Mediahuis met een venster op de wereld

Mediahuis is een Belgisch mediabedrijf met een nieuwsgierige blik op de wereld. Gekende Belgische merken zijn: De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. De onderneming is ook medemotor achter o.a. Jobat en Zimmo, de regionale televisiezenders ATV, TVL en ROBtv en de radiozenders Nostalgie en NRJ. Mediahuis is actief in België, Nederland, Luxemburg, Duitsland en Ierland. Het bedrijf telt 1.200 medewerkers in België met 5 verschillende nationaliteiten. De verhouding man/vrouw is 60/40.

Naar een inclusieve werkplek

Diversiteit is een begrip dat bij Mediahuis ruimer wordt bekeken dan aantallen en percentages. Daarom spreekt het management liever over inclusie. Martine Vandezande, Group HR Director, stelt het als volgt: “Diversiteit gaat over ‘de mix’ van medewerkers en hun verschillen. Dat is uiteraard belangrijk, maar hoe ga je met die verschillen om? Hoe zorg je ervoor dat iedereen zich thuis voelt bij Mediahuis? Dát is inclusie. Naast de aantallen en percentages omtrent diversiteit, zijn het vooral gedrag, waarden en spelregels die ervoor zorgen dat we naar een inclusieve werkplek evolueren.”

"Diversiteit gaat over cijfers, inclusie over gedrag"

Werven met een diversiteitsbril op

Mediahuis staat naar eigen zeggen nog in zijn kinderschoenen op het vlak van inclusie, maar aan ambities geen gebrek. Inclusief rekruteren is bijvoorbeeld een belangrijk aandachtspunt. Zo worden vacatureteksten kritisch bekeken en herschreven in samenwerking met Hands-on-Inclusion. Bovendien zorgt het gebruik van gerichte sourcingkanalen en netwerken voor een diverser aanbod aan kandidaten. Mediahuis promoot zichzelf ook als inclusieve werkgever op de website, jobsites en via sociale media om divers talent aan te trekken.

En de werving zelf? Die heeft objectiviteit en gelijke kansen als belangrijkste pijlers. Hire for attitude, train for skills, dat is de leuze. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen minimale instapvereisten en een mogelijk leertraject. En zowel bij de samenstelling van ‘de jury’ als bij de keuze van de shortlist van kandidaten, wordt rekening gehouden met diversiteit. Ook als het gaat over doorstroming en leiderschap zal meer aandacht worden besteed aan diversiteit en inclusie.

Youth lab en andere initiatieven

Via initiatieven als Onbeperkt Jobstudent, Hart voor Handicap, Duo for a Job en ArmenTeKort wordt inclusie intern gepromoot. Ook Youth Lab past binnen de visie van een inclusievere werkomgeving. Zes jonge storytellers krijgen gedurende een jaar een plek bij een van de nieuwsredacties om op hun eigen creatieve manier te vertellen over wat er gebeurt in de wereld.

“We blijven verder bouwen aan dit spoor, stap voor stap. Het is een lange maar enorm boeiende weg.”, aldus Martine Vandezande.