Joke Huybrechts haalde zoveel voldoening uit haar job in bijberoep, dat ze al snel besloot om de overstap te maken naar een hoofdberoep. Ze beseft goed dat ze nog veel te leren heeft als zelfstandige. Maar ze wil het wel echt goed doen. Daarom kiest ze voor het traject Bedrijfsoptimalisatie en bouwt ze samen met coach Els aan een solide basis voor No Jokes.

begeleiding

No Jokes bestaat uit vier pijlers: (direct) marketing, communicatie, events en grafisch ontwerp. Ik richt me vooral op kmo’s uit Vlaams-Brabant die niet dé grote budgetten hebben om met grote bureaus in zee te gaan. Daardoor krijg ik zeer fijne opdrachten: van volledige communicatieplannen schrijven, ontwerp van logo’s, flyers en brochures tot accounts voor sociale media beheren – met foto’s en copywriting”, vertelt Joke.

“Weet je wat wel grappig is? Ik vind het best gemakkelijk om voor een klant een missie neer te schrijven. Maar voor mezelf was dat een heel ander verhaal.”

Op zoek naar de essentie

Coach Els beaamt dat veel ondernemers bij hun missie op een abstract niveau blijven hangen. “Vaak komen dezelfde dingen terug: persoonlijke service, goede prijs-kwaliteit, op maat … Maar daarmee onderscheid je jezelf niet. Joke en ik gingen samen op zoek naar de essentie van No Jokes. Dat mondde uit in een fijn gesprek mét een positief resultaat.”

"Een goed financieel plan is wel een belangrijke bouwsteen voor een stevige basis."

 

“Els haar eerste vraag was: wie zijn je klanten? Ik vond dat nogal eenvoudig: kmo’s uit Vlaams-Brabant. Dat was niet goed genoeg voor haar”, zegt Joke. “Els hield me een spiegel voor. Wie ben ik? Met wie wil ik samenwerken? Uit welke klanten haal ik mijn energie? Het kwam erop neer dat ik mijn klanten inspiratie, passie en enthousiasme geef, maar dat ik dat ook terug wil krijgen. Els sloot het gesprek af met dezelfde vraag: wie zijn je klanten nu echt? En samengevat zijn dat ondernemers met drive en een sterk persoonlijk verhaal, net zoals ik.”

Financieel plan als bouwsteen

“Ik geef het toe: als creatieveling heb ik weinig met cijfers”, lacht Joke. “Maar een goed financieel plan is wel een belangrijke bouwsteen voor een stevige basis. Els heeft me daarin wel wat moeten pushen. Maar nu ben ik blij dat het er is, want het geeft me extra zekerheid dat No Jokes alle kans op slagen heeft.”

“Ik besef dat een financieel plan opmaken niet eenvoudig is”, zegt Els. “Ik wil van mijn ondernemers ook geen boekhouders maken. Daarom bekijken we dit deel stap voor stap en hoeven ze van mij maar een paar cijfers te onthouden: hun break-even en hoeveel omzet ze moeten draaien om dat te halen. Lukt dat niet? Dan kunnen ze op tijd ingrijpen en op zoek gaan naar de oorzaak. Dat maakt het behapbaar. Ik hamer er dan wel op dat ze die cijfers wel elk jaar herbekijken.”

 

Van bedreiging naar opportuniteit

In de eerste lockdown ziet het er even niet goed uit voor Joke. Tot ze een bestelling plaatst bij de lokale bloemist Stuifmeel en Stamper. Ze sluit haar e-mail af met de woorden: als ondernemers onder elkaar, laat het me maar weten als ik jullie ergens mee kan helpen. ‘s Middags krijgt ze al een telefoontje. “Ze hadden een webshop waarop wekelijks enkele tientallen bestellingen binnenkwamen en ineens waren dat er zo’n honderd per dag. Ze hadden dus hulp nodig.” Bezige bij Joke verwerkt alle bestellingen en zet een volledig administratief en logistiek plan op. “Tien weken lang was ik 7 dagen op 7 bezig. Ik schreef de zaak ook stiekem in voor Dag van de Medewerker 2020 en ze werden laureaat voor Vlaams-Brabant. Ja, zulke dingen vind ik erg leuk om te doen!”

“Dit typeert Joke enorm”, beaamt Els. “Ze ziet in elke bedreiging een opportuniteit. Ze gaat er gewoon voor. Ze laat zich ook begeleiden en gelooft echt in het UNIZO-verhaal.” Ondertussen volgt Joke ook een postgraduaat digitale marketing aan UCLL, ging ze aan de slag met een businesscoach om haar prijszetting op punt te zetten en volgt ze geregeld workshops bij bijvoorbeeld UNIZO, Syntra en CVO. “Stilstaan is achteruitgaan, zo eenvoudig is het”, klinkt het.

Open traject

“Bedrijfsoptimalisatie is een open traject”, vertelt Els. “Het kan dus alle kanten opgaan. Toch vind ik het belangrijk om eerst terug te grijpen naar de basis, naar de missie en visie dus. Zo leren ondernemers zichzelf én hun klanten beter kennen. En het financiële luik komt ook altijd even aan bod. Want je kunt alleen maar bouwen op een stevig fundament.” Joke beaamt dit volledig en vult nog aan: “Het is bovendien goed om je bedrijf eens te laten bekijken door een externe professional. Die ziet de dingen vaak vanuit een ander perspectief en met een frisse blik.”

Laat je coachen!

Wil je weten of het fundament van jouw onderneming stevig genoeg is om te groeien? Merk je dat er ruimte is voor verbetering, maar weet je niet hoe dit aan te pakken? Dan is de begeleiding Bedrijfsoptimalisatie precies wat je zoekt.

Ik schrijf me in

Partnership met VLAIO: Samen voor sterk, ambitieus ondernemen 

Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers.  Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen gaan we voor #sterkondernemen!