“Zo’n cursus ‘Financieel inzicht’ is echt wel iets voor iemand als ik.”




Je trouwdag is de mooiste dag van je leven. Weddingplanner Nele D’hoe zorgt ervoor dat je er ook effectief van kan genieten. Wij vroegen haar of ze ons wou uitleggen hoe UNIZO haar helpt als zelfstandige. En goed nieuws: she said yes.
Ondernemen doe je niet alleen. En toch denken veel ondernemers nog steeds van wel. Maar ‘zelfstandig’ betekent niet ‘alleen’. Want met een sterk netwerk om je heen groei je sneller én verder. In deze reeks getuigen ondernemers hoe zij via netwerkevents, begeleidingen en lobbywerk van UNIZO hun ondernemerskracht hebben vergroot.
“Meteen na mijn studies ben ik begonnen als zelfstandig interieurarchitect”, aldus Nele. “En na twee jaar ben ik dan overgeschakeld naar weddingplanning. Die overgang is heel geleidelijk aan gegaan, net omdat trouwfeesten heel seizoensgebonden zijn: de zomer is het hoogseizoen, de winter -dat spreekt voor zich- het laagseizoen. Dus heb ik in die beginperiode mijn werk als freelance interieurarchitect gecombineerd met mijn activiteit als weddingplanner. Zo heb ik dat ‘styling’-aspect van mijn ene job meegenomen naar mijn andere.”
“Ondertussen ben ik toch al zo’n zeven jaar bezig en de zaken draaien goed. Ik doe ongeveer zo’n zestien trouwfeesten op een jaar en da’s echt wel het maximum. De voorbereiding voor een feest start idealiter één à anderhalf jaar op voorhand. Het eerste wat ik dan doe, is samen met het koppel een locatie uitkiezen. Want als de locatie vastligt, ligt ook de datum vast. Pas daarna kan ik écht beginnen organiseren – fotograaf, meubilair, catering, verlichting, etc. Dat is een proces waarbij ik ook het bruidspaar beter leer kennen zodat ik hun persoonlijkheid ook in het feest kan steken. Net daarom is het belangrijk om de organisatie uit te spreiden over enkele maanden, zodat ik geleidelijk aan ontdek wat ze mooi en niet mooi vinden. Je zou zo’n feest ook op één maand kunnen organiseren, maar dan gaat de persoonlijke touch verloren.”

Weddingplanner Nele D’hoe
Je begint een jaar op voorhand al te plannen. Maakt dat het moeilijk om een correcte prijs te bepalen?
“Da’s inderdaad niet altijd evident. Vaak willen mensen een jaar voordien al een prijs weten, terwijl zelfs de locatie nog niet vast ligt. Bovendien is het niet zo dat ik maandelijks factureer. Ik werk met een vast tarief: de klant betaalt een vast bedrag voor de voorbereiding, voor de dag zelf, en voor de opbouw en afbraak. Dat alles juist inschatten een jaar op voorhand is niet makkelijk. Net om wat meer financiële stabiliteit te hebben, ben ik van plan om ook bedrijfsfeesten in mijn aanbod op te nemen. Dat soort feesten vindt immers voornamelijk plaats in de winter. Op die manier kan ik ook in het laagseizoen inkomsten genereren.”
“Ik merk wel dat ik met de jaren steeds beter word in die prijssetting. Al staat daar tegenover dat mijn cliënteel ook verandert van jaar op jaar. Trends evolueren en mensen die vandaag trouwen, willen andere dingen dan de trouwers van zes jaar geleden. Die evolutie gaat heel snel. Vorig jaar dacht ik nog: ‘Ok, ik heb ondertussen al meer dan zestig trouwfeesten georganiseerd, nu heb ik het wel onder de knie.’ En dan blijkt dat de trends weer helemaal veranderd zijn.”
Zou een begeleiding ‘Financieel inzicht’ dan niets voor jou zijn?
“Zeker! Op financieel vlak ontbreekt het mij vaak nog aan kennis, dus zo’n expert van UNIZO zou mij zeker kunnen helpen. Nu ga ik per jaar een keer of drie naar de boekhouder om te vragen of ik goed bezig ben. Maar het zou fijn zijn om zélf meer inzicht te hebben in mijn eigen financiële situatie. Zo kan ik op voorhand een correcte prijs communiceren aan mijn klanten.”
Weddingplanner is een heel jong en vrouwelijk beroep. Op de netwerkevents van UNIZO leer je ook eens wat andersdenkenden kennen.
Vind je het makkelijk om steeds nieuwe klanten te vinden?
“Ik heb het geluk dat uit elke trouw die ik doe, sowieso een volgende voortkomt. Dat zijn trouwgasten die onder de indruk waren van het feest en mij in hun achterhoofd houden voor hun eigen huwelijk. Dat ontdek ik dan tijdens het intakegesprek (‘Ah, maar ik ken jullie!’). Dus al doende bouw je een netwerk op.”
“Een netwerk is trouwens erg belangrijk als ondernemer. Ook daar helpt UNIZO me bij. Weet je, weddingplanner is een heel jong en vrouwelijk beroep. Daar zitten geen mensen die al twintig jaar bezig zijn. Die zijn er gewoon niet. En daarin schuilt de meerwaarde van de netwerkevents van UNIZO: dat je er in aanraking komt met andere meningen. Ik hoor graag van andere mensen hoe zij de dingen aanpakken. En als weddingplanner ben ik het gewend om meningen te krijgen van anderen. Dus ik weet ook wel naar wie te luisteren en naar wie niet. (lacht)