“Je moet netwerken om de relaties met je klanten te onderhouden.”




Veel startende ondernemers krijgen de microbe via hun ouders mee. Sommigen stappen zelfs met hen mee in de zaak. Zo kan vishandelaar Maxim Dedystere steeds terugvallen op het advies van twee vorige generaties. En dat van UNIZO.
Ondernemen doe je niet alleen. En toch denken veel ondernemers nog steeds van wel. Maar ‘zelfstandig’ betekent niet ‘alleen’. Want met een sterk netwerk om je heen groei je sneller én verder. In deze reeks getuigen ondernemers hoe zij via netwerkevents, begeleidingen en lobbywerk van UNIZO hun ondernemerskracht hebben vergroot.
“De zaak is opgestart door mijn grootouders, in 1955”, vertelt Maxim. “Ik ben erbij gekomen op mijn 19de. Voor mij was dat een logische beslissing: heel mijn familie is zelfstandig. Ik heb het ondernemen dus echt met de paplepel binnengekregen. Bovendien zag ik meteen potentieel in wat toen nog een kleinschalige viswinkel was. Ik heb onze oorspronkelijke winkel in Waregem uitgebreid met een extra filiaal in Izegem, een webshop en een marktwagen waar we geregeld mee op de markt staan.”
Heb je ook tegenslagen gekend?
“Zeker wel. Toen ik 21 was, zijn mijn ouders gescheiden en is mijn vader uit de zaak gestapt. Dat betekende dat mijn moeder en ik hem moesten uitkopen. Financieel was dat zwaar. Maar dat betekende ook dat ik vanaf dan mijn eigen ding kon doen. Dat heeft mij een extra boost gegeven. Ik moest mezelf echt wel bewijzen.”
“En dan heb ik ongeveer vijf jaar later het pand in Izegem gekocht. Omdat ik een houvast wilde. Het gebouw in Waregem huurde ik – van mijn vader. Door een tweede zaak te openen, kreeg ik veel meer de controle over mijn eigen onderneming. Maar je moet er sterk voor in je schoenen staan, want het vergt een zware investering die je niet meteen hebt terugverdiend. Zorg dus dat je steeds een buffer hebt om die eerste jaren te overbruggen, want ik heb die eerste paar jaar toch serieus op mijn tanden moeten bijten.”

Vishandelaar Maxim Dedystere
Hoe heeft UNIZO jou tijdens die moeilijkere momenten bijgestaan?
“Ik heb altijd verstandig geïnvesteerd, dus die momenten waarop het financieel wat krapper was, ben ik altijd zelfstandig doorgekomen. Waar UNIZO me vooral bij helpt, is groeien door bij te leren. Zo ben ik een vijftal jaar geleden mee geweest op inspiratiereis naar Barcelona. De bedoeling daarvan is dat je samen met andere ondernemers lokale handelaars en bedrijven bezoekt en je je laat inspireren door hoe zij de zaken aanpakken. Daar heb ik veel dingen van opgestoken, bijvoorbeeld hoe je kooppatronen analyseert en producten uitstalt.”
“Maar het belangrijkste vind ik de netwerkevents die UNIZO organiseert. Ikzelf ben lid van UNIZO Waregem en omdat wij als vishandelaars heel lokaal kopen, zijn veel van de ondernemers op die events leveranciers van ons. En vice versa: wij kopen niet alleen bij hen, zij kopen ook bij ons. Het is dus belangrijk die relaties te onderhouden. Daar leent zo’n netwerkevent zich perfect toe.”
“Bovendien komen ook heel wat lokale politici op onze netwerkevents af. Die events zijn dus ideaal om lokale politici te informeren over je bezorgdheden. In mijn geval is dat parking. Je voelt dat klanten wegblijven omdat ze vrezen dat ze er met hun auto niet gaan geraken.”
Op de UNIZO inspiratiereis naar Barcelona leerde ik kooppatronen analyseren en producten optimaal uit te stallen.
Maakt het mobiliteitsbeleid van de gemeente het moeilijk voor lokale ondernemers?
“Er is te weinig parking. Dat probleem ervaren veel handelaren in het centrum. Net daarom heb ik destijds die marktwagen gekocht: als de klanten niet naar mij komen, ga ik wel naar de klanten. Nu, ik heb mijn zaak in Waregem enkele jaren geleden wel grondig verbouwd. Toen heb ik achter mijn winkel een grote parking aangelegd – wat de zaak meteen een enorme boost heeft gegeven. Dus dat parkeerprobleem in de gemeente is wel degelijk een realiteit. Als je dat kan aankaarten op zo’n netwerkevent van UNIZO, weet je wel waarom je lid bent van een ondernemersorganisatie.”