Toen ze eind vorig jaar haar job verloor, was het even niet duidelijk welke richting uit te gaan. Maar in al haar gedrevenheid zocht en vond Stephanie Thys een nieuwe adem. In de horeca! “In februari ben ik gestart met mijn eigen zaak, met behulp van het één-op-éénbegeleidingstraject starten van UNIZO Limburg. Een traject dat ook nadien, in volle coronacrisis, van onschatbare waarde is gebleken”, vertelt zaakvoerster van SAPPIG. Stephanie Thys.

“Thuis maakte ik al sapjes voor mezelf, een uit de hand gelopen passie zeg maar. Die passie wilde ik ombuigen in een eigen project. In eerste instantie ben ik op zoek gegaan naar panden, maar dat idee bleek door de hoge huurprijzen niet mogelijk. Tot ik een foodtruck tegenkwam. Die stond te koop en de puzzelstukjes vielen in elkaar.”

Zonder enige voorkennis rond ondernemen zou het echter een moeilijke opdracht worden, wist Stephanie. “Ik had geen idee hoe of waar te beginnen. Met veel enthousiasme klopte ik bij UNIZO Limburg aan. En dat enthousiasme werd alleen maar groter”, vertelt Stephanie.

VAN ENTHOUSIAST EN ONDERNEMEND NAAR EEN ENTHOUSIASTE ONDERNEMER

Stephanie volgde bij UNIZO Limburg het starterstraject, dat bestaat uit een vrijblijvend intakegesprek, gevolgd door drie één-op-ééngesprekken en twee interactieve samenwerkmomenten. Bij die laatste komen de algemene aspecten van het ondernemen aan bod. Er ontstaat een kruisbestuiving tussen de deelnemers die elkaar ook onderling verder helpen. De individuele gesprekken draaien rond begeleiding op maat.

“Onze online starterstool dient als gouden handboek om bijvoorbeeld een businessplan op te bouwen, maar daarnaast spelen we per ondernemer in op zijn situatie en kennis”, vertelt ondernemersadviseur Dorien Dingenen. “Belangrijk is dat wij een klankbord en de juiste handvaten bieden. Het is de ondernemer zelf die natuurlijk actie moet ondernemen. Al komt dat vaak, net zoals bij SAPPIG., neer op het geven van de spreekwoordelijke schop onder de kont: het concept is goed, alles errond krijgt vorm en dan is het vooral nog vertrouwen kweken.”

“Een zeer leerrijk proces”, zegt Stephanie. “Ik heb altijd schrik om fouten te maken, maar bij Dorien kon ik over alles vrijuit praten, groeide mijn kennis en zo ook mijn vertrouwen. Dan was het gewoon nog een kwestie van actie ondernemen.”

SAPPIG PARCOURS

En zo werd SAPPIG. geboren. Het concept draait rond smoothies, sapjes en cocktails: volledig vegan, zo ecologisch mogelijk en met samenwerkingen met lokale fruitboeren. Ook plantaardige hapjes staan op de kaart. Denk bijvoorbeeld aan vol-au-vegan, stoofvloos en zelfs vegan worstenbroodjes. “Ik daag iedereen uit: het smaakverschil met echt vlees valt amper te proeven”, meent Stephanie.

SAPPIG. ging in februari van start. Achteraf bekeken het slechts mogelijke moment, want met de foodtruck plande Stephanie vooral festivals en events af te schuimen. Tijdens de lockdown werd onmiddellijk naar thuisleveringen overgeschakeld om naamsbekendheid op te bouwen. Nadien maakte de truck vooral halt bij enkele bedrijven die hun werknemers willen trakteren op een vitamineboost, in Bokrijk en op het coronaproof Tattoo Festival in Maaseik.

Sinds kort maakt SAPPIG. de combinatie met een eigen pop-up in Hasselt-Centrum, waar Stephanie helemaal haar draai heeft gevonden. “De voorbije maanden ervoer ik misschien wel de grootste troef van heel het starterstraject: ook al was het traject voltooid, ik kon altijd op Dorien blijven rekenen en dat heeft me er de afgelopen periode helemaal bovenop geholpen”, besluit Stephanie.

Wil je net als Stephanie Thys meteen sterk van start gaan in de wereld van het ondernemen? Wij nodigen je graag uit voor een intakegesprek: stuur een e-mail naar begeleiding@unizo.be of bel naar 011 26 30 96.