie van mijn onderneming in handen houd.”