Andreas De Smedt werkt jarenlang als ingenieur voor een multinational in een groot landschapsbureau. Met driehonderd collega’s. De afleiding is zo groot dat hij na drie jaar besluit om er te vertrekken. Maar niet zonder ondernemingsplan: hij wil mensen naar buiten krijgen om te werken. Hoe? Met mobiele werkplekken. Not a desk is een feit. Volgende stap: online verkopen. En daarbij kan hij wel wat hulp gebruiken.

“Ik nam in maart 2021 deel aan Ondernemer van het Jaar van UNIZO. Ze vroegen me toen op welk vlak ik nog advies kon gebruiken. Ik vertelde hen dat ik wel wat vragen rond e-commerce had. En zo kwam ik bij de begeleiding Online Verkopen terecht”, vertelt Andreas.

“Een webshop opstarten is niet eenvoudig. Je hebt zoveel keuzes: het soort platform en betaalmiddel, welke teksten en foto’s … Na elke beslissing kom je weer op een kruispunt. Weer een richting kiezen. Niet evident. Ik had nood aan iemand die me kon zeggen of ik juist bezig was.”

Op zoek naar de kern van de zaak

Andreas heeft een eerste gesprek met coach Martin. “Andreas weet goed wat hij wil. Zo kun je zijn producten alleen online kopen. Hij richt zich ook meteen op de buitenlandse markt. Bovendien is hij een initiatiefnemer. Zo richtte hij een crowdfunding op om zijn startkapitaal bijeen te krijgen. Ik vind het trouwens een heel mooi project: mensen laten kiezen waar ze werken. In hun tuin, het park, aan zee … Zijn mobiele werkplekken maken dat mogelijk.”

“Tijdens het intakegesprek gaan we op zoek naar de kern van de zaak”, geeft Martin mee. “Ik moet als buitenstaander begrijpen wat de commerciële activiteit inhoudt. Ondertussen stel ik dingen in vraag. We kijken eerst naar de basis: wat heb je te bieden? Wie is jouw ideale klant? Hoe wil je die bereiken? Dan kijken we verder naar de noden en wensen van de ondernemer. Waar liggen zijn prioriteiten vandaag, morgen en overmorgen? Welke doelen wil hij bereiken op middellange en lange termijn? Die antwoorden brief ik door aan de expert. Die weet dan perfect hoe hij of zij de ondernemer verder kan helpen.”

Website als visitekaartje

Andreas krijgt een expert aangeduid van het marketingbureau Mexunited. “Ik kreeg onmiddellijk verschillende verbeterpunten aangereikt. Ik heb er actiepunten van gemaakt en ze in een Excelfile gegoten. Zo werk ik nu puntje per puntje af.”

Hij besluit zelfs om zijn oude website overboord te gooien en vanaf nul te beginnen. “Ik werkte nog met een gratis versie. Maar de betalende versie zit veel beter in elkaar. Ik gebruik een template die ik heb ingevuld met mijn foto’s en teksten. Bovendien is de e-commercemodule in deze templates heel solide. Daarnaast kreeg ik de tip om voor goede geoptimaliseerde teksten te zorgen. Zodat ik beter zichtbaar word in zoekresultaten.”

Betekent een mooie website automatisch meer verkoop? “Zo eenvoudig is het niet”, lacht Andreas. “Wat ik wel merk, is dat potentiële partners zoals designbedrijven en architecten me nu serieuzer nemen. Ik krijg ook vaker uitnodigingen voor bijvoorbeeld beurzen. Tja, daaruit vloeien sowieso verkopen.”

Een website is dus het visitekaartje van een bedrijf. “Zeker en vast”, beaamt Andreas.

Testen, meten en opnieuw beginnen

Naast de website is er natuurlijk de sociale media. Ook daarin steekt Andreas nu veel tijd. “De mogelijkheden tot adverteren zijn eindeloos. Ik ben nu vooral verschillende dingen aan het testen. Wat werkt er? Voor mezelf, mijn bedrijf en voor de klant? Meten is weten. En als iets niet voldoet aan mijn verwachtingen, dan stop ik ermee. Wees wel zeker dat je een contract eenvoudig kunt annuleren. Ik heb helaas al enkele keren een vergoeding moeten betalen. Maar al doende leert men.”

Positieve koppigheid

Na enkele maanden volgt het opvolggesprek. Volgens coach Martin is het voor sommige ondernemers de spreekwoordelijke ‘trap onder hun kont’. “Soms hebben ze wat aanmoediging of bijsturing nodig. Maar Andreas was al bezig om de verbeterpunten te implementeren. Hij verdiende vooral een schouderklopje.”

Voor Andreas was de begeleiding Online Verkopen een succes. “De coach en expert kijken met andere ogen naar je website. Een extern klankbord dat gericht en objectief advies geeft. Op commercieel én technisch vlak.”

“Een succesvolle ondernemer heeft een bepaalde positieve koppigheid”, weet Martin. “Andreas is daarvan een mooi voorbeeld: hij zegt “ik weet dat het zal lukken”. Langs de andere kant zijn het net deze ondernemers die hulp durven inroepen. En daardoor ook de volgende stap in hun groeiproces nemen. Wil je succesvol aan e-commerce doen? Schakel dan zeker een expert in.”

Een webshop starten, verkopen via sociale media of gewoon je website optimaliseren? Online Verkopen biedt de begeleiding op jouw maat. Check snel de mogelijkheden.

Ik schrijf me in!

Partnership met VLAIO: Samen voor sterk, ambitieus ondernemen 

Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers.  Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen gaan we voor #sterkondernemen!