Toen Valérie De Ketelaere bij haar laatste werkgever haar ontslag kreeg, besefte ze dat ze niet terug wou naar de werkvloer. Letterlijk. Ze startte Bazaar Trottoir, waarmee ze stadswandelingen organiseert in Brussel, Antwerpen en Oostende. 

Vergroot je ondernemerskracht met UNIZO.

Ondernemen doe je niet alleen. En toch denken veel ondernemers nog steeds van wel. Maar ‘zelfstandig’ betekent niet ‘alleen’. Want met een sterk netwerk om je heen groei je sneller én verder. In deze reeks getuigen ondernemers hoe zij via netwerkevents, begeleidingen en lobbywerk van UNIZO hun ondernemerskracht hebben vergroot. 

“Dat idee is eigenlijk heel organisch gegroeid”, vertelt Valérie. “Op een avond was ik met een ex-collega aan het brainstormen over wat we wilden doen met ons professionele leven. En zo kwamen we op het idee dat we allebei een wandeling zouden organiseren. Zij in Antwerpen, ik in Brussel. En toen heb ik besloten een wandeling te organiseren die in het teken stond van vrouwelijk ondernemerschap. De opzet van die wandeling was dat ze de wandelaars zou meenemen langsheen de bedrijven van vrouwelijke ondernemers in Brussel. En zo is de bal aan het rollen gegaan. Vandaag hebben we een 30-tal verschillende wandelingen in ons aanbod zitten, gegidst door 12 gidsen.” 

“De meeste van de wandelingen in Brussel maak ik zelf. Voor de wandelingen in andere steden krijg ik hulp van iemand die de stad goed kent. Maar er zijn ook gidsen die af en toe zelf met een idee komen en de vraag of we er iets mee kunnen doen.” 

Valérie De Ketelaere van Bazaar Trottoir

Hoe helpt UNIZO jouw ondernemerskracht te vergroten? 

“In 2020 heb ik meegedaan aan de ‘Starter van het jaar’-verkiezing van UNIZO. Meer zelfs: ik ben toen als winnaar uit de bus gekomen in de regio Vlaams-Brabant en Brussel. Dat heeft mijn onderneming echt een boost gegeven. Eerst en vooral omdat je je bedrijfsconcept moet pitchen bij een ervaren vakjury die kritische vragen stelt. Dat dwingt je om je verhaal scherp te stellen, ook naar jezelf toe. Maar ook nadien, omdat de media-aandacht die bij de prijs kwam kijken mijn netwerk enorm verbreed heeft. Ineens werd ik gecontacteerd door andere bedrijven die in de pers over mij gelezen hadden en mij beter wilden leren kennen.” 

“Die award was voor mij ook een welgekomen blijk van erkenning. Een jury van ervaren ondernemers die zegt: ‘Je hebt iets moois neergezet. Je bent goed bezig’, dat geeft een mens vleugels. Bovendien heb ik van hen heel scherpe inzichten meegekregen. Ik zat bijvoorbeeld erg in de knoei met de vraag welk statuut het best bij mijn onderneming zou passen: een bv of een vzw. Ook op dat vlak hebben ze mij goed advies gegeven.” 

Deelnemen aan de ‘Starter van het jaar’-verkiezing heeft mijn onderneming een echte boost gegeven.

Valérie De Ketelaere

Je hebt ook een begeleiding gevolgd bij UNIZO. Hoe was die ervaring? 

“Klopt, ik heb het optimalisatietraject gevolgd. Waarom? Vooral omdat ik als ondernemer met veel dingen in aanraking kom, waar ik minder vertrouwd mee ben. Mijn achtergrond is in management en commerciële marketing. Daar ben ik in thuis. Maar administratie? Structuur? Daar heb ik veel minder kaas van gegeten. Zo’n coach die dan je hele bedrijf doorlicht, de pijnpunten blootlegt en alternatieve processen voorstelt, is zeer handig. Zeker omdat dat iemand is die in heel veel bedrijven komt en die de vergelijking kan maken. Zo weet je ook meteen op welk vlak je ertussenuit springt. Da’s een zeer nuttig klankbord om te hebben.” 

“Weet je, ik krijg veel bevestiging van familie en vrienden. Maar die feedback is emotioneel gekleurd. Het oordeel van een objectieve, professionele coach voelt dan toch net dat tikkeltje anders. Want kennissen zijn nogal snel onder de indruk: als ik veel op Facebook en Instagram post, denken zij dat het goed gaat met de zaak. Maar eigenlijk is het andersom: als ik meer tijd heb om te posten, betekent dat ik in die periode minder om handen heb.” (lacht)  

Heb je een gouden tip voor startende ondernemers? 

“Ken je kracht. Weet waar je goed in bent en wat je niet kan. Voor de zaken waar jij niet in uitblinkt, kun je je omringen met mensen die die skills wel hebben. En daarbij aansluitend: weet naar wie je moet luisteren en naar wie niet. Soms willen mensen je op andere ideeën brengen, terwijl je gewoon op je buikgevoel moet focussen. Dat onderscheid kunnen maken, dat moet je leren. Maar alvast één goede raad: bespaar nooit op een boekhouder. Die kosten misschien wel iets, maar ze besparen je heel veel miserie.”