Data zijn de basis van elke digitale transformatie
Ondernemers weten vaak niet hoe te beginnen
Dat data een goudmijn kunnen zijn voor een onderneming is ondertussen algemeen geweten. Ondernemers zouden volop met hun data moeten bezig zijn. Helaas is de stap hiervoor vaak te groot. Infofarm wil ondernemers hierin ondersteunen.
TEKST Youssef Chatar
Infofarm, onderdeel van de Cronos Groep, is opgestart in 2014 met als doel ondernemingen te helpen hun data te centraliseren en te structureren. Ook integreerden ze al heel vroeg machine learning en artificiële intelligentie in hun aanpak. Ondertussen hebben ze een team van experten en data engineers. Het blijft een grote uitdaging om mensen te vinden met de nodige expertise.
“Er is een enorme vraag naar experten, maar het aanbod is laag. Daarom hebben wij een omscholing opgestart in Antwerpen om mensen uit andere takken van softwareontwikkeling om te scholen tot data engineers”, vertelt Ben Vermeersch, managing partner bij Infofarm.
“De zin is aanwezig bij ondernemers om beter met data om te gaan. Maar velen beseffen niet dat ze eerst hun data beter moeten structureren, verwerken en ter beschikking stellen van iedereen in hun bedrijf. Dat is de grootste uitdaging voor veel bedrijven en daar ligt ook de meerwaarde die wij als Infofarm kunnen bieden”, zegt Ben.
Om meer ondernemers hiervan bewust te maken, heeft Infofarm contact gezocht met UNIZO Provincie Antwerpen. “Het is zo dat grote bedrijven vaak iemand hebben die exclusief met data bezig is. Bij veel kmo’s is die persoon er niet. Door de samenwerking met UNIZO kunnen we deze bedrijven met onze expertise ondersteunen”, vertelt Ben.
“Digitalisering is voor alle ondernemers onvermijdelijk. Maar we zien wel dat men vaak niet weet hoe eraan te beginnen. Samen met Infofarm willen we ondernemers helpen hun eerste stappen te zetten. En data zijn de basis van elke digitale transformatie.” zegt Youssef Chatar, digitaliseringsverantwoordelijke bij UNIZO Provincie Antwerpen. “Voor UNIZO is het ook belangrijk om sterke partners met kennis van zaken te hebben die mee de ondernemers gaan ondersteunen en begeleiden in de wereld van digitalisering.”
“Technologie is slechts een middel”
Beide partners ontwikkelden samen de Data Analytics Quickscan. "We moeten weg van de pure technologische benadering van data. De technologie is slechts een middel. Het doel is je sterker in de markt te zetten. Op basis van data zou je extra meerwaarde moeten creëren voor je klanten en je bedrijf", zegt Carl Van Dyck, directeur UNIZO provincie Antwerpen". "Aan de hand van enkele eenvoudige vragen peilt de Quickscan naar de maturiteit van bedrijven op vlak van data", zegt Ben Vermeersch. "Na het invullen ervan krijg je een persoonlijke score en een aantal tips op maat om meer uit je data te halen."
Tot slot geeft Ben nog goede raad aan ondernemers die met data aan de slag willen: “Start klein, simpel en zichtbaar. Probeer niet meteen alles aan te pakken. Start met het oplossen van een klein probleem waar je meteen het resultaat van ziet. Daarna kan je hierop verder bouwen. Het voordeel is dat je hierdoor minder risico hebt en je draagvlak vergroot binnen het bedrijf.”
Wil je weten hoe het met jouw data gesteld is? En wil je vooral een aantal concrete tips en tricks om hier verder mee aan de slag te gaan? Vul dan de Data Analytics Quickscan in via: infofarm.be/unizo-quickscan/