Smarketing is een samentrekking van de woorden sales en marketing: twee afdelingen die in bedrijven vaak als eilanden opereren. Zonde, want hierdoor missen kmo’s kansen om bedrijfsprocessen te optimaliseren en betere resultaten te behalen. Het mag dan ook geen toeval zijn dat je in het woord smarketing ook de echo van smart hoort. Waarom smarketing slim is voor jouw onderneming ontdek je tijdens onze smarketingbootcamp. Gedurende zes sessies leg je het fundament om marketing en sales succesvol te integreren in de kern van je bedrijf.  

We gingen in gesprek met experten Sarah Vandewoude en Pieter Nelissen die de smarketingbootcamp 2023-2024 in goede banen zullen leiden. Sarah is Managing Lady bij Creactiv, een (s)marketingadviesbureau dat hands-on advies, krachtige begeleiding en doeltreffende coaching biedt aan kmo-ondernemers om hun marketingstrategie en communicatie te versterken. 

Pieter is partner bij SalesWise, een adviesbureau dat gespecialiseerd is in alle aspecten van sales. Combineer de passie, visie en expertises van dit duo en je krijgt een bootcamp die een transformatie in je bedrijf kan teweegbrengen.  

De synergetische winst met smarketing 

Marketing zorgt voor naamsbekendheid en leidt potentiële klanten naar je merk of aanbod, terwijl sales ervoor zorgt dat er ook daadwerkelijk deals worden gesloten. Beide disciplines zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden en vullen elkaar aan. “Wil je de band met bestaande klanten versterken, meer leads genereren, nieuwe markten verkennen of proactief klanten opvolgen, dan biedt smarketing de sleutel tot succes.”, aldus Sarah. Pieter vult aan: “Door marketing en sales op elkaar af te stemmen, werk je efficiënter en maximaliseer je de resultaten van je bedrijf.” 

Smarketing leidt tot een bedrijfsvoering waar imago en identiteit op één lijn zitten. What you see is what you get, wordt steeds belangrijker nu klanten en medewerkers meer belang hechten aan de transparantie en authenticiteit van een merk. “Smarketing zorgt ervoor dat je beter je beloftes kunt waarmaken. Dat zal ruimte creëren om nieuwe klanten aan te trekken, maar ook om meer omzet uit bestaande klanten te halen”, besluit Pieter.  

Smarketing van analyse tot implementatie 

Een zesdaagse bootcamp lijkt wellicht tijdsintensief, maar op het einde van de rit ga je wel naar huis met een smarketingplan op maat. Groepssessies worden gecombineerd met individuele gesprekken. Sarah geeft meer toelichting: “Je wordt als ondernemer uit je dagelijkse werkomgeving gehaald zodat je je helemaal kunt onderdompelen in de smarketingfilosofie. De tijd die je nu investeert, zal zich op termijn vertalen in tijdswinst en kostenbesparingen. Uiteindelijk zal je minder moeite moeten doen om je sales- en marketinginspanningen efficiënt te coördineren.”  

Pieter benadrukt het belang van de wisselwerking tussen groepssessies en individuele gesprekken. “Deelnemers benadrukken hoe verrijkend het is om te leren van andere ondernemers en ideeën uit te wisselen tijdens de groepsmomenten. Maar je hebt ook individuele sessies nodig van een eerste analyse tot een plan op maat. Het is de bedoeling dat je na de sessies zelfstandig aan de slag kunt met de tools en inzichten die we je hebben geven.”  

De smarketingbootcamp in het kort 

Data: 25/01, 08/02, 22/02, 07/03, 21/3 en 28/3

Locatie: UNIZO provincie Antwerpen 

Prijs: € 1.875 excl. BTW 

  • Dag 1 - in kaart brengen waar je nu staat als vertrekpunt. 

  • Dag 2 - doelstellingen formuleren en je positionering duidelijk stellen. 

  • Dag 3 - doelgroep: van nieuwe leads tot het laaghangend fruit bij bestaande klanten. 

  • Dag 4 - boodschap, kanalen en tools voor je contentmarketing en communicatie. 

  • Dag 5 - salestechnieken die vertrekken vanuit de noden van je klant. 

  • Dag 6 - realisatie van je persoonlijke implementatieplan mét timings en rolverdelingen. 

De succesvolle smarketingtransformatie van 3DWalk 

3DWalk helpt bedrijven om online beter zichtbaar en vindbaar te zijn door ze ook virtueel tot leven te brengen met een interactieve 3D-walkthrough, waarbij een bezoeker het gevoel heeft fysiek ter plaatse te zijn. Door middel van 3D-scanning maken zij een identieke 3D-tweelingkopie van een pand. Een virtuele tour in een huis dat te koop staat, rondwandelen in een toonzaal of horecazaak, uitwerken van 3D-plannen voor de bouwsector … Dankzij 3DWalk bespaart de klant tijd (en soms honderden kilometers reizen) door vooraf online een kijkje te nemen.  

Zaakvoerder Inge Van Hoof nam deel aan de vorige smarketingbootcamp, vanuit de noodzaak om haar bedrijf digitaal sterker te profileren. Ze miste een klankbord waardoor ze moeilijk strategische beslissingen kon nemen. “Ik was te veel bezig met het blussen van brandjes. Er zat geen strategie achter mijn marketing- en salesinspanningen. Dat moest veranderen”, zegt Inge.  

Inge heeft veel gehaald uit de groepssessies. “Je zit samen met andere ondernemers aan tafel. Elk heeft zijn of haar visie en aanpak. Dat werkt zeer inspirerend voor mij. We zijn een klankbord voor elkaar en gaan terug naar kantoor met een rugzak vol nieuwe inzichten.” Ook de verduidelijking van marketing- en salesbegrippen en hoe die met elkaar verweven zijn, was voor Inge een welgekomen opfrissing. “De handvaten die je krijgt, zijn veel waard. Ik beschouw ze als mijn kompas en handleiding om mee aan de slag te gaan.”  

De individuele gesprekken maken de bootcamp bovendien erg concreet en doelgericht. “Het was een intensief traject, maar absoluut de moeite waard. De bootcamp heeft voor een transformatie gezorgd in mijn hoofd én in mijn bedrijf. Het is voor mij veel duidelijker geworden hoe ik diverse diensten moet positioneren, om ze nadien ook succesvol te verkopen.” 

Volgens Inge leg je met de bootcamp een stevig smarketing-fundament. Maar dan begint het pas. “Je moet jezelf voortdurend in de spiegel kijken en jezelf afvragen of je nog op de goede weg bent. Door regelmatig terug te grijpen naar je smarketingplan kun je de evolutie zien en je marketing- en salesinspanningen bijstellen waar nodig.” 

We zijn een klankbord voor elkaar en gaan terug naar kantoor met een rugzak vol nieuwe inzichten.

Inge Van Hoof

Wil je meer halen uit je marketing- en salesinspanningen? Schrijft je dan in voor onze smarketingbootcamp 2024. Extra info? provincie.antwerpen@unizo.be of bel naar 03 213 92 50.