“Stop met van Brugge centrum op termijn één groot park te maken”

Vanaf komend weekend tot eind september zullen de vier belangrijkste winkelstraten in Brugge autovrij zijn op zaterdag én zondag. Het is een proefproject volgens burgemeester Dirk De fauw (CD&V), kaderend in het Klimaatplan. Maar het project wordt met argusogen bekeken door handelaars en UNIZO. “Maak een straat enkel autoluw als het ook effectief nodig is”, zegt Brecht Clyncke van UNIZO.

Vanaf 1 juni tot en met 30 september zijn de Noordzandstraat, Zuidzandstraat, Geldmuntstraat en Steenstraat op zaterdagen en zondagen autoluw. “Maar zeg gerust autovrij, want eigenlijk is het de bedoeling dat er op die dagen tussen 13 en 18 uur geen autoverkeer is toegelaten”, zegt burgemeester Dirk De fauw. Enkel fietsers, fietstaxi’s en elektrische rolstoelen - samen met de hulpdiensten - kunnen in die zone nog door. Een groot verschil met de huidige situatie is er niet: nu al zijn die winkelstraten op zaterdag én elke eerste zondag van de maand autoluw. “We breiden de dagen een beetje uit, bij wijze van proef”, aldus De fauw.

"Een verplaatsing met de wagen richting Brugge wordt steeds meer afgeraden. Terwijl de dienst Economie haar best doet om kwaliteitsvolle winkels aan te trekken, zorgt de dienst Mobiliteit net voor een afradend effect"

Een autoluwe zone maakt het volgens de stad niet alleen aangenaam om te shoppen, ook de luchtkwaliteit vaart er wel bij. “De uitbreiding van deze dagen, maar bijvoorbeeld ook de schrapping van de parkeerplaatsen op de as Zuidzandstraat-Steenstraat, maken het aangenamer om te wonen, leven en werken”, aldus de burgemeester. De doelstellingen in het Brugs Klimaatplan moeten zo makkelijker gehaald worden. Bovendien is De fauw voorstander van een meer autoluwe binnenstad. “Daar moeten we op termijn sowieso naartoe. Er zullen nog uitbreidingen komen.”

Maar lang niet iedereen lijkt gewonnen voor het autovrije winkelen. Bij UNIZO Brugge stellen ze zich vragen. “Wij zien al langer dat de stad geneigd is om haar handelscentrum zo autoluw mogelijk te maken", zegt regioverantwoordelijke Brecht Clyncke. “De laatste jaren verdwenen vele tientallen bovengrondse parkeerplaatsen. Binnenkort zullen alle straten grenzend aan de vesten fietsstraten worden… kortom, een verplaatsing met de wagen richting Brugge wordt steeds meer afgeraden. Terwijl de dienst Economie haar best doet om kwaliteitsvolle winkels aan te trekken, zorgt de dienst Mobiliteit net voor een afradend effect.”

Bron: HLN

Standpunt UNIZO:

In een ideale wereld is een autoluwe kern het resultaat van een geheel aan maatregelen die het autogebruik in de kern niet of minder noodzakelijk maken. Autovrije winkelstraten zijn voornamelijk functioneel in grootsteden. In kleinere steden en gemeenten is een permanente autovrije zone niet aan te raden. Daar vind je voornamelijk runshopping aangevuld met funshopping. Een flexibele autovrije zone is ook een mogelijkheid. Daarbij maak je op drukke momenten een straat of zone autovrij zoals vaak gebeurt bij wekelijkse markten. Het autoluwer maken is een meer haalbare kaart voor kleinere steden en gemeenten. Dit kan je onder meer doen door het invoeren van fietsstraten, waarbij de auto nog steeds welkom is, maar de fietser voorrang heeft en de snelheid beperkt is tot 30 km/u.

Voor Brugge liggen de kaarten net iets anders. Brugge heeft een enorm sterk, succesvol toeristisch karakter. Een duurzaam, gezond economisch klimaat bestaat uit een gevarieerde mix tussen verschillende soorten handelsactiviteiten (retail, horeca, freelance, vrije beroepen,...). Zo kwam tijdens Corona de verwevenheid tussen Horeca en Retail sterk naar boven.
Beperk je de bereikbaarheid, dan verstoor je dat gezonde evenwicht. Zo trekken 'bereikbaargevoelige" handelaars weg uit het centrum en worden ze ingevuld met handelaars gericht op een toeristisch winkelaanbod.
Een overaanbod aan toeristisch winkelaanbod is op lange termijn niet duurzaam. Bewoners worden niet aangemoedigd zich in het centrum te vestigen en lokale bewoners (Jabbeke, Zedelgem, Oostkamp,...) verliezen redenen om naar het handelscentrum te komen.  
Akkoord, een Spaanse toerist die met de wagen naar Brugge komt, heeft bovengronds niets te zoeken. Maar wil Brugge zijn een lokaal winkelaanbod terug (kinderopvang, boekhoudkantoor, modeboetiek, Post-punt, slagerij, bakker,...), is een vlotte bereikbaarheid cruciaal. Daarom ijveren wij met UNIZO om nog meer in te zetten op shop-and-go parkeerplaatsten in centrum Brugge (30 min gratis parkeren, zonder schijf, zonder betaalbewijs). Zo niet dreigt centrum Brugge op termijn het nieuwe Bokrijk te worden: een openluchtmuseum zonder vaste bewoners en lokaal winkelaanbod.

Concreet: 

  • Integreer in alle poortstraten zoveel als mogelijk kortparkeerplaatsen (gratis max. 30min, zonder schijf, zonder betaalbewijs,...). Een parkeerwachter verbonden met een sensorsysteem onder de wagen, waakt over het naleven van de spelregels. Kortparkeren verhoogt de parkeercirculatie en de kans op een vrije parkeerplaats. Het aantrekken van lokaal winkelaanbod wordt hiermee gestimuleerd. Daarbovenop ontvangt Stad Brugge via het sensorsysteem gratis data waarbij het het parkeerbeleid doordacht kan bijstellen. De investering in een sensorsysteem is volgens pionier Stad Kortrijk terugverdiend via retributies in een gemiddelde tijd van 6 maanden. De stadskas vaart er dus wel bij. 
  • Sluit de Steenstraat enkel af indien het effectief nodig is (bv. sportmanifestaties, feestelijkheden, extreme drukte). Slimme signalisatie moet zo bezoekers automatisch alternatieve ondergrondse parkeergarages toeleiden.
  • UNIZO pleit voor een gezond, divers handelsaanbod. Een louter toeristisch winkelaanbod is op lange termijn niet duurzaam (inwoners haken af, omliggende buurtbewoners haken af, investeerders met lokaal winkelaanbod haken af).

Nuttig voor jou