Kapster Sophie Gemels en kunstenaar Piero Caputo vormen al lange tijd een creatief duo. Toen ze ervoor kozen om samen een collectie te beginnen, klopten ze bij UNIZO aan om meer sturing te krijgen en zo hun merk de allerbeste start te geven. Inmiddels staat hun lijn van accessoires prominent te schitteren in Sophie’s salon. Ze vertellen samen hoe het groeitraject daarbij heeft geholpen.

Sophie baat een succesvol kapsalon uit waar knippen niet alleen knippen is, maar een echte beleving. Daarnaast heeft ze een eigen extensionslijn. Haar man Piero is kunstenaar, chef en mode-expert. De twee leggen regelmatig een link tussen hun kunsten: in Sophie’s salon hangen meerdere werken van Piero én de klanten krijgen er altijd een van zijn lekkere hapjes aangeboden. Maar er was verlangen naar meer van dat. “We droomden er al ruim tien jaar van om samen een bedrijfje op te zetten”, vertelt Sophie. “Twee jaar geleden had ik opeens hét idee tijdens onze vakantie: haaraccessoires. Piero maakt kunstwerken die we kunnen omzetten in prints op zijde, zodat we daar scrunchies en sjaals van kunnen maken. En die zouden we vervolgens verkopen in mijn salon.” Zodoende kwam het concept tot leven onder het exclusieve merk Sophia Caputo, waarvoor het koppel richting zocht bij UNIZO.

BEGELEIDING

Eva Reggers begeleidde Sophie en Piero in hun eerste stappen. “Er waren wat vragen rond marketing en prijszetting, dus daar hebben we naar gekeken”, vertelt Eva. “Maar het belangrijkste was de algemene bedrijfsvoering. We hebben de verschillende distributiemodellen voor Sophie’s accessoires samen overlopen en het verdienmodel besproken. Daarbij keken we zowel naar de opstart als naar de opties bij groei, zodat het concept niet zou imploderen als het succesvol wordt.” Belangrijk was om te bepalen welke rol Sophie zelf wil opnemen in het geheel. “Naast kapster in haar eigen salon zou ze immers ook groothandelaar worden als ze haar accessoires en extensions aan andere kapsalons zou willen verkopen.” 

Eva was een sterk klankbord voor Sophie en Piero. “We wisten wat we wilden, maar dat vereiste heel wat denkwerk en gerichte acties”, zegt Piero. “Eva legde die helder voor ons uit en heeft steeds met ons overlopen wat we moesten doen om het prille concept in goede banen te leiden. Natuurlijk ligt de bal nog steeds bij ons als ondernemers. Wij moeten het ook daadwerkelijk doen. Zo zijn we aan de slag gegaan, met af en toe een nieuwe begeleidingssessie van Eva om de resultaten te bespreken.” 

PRODUCENTEN ZOEKEN

Een eerste stap voor Piero en Sophie was het vinden van een fabrikant die op kleine schaal hun stoffen wilde produceren. “Die vonden we na een tijdje”, zegt Piero, “en gelukkig ook een grafisch designer die mijn artworks digitaal verwerkt en een naaister die de producten mooi afwerkt. We ontwierpen een lijn van scrunchies – haarelastieken met zachte stof eromheen – en drie soorten sjaals voor de hals, tas en middel.” Daarbij kozen ze ook bewust voor ecovriendelijke stoffen die herbruikbaar zijn en zetten ze in op high-end marketing en productie. 

COMMERCIËLE ZICHTBAARHEID

Nog een mijlpaal in dit traject: de presentatie van de Sophia Caputo-collectie aan de buitenwereld. “Dat was een geweldig moment”, weet Sophie. “We hadden de producten uitgestald in het salon en veel mensen uitgenodigd, die op hun beurt ook weer kennissen meebrachten.  Zo was er heel wat volk op de been. Het is zo tof om mijn eigen producten hier aan salonklanten te laten zien.” En de UNIZO-begeleiding werpt nog meer vruchten af, want inmiddels heeft het stel een volgende stap gezet en een commercieel vertegenwoordiger onder de arm genomen. “Hij is vriendelijk, maar ook zakelijk ingesteld, en hij speelt kort op de bal”, zegt Sophie. “Daarmee zetten we zoden aan de dijk.”

SAMEN WINNEN

Ondertussen gaat het UNIZO-traject verder. “Ik heb de begeleiding gecombineerd met een traject rond online marketing, zodat ik ook op sociale media aan de slag kan met mijn merk”, zegt Sophie. “Daar zijn we heel tevreden over. En Eva volgt mee met ons reilen en zeilen. We kunnen samen heel helder over het zaakvoeren praten, maar ondertussen smeed je ook een band. We waarderen haar mening enorm.” Daar is Piero het mee eens. En hij kijkt ook uit naar de toekomst. “Sophie is zo creatief. Haar droom is om een salon te runnen waar ze veel meer dan alleen wat shampoos aanbiedt. Die droom wordt nu werkelijkheid. En dat ik mijn schilderwerk daarvoor kan inzetten is een echte win-win. Nu komt de tijd waarin we onszelf, met geduld, moeten omringen met de juiste mensen. En daar hebben we alvast een glanzende start in gemaakt.”