Solutel is een inbound contactcenter dat zich specialiseert in het verlenen van telefoonpermanentie. En dat aan zowel de medische sector als de businesswereld. Winand Thys richtte het bedrijf zestien jaar geleden op en heeft vijftien mensen vast in dienst. Ondanks al die ervaring deed hij toch nog een aantal nieuwe inzichten op tijdens de verschillende Strategie & Groei-trajecten die hij bij UNIZO volgde.

Zorgverleners en bedrijven helpen om beter bereikbaar te zijn via de telefoon, dat is de missie van Solutel. “We doen geen verkoop of enquêtes, maar richten ons op telefoonpermanentie, virtuele telefoonreceptie, afsprakenbeheer en meer”, vertelt Winand Thys. “En dat loopt goed. Het is een nichemarkt, want er zijn maar weinig bedrijven die dit aanbieden. Maar we zijn tegelijkertijd actief in een veranderlijke sector, dus het leek me verstandig om een rondje te sparren met iemand die buiten het bedrijf staat.” Via een mailing van UNIZO kwam Winand vier jaar geleden in contact met Ignace Van Oortegem, die samen met hem meerdere trajecten doorliep. Ze bogen zich over de toekomst van Solutel. “Ignace stelt kritische vragen en geeft je inzicht in jouw manier van denken”, zegt Winand. “Is het wel haalbaar, zoals je nu alles regelt? Welke uitdagingen ga je nog tegenkomen? Welke onderzoeken bestaan er, die je bedrijfswerking kunnen veranderen of ondersteunen?”

BETERE BALANS

Er kwamen heel wat interessante antwoorden naar voren. Zo werd allereerst duidelijk dat er een betere balans moest komen tussen de medische tak en de businesstak van Solutel. “Want er lag meer nadruk op het medische. En als er iets in de maatschappij of in de wetgeving wijzigt waardoor die sector minder vaak een beroep op ons gaat doen, komt het bedrijf in de knel. Het evenwicht tussen de twee is belangrijk.” Ten tweede bleek dat Winand en zijn team zich moesten opmaken voor AI en social media. “We ontdekten dat onze oude software tegen beperkingen aanliep op dat vlak. Daarom ging ik op zoek naar een passende software, en toen ik die niet vond, heb ik onze contactcentersoftware en app op maat laten schrijven. Ik was achteraf heel blij dat we dat hebben geïmplementeerd.”

NIEUW BEDRIJF

Er volgden nog twee trajecten, waarvan de laatste toegespitst was op Ubecare, een bedrijf dat Winand oprichtte met twee vennoten. “Ubecare heeft raakvlakken met Solutel, maar dient een andere doelgroep”, legt Winand uit. “Het levert technologische ondersteuning aan medische praktijken. We waren op zoek naar versterking en visie bij het in de markt zetten van dit nieuwe aanbod en Ignace heeft ons daarbij opnieuw heel goed geholpen.”
Ignace ervaarde Winand tijdens de begeleidingsperiodes als een ervaren ondernemer die het belang van marketing en profilering goed kan inschatten. “En hij is niet bang om zijn oude aanpak overboord te gooien en een nieuwe weg in te slaan”, zegt Ignace. “Daardoor konden we focussen op prijszetting, de schaalbaarheid van het verkoopproces en de rol van marketing in het geheel. Zijn flexibiliteit en bereidheid om samen te werken met derden is bijzonder waardevol.” 

OOK INTERESSE IN ONZE BEGELEIDINGEN? 

Voor meer info of een gratis intakegesprek kan je terecht op 011 26 30 96 of annick.debruyn@unizo.be.

Tekst: Annelies Plugge | ZINNIG